Μια γυναίκα μόνο ξέρει να σου πει και ειδικότερα όταν έχει διανύσει πάνω από πέντε δεκαετίες στον χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου, χωρίς μάλιστα να τροφοδοτήσει με σκάνδαλα τον Τύπο. Σήμερα η ίδια παίζει μπιρίμπα με την ίδια επί χρόνια παρέα. Μένει στους Αμπελοκήπους και ντύνεται πάντα φινετσάτα. Κάθεται συχνά στον μπλε καναπέ του σπιτιού της και βλέπει τις ταινίες στις οποίες έπαιξε ή πρωταγωνίστησε στα χρυσά χρόνια της Φίνος Φιλμ. Επίσης, διατηρεί κάτι από τη λάμψη των σταρ παλαιάς κοπής (είναι γεννημένη το 1934 στο Κουκάκι).

Η Μάρω Κοντού πλάι στις καθημερινές της συνήθειες έχει προσθέσει το τελευταίο διάστημα στην ατζέντα της και τις παραστάσεις στη σκηνή του Αγγέλων Βήμα. Στο θέατρο της οδού Σατωβριάνδου πρωταγωνιστεί στη σατιρική κωμωδία «Γυναίκα από σύμπτωση – Ελισάβετ» του Ντάριο Φο, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Καραμίχου. Εδώ η βασίλισσα αγνοεί τη λαϊκή επανάσταση που βρίσκεται σε εξέλιξη και ενδιαφέρεται να ξαναμπλέξει στα ερωτικά της δίχτυα τον κόμη του Εσεξ. Ξέρει εκείνη τον τρόπο και έχει αίσθηση του χρόνου. Οπως και η ίδια η Μάρω Κοντού που χειρίζεται την εικόνα της με ζυγισμένο τρόπο –ακόμη και στις πιο οριακές της στιγμές, όπως όταν φωτογραφίστηκε γυμνή στο «Playboy» το 1988.

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ. H θεατρική επιστροφή της βέβαια δεν μπορεί να περιγραφεί σαν η διακοπή μιας τόσο μακράς απουσίας, αφού και το 2011 έπαιξε στο «Αρχαιότερο επάγγελμα» της Πόλα Βόγκελ, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν, υποδυόμενη μια γερμανίδα τραβεστί πόρνη. Είχε τότε αιφνιδιάσει, μάλιστα, όταν συμμετείχε σε διαφήμιση της παράστασης ντυμένη η ίδια ως «Ούρσουλα» και μοιράζοντας κάρτες στην Πλατεία Κολωνακίου. Και θύμισε σε πολλούς τον ρόλο της στο «Κάθαρμα» (1963), όπου είχαμε την πιο σικάτη πόρνη του ελληνικού σινεμά με τη θρυλική ατάκα στον Γιώργο Φούντα: «Είσαι ένα κάθαρμα και είμαι μια πόρνη. Είμαι αυτό που σου ταιριάζει και είσαι αυτό που μου αξίζει».

Ετοιμη για πρωτοποριακά πράγματα –όπως είπε η ίδια τότε -, αλλά και «ανοιχτή» στις αλλαγές, με την ίδια ευκολία που έκοψε τότε τα μαλλιά της κοντά για τις ανάγκες του ρόλου τώρα ερμηνεύει τη βασίλισσα Ελισάβετ. Ετσι κι αλλιώς η Μάρω Κοντού ξέρει πώς δένεται το θεατρικό ατσάλι, ξέρει από μεταμορφώσεις επάνω στο σανίδι, ξέρει από αλλαγές. Είναι εξάλλου και η πρώτη εν Ελλάδι που το 1962 έκανε αισθητική επέμβαση στη μύτη διά χειρός του χειρουργού Νίκου Μωραΐτη.

Απόφοιτη της Σχολής Χορού Κούλας Πράτσικα, υπότροφος στη Γερμανία, αρχικά συμμετείχε στον Χορό Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου. Εδώ μια απαραίτητη σημείωση: Ο πιο ανήσυχος αναγνώστης ας ρίξει μια ματιά στο ψηφιακό αρχείο του Εθνικού και ας δει τα ονόματα που στελέχωναν τον Χορό στα αρχαία δράματα που ανέβαιναν την εποχή των δεκαετιών 1950-1970. Μια χορεία μεγάλων ηθοποιών παρελαύνει από εκεί και η Μάρω Κοντού, η οποία πήρε την άδεια ηθοποιού το 1958, δεν θα μπορούσε να λείπει. Μάλιστα η ίδια πραγματοποιεί την πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση έναν χρόνο αργότερα πλάι στον Δημήτρη Χορν στην παράσταση «Ρομανσέρο» αλλά και λίγο μετά, την ίδια χρονιά, με τον θίασο του Ντίνου Ηλιόπουλου στο έργο «Η Κυρία του Κυρίου» των Τσιφόρου – Βασιλειάδη. Από την άλλη πλευρά, για να κατανοήσουμε τις τότε κοινωνικές αντιλήψεις, η γιαγιά της υποδέχθηκε την είδηση ότι πέρασε στο Εθνικό με την εξής φράση: «Φτου σου, πουτανάκι!». Ετσι κι αλλιώς, η οικογένειά της είχε άλλα όνειρα για τη Μάρω και συγκεκριμένα να εργαστεί στην Εθνική Τράπεζα, κάτι που βέβαια δεν έγινε ποτέ.

Από εκεί και πέρα ο θεατρικός και κινηματογραφικός χρόνος της είναι πυκνός. Τα όνειρά της –αφού χόρευε και μιμούνταν ρόλους στον καθρέφτη από κοριτσάκι –δεν άργησαν να πάρουν υπόσταση.

Η μεγάλη στιγμή της είναι λίγο μετά, το 1962, οπότε συμμετέχει στην «Οδό Ονείρων», μια μεικτή παράσταση στο θερινό Μετροπόλιταν με τον καλλιτεχνικό αφρό της εποχής. Οι Αλέξης Σολομός, Μάνος Χατζιδάκις, Μίνως Αργυράκης και Μανώλης Καστρινός συναρμολογούν ένα θρυλικό έργο, όπου ακούγονται ο «Ηθοποιός» από τον Χορν και η «Μαύρη Φορντ» από τη Μάρω Κοντού. Η ίδια βέβαια αρχικά δεν θέλει να πει το τραγούδι του Χατζιδάκι, αν και τελικά αυτός που δικαιώνεται είναι ο Χορν που την καθησυχάζει λέγοντάς της ότι το εν λόγω κομμάτι, καθώς και εκείνο που ο ίδιος ερμηνεύει θα είναι αυτά που θα μείνουν από το έργο.

ΒΟΥΛΗ ΚΑΙ ΗΡΩΔΕΙΟ. Σαράντα έξι χρόνια μετά (το 2008) και στις δύο βραδιές της παράστασης «Χ-σκηνής: Αυτά που κάψαν το σανίδι» στο Ηρώδειο –σκηνοθετεί ο Σταμάτης Κραουνάκης –η Κοντού ερμηνεύει τη «Μαύρη Φορντ» και τραγουδάει μαζί της το κοινό. Οι παλαιοί την ξέρουν από το θέατρο και οι νεότεροι από θρυλικές ταινίες, όπως «Τα κίτρινα γάντια», «Οικογένεια Χωραφά», «Ο φίλος μου ο Λευτεράκης», «Μια Ιταλίδα από την Κυψέλη», αλλά και από την εμβληματική κωμωδία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» του Τζαβέλλα.

Μπορεί στην εν λόγω ταινία η Μάρω Κοντού να υποδύεται την Ελένη που, όταν παντρεύεται, εξεγείρεται κατά του άνδρα της Αντώνη Κοκοβίκου (στον ρόλο ο Γιώργος Κωνσταντίνου), η ίδια η ηθοποιός όμως έχει στην πραγματική ζωή της ένα ευτυχισμένο διαζύγιο έπειτα από επτά χρόνια γάμου με τον διευθυντή φωτογραφίας της Φίνος, τον Αριστείδη Καρύδη-Φουκς. Μάλιστα, του στάθηκε τα επόμενα χρόνια όταν εκείνος περνούσε μεγάλη περιπέτεια με την υγεία του. Αργότερα η ίδια έκανε και δεύτερο γάμο, στα 40 της. Ο μύθος τη θέλει -ενδιαμέσως των δύο γάμων –να μην ακολουθεί τον μεγάλο της έρωτα στην Αμερική, την περίοδο όπου γυριζόταν το «Μια Ιταλίδα από την Κυψέλη», επειδή δεν ήθελε να φύγει με τίποτα από την Αθήνα.

Θα υπηρετήσει την Αθήνα για επτά χρόνια ως δημοτική σύμβουλος με τον Δημήτρη Αβραμόπουλο, ενώ με παρότρυνση του Εβερτ κατεβαίνει αργότερα και υποψήφια βουλευτής στην Α’ Αθηνών, αρχικά το 1999, οπότε και εξελέγη. Επίσης, το 2007, μετά την παραίτηση του Νικήτα Κακλαμάνη επανήλθε στα βουλευτικά έδρανα ως πρώτη επιλαχούσα. Η θητεία της για 19 μήνες στη Βουλή δεν της αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις παρά τον αρχικό ενθουσιασμό. Πάντως, δεν διακόπτει τις παράλληλες δράσεις της, όπως η ζωγραφική (εκθέτει έργα της στην γκαλερί Αντήνωρ το 1993), ενώ η πιο ευαίσθητη πλευρά της επιβεβαιώνεται όταν αναλαμβάνει πρόεδρος του Ιδρύματος Μητέρα. Η θητεία της εκεί έχει τη δική της βαρύτητα, αφού η ίδια από μικρή ήξερε ότι δεν μπορεί να γίνει μητέρα.

ΕΙΠΕ

Κάθε ηλικία έχει τα όμορφά της, όπως και τα άσχημά της. Γιατί μπορεί να είσαι νέα και κούκλα, αλλά να είσαι δυστυχής, ανασφαλής ή μπερδεμένη με τα ερωτικά σου

ΕΙΠΑΝ ΓΙ’ ΑΥΤΗΝ

Η κλάση της, η πνευματικότητα και η καρδιά της με σκλάβωσαν από το πρώτο μας ραντεβού

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΜΙΧΟΣ