Σύμφωνοι απολύτως, να μη δικάζονται στα ποινικά δικαστήρια οι άνθρωποι για τις απόψεις που εκφράζουν. Ακόμη και όταν είναι ακραίες όπως αυτή που διατύπωσε η συγγραφέας Σώτη Τριανταφύλλου: «Φανατικός μουσουλμάνος είναι αυτός που σου κόβει το κεφάλι, ενώ μετριοπαθής είναι εκείνος που σε κρατάει για να σου κόψουν το κεφάλι». Η ελευθερία του λόγου πρέπει να προστατεύεται, για τούτο καλώς καταργήθηκε η «περιύβρισης αρχής και πρέπει να καταργηθούν τα αδικήματα της βλασφημίας ή της «καθύβρισης θρησκευμάτων». Για τα οποία θα είχε διωχθεί μάλλον πολύ νωρίτερα από τζιχαντιστές χριστιανούς αν στη φράση του ίδιου κειμένου «το Ισλάμ δεν είναι μια θρησκεία σαν τις άλλες, αγαπητοί συμπολίτες· είναι πολιτικό πρόγραμμα, είναι ιδεολογία εκβαρβαρισμού» είχε χρησιμοποιήσει τη λέξη «χριστιανισμός» αντί για «Ισλάμ».

Αλλά πρέπει να λέμε και τα πράγματα με το όνομά τους: δεν είναι δυνατόν να ξεσηκωνόμαστε και να κατηγορούμε για «ρητορική μίσους» τον Αλέξη Τσίπρα και τον Παναγιώτη Καμμένο επειδή μας αποκαλούν «γερμανοτσολιάδες» και να λέμε από την άλλη ότι η κ. Τριανταφύλλου απλώς διέπραξε «αστοχία» ή «παρασύρθηκε» ή «υπερέβαλε», αποδίδοντας στον Μάρκο Πόλο την άποψή της για να της δώσει βαρύτητα, για να τεκμηριώσει το τρομερό μίσος κατά του Ισλάμ και των μουσουλμάνων που αποπνέει το κείμενο. Προφανώς δεν πρέπει να διωχθεί, πολύ περισσότερο να καταδικαστεί, για το μίσος της αυτό –αλλά δεν πρέπει να το ονοματίσουμε;

Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή, θα πει κανείς: διώκεται και πρέπει να την υπερασπιστούμε. Να την υπερασπιστούμε ενώπιον του δικαστηρίου, απολύτως σύμφωνοι, επισημαίνοντας όμως την απόλυτη διαφωνία μας με την κειμενογραφία της, που επιπλέον αποπνέει βαθύτατο συντηρητισμό, μισαλλοδοξία, ελιτισμό, αντιδημοκρατικότητα –με είχαν ενοχλήσει παλαιότερα οι ανοησίες της κατά της μαζικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης και υπέρ της διδασκαλίας των αρχαίων και είχα σταματήσει να τη διαβάζω. Αντίστοιχες ανοησίες πολιτιστικές και κηρύγματα μίσους πολιτικά γράφει και άλλος συγγραφέας που αρθρογραφεί, ο Τάκης Θεοδωρόπουλος· αυτόν τον άντεξα περισσότερο αλλά σταμάτησα να τον διαβάζω όταν διαπίστωσα ότι αποκαλεί «συμμοριτοπόλεμο» τον εμφύλιο πόλεμο.

Δεν είναι υπόθεση των δικαστηρίων, σίγουρα· αλλά καταδικάζουμε με τον λόγο το μίσος, από όπου και αν προέρχεται. Δεν ψάχνουμε για δικαιολογίες επειδή κάποιος είναι συγγραφέας ή απλώς «αντισυριζαίος». Για τον επιπλέον λόγο ότι η άποψη της κ. Τριανταφύλλου δεν αφορά κάποιους μακρινούς και αγνώστους: αποκαλεί βάρβαρους και δολοφόνους τους συμπατριώτες μας Πομάκους, Τούρκους και Ρομά της Θράκης, όπως ο κ. Θεοδωρόπουλος αποκαλεί νεκρούς και ζώντες συμπατριώτες μας «συμμορίτες», αναθερμαίνοντας εμφύλια μίση.