Σε ένα δρομάκι πίσω από την πολύβουη Λεωφόρο Συγγρού το βλέμμα σταματάει πάνω σε μια εικόνα που δεν φαίνεται να ταιριάζει με το περιβάλλον. Μορφές που μοιάζουν να πετάνε, αλλά συνάμα να είναι εγκλωβισμένες σε ένα συρμάτινο κύμα. Δεν φαίνονται καθαρά, καθώς κρύβονται από το μισόκλειστο ρολό της εισόδου. Στην εύλογη ερώτηση «Τι είναι εδώ;» την απάντηση αυθόρμητα αναζητούν τα μάτια, που σταματούν σε μια πολυκαιρισμένη και σβηστή πινακίδα με την ένδειξη Peugeot, μάρτυρα της αλλοτινής χρήσης του χώρου.
Και τώρα; Τι μπορεί να συμβαίνει σε αυτό το ξεχασμένο συνεργείο που, όπως μαθαίνουμε λίγο αργότερα, είχε χτιστεί το 1920 επί τούτου για να στεγάσει την πρώτη έκθεση αυτοκινήτων της Fiat στην Ελλάδα; Συντελούνται μια επιστροφή και μια επανεκκίνηση. Κι αποτελεί τον χώρο που η γλύπτρια και ζωγράφος Μαριάννα Λύρα επέλεξε για να επιστρέψει στα εικαστικά δρώμενα έπειτα από απουσία 20 ετών και να ξαναβάλει τη δημιουργική της μηχανή στο φουλ μέσα από το εικαστικό της εγχείρημα «Ρειstart» που συνδυάζει ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις και περφόρμανς.
Αφορμή για το πολύπλευρο έργο της Μαριάννας Λύρα είναι ένας ξεχασμένος πίνακας, τον οποίο είχε φιλοτεχνήσει πριν από δύο δεκαετίες. Θέμα του ένα οικογενειακό δείπνο με φόντο μια φανταστική πόλη. Μια αστραπή ωστόσο είναι εκείνη που προκαλεί την ανατροπή και ουσιαστικά λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη ώστε οι πρωταγωνιστές του δείπνου να εγκαταλείψουν τον καμβά και να αρχίσουν ένα ταξίδι στην τρίτη διάσταση με οδηγό τους το φως και τη σκιά.
Με αναπάντεχα υλικά –όπως χαρτόνι και μέταλλο, συρμάτινα πλέγματα και υφάσματα, αλλά και ψηφιακές εκτυπώσεις –οι μορφές του πίνακα ανεβαίνουν σε ένα καράβι, αφήνουν τα ίχνη τους στο Βιβλίο των Πράξεων, δοκιμάζουν τις συνέπειες της Ελεύθερης Πτώσης, αντικρίζουν το Πύρινο Δέντρο μεταξύ άλλων στις εννέα ενότητες που συνθέτουν το εγχείρημα της εικαστικού, το οποίο έχει σαφείς επιρροές από το έργο του σπουδαίου νοτιοαφρικανού καλλιτέχνη Γουίλιαμ Κέντριτζ –οι ενότητες θα μπορούσαν να λειτουργούν η καθεμία και ως αυτόνομο έργο και «διηγούνται» τις δικές τους, ξεχωριστές ιστορίες με πολλαπλές αναγνώσεις.
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΡΕΙ. Οση ώρα η Μαριάννα Λύρα μάς εξηγεί τι είναι το «Ρειstart» –ο τίτλος προκύπτει από το ρήμα «ρει» που παραπέμπει στη γνωστή ρήση του Ηράκλειτου «Τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ’ αυτό μένειν», συνηχώντας με το αγγλικό «re» (ξανά) που σηματοδοτεί την επανεκκίνηση της αρχικής εικόνας του δείπνου και εν τέλει την «επανεκκίνηση» του εγκαταλελειμμένου χώρου, και την αγγλική λέξη «start», η οποία εκφράζει το τώρα, την επιτακτική ανάγκη της έναρξης, εμπεριέχοντας συγχρόνως τη λέξη «art» (τέχνη) -, όλο και κάποιος περαστικός βρίσκει ελκυστική την εικόνα και μπαίνει διστακτικά στον χώρο. Ζητά πληροφορίες και σχεδόν κανείς δεν φεύγει χωρίς να αφήσει την ηλεκτρονική του διεύθυνση για να ενημερωθεί για τα εγκαίνια, ώστε να δει τη σύνθεση ολοκληρωμένη.
Και δεν θα ολοκληρωθεί όταν όλα τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις θα βρίσκονται στη σωστή θέση. Ούτε ακόμη κι όταν το παιχνίδι φωτός και σκιάς (την ευθύνη των φωτισμών έχουν οι Κώστας Αγγέλου και No Dark) θα έχει στηθεί σωστά καθώς αποτελεί απαραίτητο στοιχείο του εγχειρήματος, αλλά ούτε κι όταν θα είναι σε λειτουργία οι οπτικοακουστικές προβολές (επιμέλεια: Τάκης Αναγνωστόπουλος). Η τελική εικόνα του έργου προβλέπει και τη δράση περφόρμερ –σε επιμέλεια της Μαρκέλλας Μανωλιάδη -, οι οποίοι, ως κινούμενες πηγές φωτός, θα ξεναγούν τους θεατές σε πρόσθετες αφηγήσεις μέσω των σκιών που θα προκύπτουν από την κίνησή τους στον χώρο. Γι’ αυτό και σε τακτικά διαστήματα θα πραγματοποιούνται περφόρμανς, οι οποίες θα ανακοινώνονται στη σελίδα του «Ρειstart» στο facebook, RestartbyLyra.
Info
H έκθεση της Μαριάννας Λύρα «Ρειstart» εγκαινιάζεται την Πέμπτη στις 20.00 στο παλιό συνεργείο αυτοκινήτων της Λεωφόρου Συγγρού 114 (είσοδος από Φαλήρου 97-99). Η περφόρμανς αρχίζει στις 21.00. Εως τις 30 Ιουνίου. Είσοδος ελεύθερη
Vidcast: Baskettalk







