1Ποιο από τα δύο καύσιμα εκπέμπει λιγότερους ρύπους;

Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι βενζίνη και πετρέλαιο εκπέμπουν διαφορετικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα. Η βενζίνη επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα (το οποίο ευθύνεται κυρίως για την υπερθέρμανση του πλανήτη), όμως το αντισταθμίζει με λιγότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων κάπνας, εκεί δηλαδή όπου υστερεί το ντίζελ. Εξαιτίας αυτών των διαφοροποιήσεων ισχύουν άλλα όρια ρύπων για τα ντιζελοκίνητα και τα βενζινοκίνητα οχήματα, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές Euro (σήμερα ισχύει το Euro 5 και από το 2014 το Euro 6).

2 Τι ισχύει με τα φίλτρα-παγίδες;

Τα συγκεκριμένα φίλτρα τοποθετούνται είτε εργοστασιακά είτε εκ των υστέρων στους ντιζελοκινητήρες και έχουν ως στόχο την παγίδευση των σωματιδίων της κάπνας, τα οποία θεωρούνται καρκινογόνα. Σε ορισμένες χώρες παρέχονται οικονομικά κίνητρα στους κατόχους πετρελαιοκίνητων οχημάτων παλαιότερης τεχνολογίας για να τοποθετήσουν στα Ι.Χ. τους τέτοια φίλτρα.

3 Μπορώ να μετατρέψω ένα βενζινοκίνητο όχημα σε πετρελαιοκίνητο;

Ναι, γίνεται. Πρόκειται όμως για μία εξαιρετικά περίπλοκη, χρονοβόρα και δαπανηρή μετατροπή, η οποία συνήθως είναι ασύμφορη. Επίσης απαιτείται μετά το πέρας της μετατροπής έλεγχος σε ΚΤΕΟ και καταχώρηση της αλλαγής στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.

4 Μπορεί να καίει ένα ντιζελοκίνητο αυτοκίνητο και υγραέριο;

Τεχνικά είναι δυνατόν, όμως και σε αυτή την περίπτωση αυξάνεται σημαντικά το κόστος μετατροπής και γίνεται ασύμφορο, ειδικότερα αν λάβουμε υπόψη μας την αισθητά χαμηλότερη κατανάλωση του πετρελαιοκινητήρα.

5 Τι είναι το βιοντίζελ;

Το βιοντίζελ παράγεται από φυτικά έλαια, όπως καλαμποκέλαιο, σογιέλαιο και ηλιέλαιο, δεν περιέχει ορυκτέλαιο, είναι μη τοξικό και βιοδιασπώμενο. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να παραχθεί βιοντίζελ από μαγειρικά έλαια! Με το βιοντίζελ πετυχαίνουμε σημαντικότατη μείωση των ρύπων και εκπέμπονται έως 85% λιγότερες καρκινογόνες ουσίες. Η παραγωγή του είναι ακριβότερη, γι’ αυτό και πολλές φορές αναμειγνύεται σε ένα συγκεκριμένο ποσοστό με το κανονικό ντίζελ.

6 Καίνε όλα τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα βιοντίζελ;

Οχι. Ο ιδιοκτήτης ενός πετρελαιοκίνητου μοντέλου πρέπει να απευθυνθεί στον κατασκευαστή για να μάθει αν επιτρέπεται να χρησιμοποιεί στο αυτοκίνητό του βιοντίζελ, αλλιώς κινδυνεύει να πάθει ζημιά ο κινητήρας. Ακόμη όμως και σε τέτοια μοντέλα, μπορεί να γίνει μετατροπή του μοτέρ ώστε να καίει βιοντίζελ, ενώ δεν υπάρχει πρόβλημα με το πετρέλαιο που περιέχει σε χαμηλή δοσολογία βιοντίζελ.

7 Τι γίνεται, αν βάλω λάθος καύσιμο;

Αν μπερδευτούμε και βάλουμε βενζίνη αντί για πετρέλαιο, θα το αντιληφθούμε από το χαρακτηριστικό κροτάλισμα του κινητήρα. Πρέπει να ακινητοποιήσουμε αμέσως το όχημα, να αντλήσουμε τη βενζίνη και να φουλάρουμε με πετρέλαιο. Αν δεν είχαμε προλάβει να βάλουμε πάνω από δέκα λίτρα βενζίνη, δεν χρειάζεται να αδειάσουμε το ρεζερβουάρ, αλλά αρκεί να γεμίσουμε το υπόλοιπο με ντίζελ, οπότε μπορούμε να συνεχίσουμε τη διαδρομή μας. Η αντίθετη περίπτωση, δηλαδή να βάλουμε ντίζελ αντί βενζίνης, είναι πιο σπάνια επειδή οι μάνικες ανεφοδιασμού για το πετρέλαιο είναι μεγαλύτερες και δεν χωρούν στο στόμιο του ρεζερβουάρ ενός βενζινοκίνητου μοντέλου. Σε μία τέτοια απίθανη περίπτωση, οφείλουμε να ακινητοποιήσουμε αμέσως το όχημα και να αντλήσουμε εντελώς το πετρέλαιο από το ρεζερβουάρ.