Τις μεγάλες «τρύπες» σε βασικά όπλα και αμυντικά συστήματα της χώρας τρέχει να κλείσει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, όπως είναι η αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16, των Mirage 2000 και η παροχή επιπλέον υλικών (τορπιλών) για τη συντήρηση των υποβρυχίων τύπου 214 και 209. Η σπουδή να διευθετηθούν οι διαδικασίες για τα συγκεκριμένα εξοπλιστικά προγράμματα κρίνεται επιβεβλημένη από το Μαξίμου και το «Πεντάγωνο» καθώς η Τουρκία κλιμακώνει τις προκλήσεις και ταυτόχρονα εξοπλίζεται διαρκώς.

Ο υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος παρουσίασε προχθές στο Υπουργικό Συμβούλιο τις παραπάνω τρεις βασικές πτυχές, οι οποίες θα περιλαμβάνονται στο σχετικό νομοσχέδιο που θα τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση. «Πρώτος στόχος είναι η αναβάθμιση του υφιστάμενου υλικού και μετά η προμήθεια νέου» σημείωσε στο Υπουργικό ο Κυριάκος Μητσοτάκης, διότι μπορεί να διανύουμε τη μεταμνημονιακή περίοδο, όμως τα οικονομικά της χώρας δεν επιτρέπουν τους φιλόδοξους εξοπλισμούς του παρελθόντος. Στην ίδια κατεύθυνση, ο Παναγιωτόπουλος είχε ήδη επισημάνει σε ομιλία του στο υπουργείο Αμυνας πως είναι απαραίτητο σ’ αυτήν τη φάση η κυβέρνηση να μεριμνήσει για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό «των μεγάλων οπλικών συστημάτων, τα οποία, κακά τα ψέματα, πρέπει να έχουμε κατά το μεγαλύτερο ποσοστό λειτουργικότητας στη διάθεσή μας». Πρόσθεσε δε ότι υπήρξαν αρκετές καθυστερήσεις και δεν πρέπει να συνεχιστούν.

Εκκρεμότητες κι αγκάθια

Ποια είναι όμως τα οπλικά συστήματα που επείγει να αναβαθμιστούν και να εκσυγχρονιστούν; Το πρώτο είναι τα μαχητικά αεροσκάφη F-16. Ογδόντα πέντε από αυτά θα αναβαθμιστούν στην έκδοση Viper, όμως εκκρεμεί να περάσει από τη Βουλή η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό τους. Μόνο τότε θα μπορέσει να ξεκινήσει στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) η διαδικασία «χτισίματος» του πρωτότυπου αεροσκάφους. Προ ημερών το ΓΕΑ είχε ανακοινώσει πως στόχος είναι το πρώτο αεροσκάφος να μπει στην ΕΑΒ στις αρχές Δεκεμβρίου. Φαίνεται όμως πως αυτό είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Η διαδικασία αναβάθμισης του πρωτότυπου αεροσκάφους θα διαρκέσει 13 μήνες και έπειτα το μαχητικό θα μεταβεί στις ΗΠΑ για να εκτελέσει πρόγραμμα δοκιμών που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2021. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 πρόκειται να ακολουθήσουν οι εντάξεις στην ΕΑΒ των τεσσάρων πιλοτικών αεροσκαφών.

Υπό τα παραπάνω δεδομένα είναι ευνόητο ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση – όπως αναφέρουν στα «ΝΕΑ» στρατιωτικές πηγές – μπορεί να εκτροχιάσει το πρόγραμμα. Η έναρξη της διαδικασίας αναβάθμισης πάντως, όπως εκτιμούν στο υπουργείο, θα προσφέρει τη δυνατότητα στην ΕΑΒ να πάρει προσωπικό και να αναλάβει και άλλες δουλειές εκσυγχρονισμού. Τονίζεται δε ότι ποσοστό περίπου 80% των 279 εκατ. ευρώ που αφορούν την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 θα αναληφθεί από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) ενισχύοντας την αμυντική βιομηχανία της χώρας μας.

Ακόμη ένα ζήτημα που θα προωθηθεί με το ίδιο νομοσχέδιο είναι η υποστήριξη των μαχητικών Mirage 2000 με ανταλλακτικά. Η εμπλοκή που είχε υπάρξει στο θέμα αυτό με τις γαλλικές εταιρείες – που τώρα επιλύθηκε – είχε ως αποτέλεσμα να μειώνονται οι διαθεσιμότητες των υπερπολύτιμων αεροσκαφών για την άμυνά μας. Στη Βουλή θα πάει επίσης και η σύμβαση παροχής επιπλέον υλικών (ανταλλακτικών, τορπιλών) για τα υποβρύχια 214 και 209.

 

Τα νέα όπλα

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω εκκρεμοτήτων το υπουργείο Αμυνας επιδιώκει να προχωρήσει σε στοχευμένες κινήσεις για προμήθεια νέων οπλικών συστημάτων. Σε τελικό στάδιο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για την απόκτηση δύο ισραηλινών UAVs (τύπου Heron) με τη μορφή leasing. Εκτός απροόπτου ο Ελληνικός Στρατός αναμένεται να εξοπλιστεί με 1.200 τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (θα μας δοθούν δωρεάν από τις ΗΠΑ ως πλεονάζοντα) αλλά και εννιά τεθωρακισμένα αμφίβια.

Σε ό,τι αφορά την απόκτηση των γαλλικών φρεγατών Belharra για την ενίσχυση του Ναυτικού, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος σε κάθε ευκαιρία επισημαίνει ότι η υπόθεση «έχει πολύ δρόμο ακόμη» φανερώνοντας ότι το εγχείρημα δεν είναι διόλου εύκολο. Αλλωστε, οι πρώτες συζητήσεις μπορεί να γίνονται για την απόκτηση δύο γαλλικών φρεγατών (από το 2025), όμως στην πραγματικότητα το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται τουλάχιστον μία τετράδα καινούργιων.