Εκανε θραύση στην Αμερική! Το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Ελίζαμπεθ Γκίλμπερτ πούλησε 6,2 εκατομμύρια αντίτυπα και έμεινε 57 εβδομάδες στη λίστα των μπεστ σέλερ των «Νιου Γιορκ Τάιμς». Και μάλιστα, πολύ πριν μεταφερθεί στο πανί με την αστραφτερή Τζούλια Ρόμπερτς και τον αρρενωπό Μπαρδέμ
Η επιτυχία ήταν απροσδόκητη και για την ίδια τη συγγραφέα, που είχε περάσει μια δεκαετία αρθρογραφώντας σε περιοδικά και γράφοντας διηγήματα και μυθιστορήματα «για άντρες και σαν… άντρας»! Μέχρι την εφόρμηση στα τριάντα της ενός «τεράστιου κύματος κατάθλιψης» με τα γνωστά συμπτώματα: κατάρρευση του σώματος, απροθυμία του πνεύματος, διάλυση του γάμου, συναισθηματικό αδιέξοδο, μοναξιά! Η φαρμακευτική αγωγή απεδείχθη σωτήρια: ένας χρόνος ταξιδιών και ενδοσκόπησης «για να διερευνήσω τον εαυτό μου όσο καλά είχα μελετήσει κάποτε τους ασύλληπτους αμερικανούς καουμπόηδες!», που στη συνέχεια έγινε το θέμα ενός γυναικείου αφηγήματος με τεράστια επιτυχία.

Νομίζετε ότι είναι απλό; Να έχεις όλα τα καλά του νεοϋορκέζικου θεούομορφιά, σπίτι, καριέρα, σύζυγο, λεφτά- να είσαι τριάντα χρονών και να μουλιάζεις από το κλάμα στα πατώματα, επειδή κόντρα στην κοινωνική λογική και επιταγή, εσύαίφνης;- ούτε μάνα θέλεις να γίνεις ούτε σύζυγος να παραμείνεις; Κι ενώ παλεύεις για «φιλικό» διαζύγιο, και χάνεις όλα σου τα λεφτά, ερωτεύεσαι και ένα λαμπερό «θεογκόμενο» για να επιβεβαιώσεις ότι εξαφανίζεσαι μέσα σε αυτόν που αγαπάς .

Εσύ, Λιζ, τι θέλεις;Κατ΄ αρχάς στο προπατορικό αυτό ερώτημα να μπορέσεις η ίδια να απαντήσεις. Με… φαγητό, προσευχή- ο Θεός είναι ο νέος σου ψυχαναλυτής – και αγάπη! Ξεκίνα, λοιπόν! Οι απαντήσεις είναι στο ταξίδι…!

Το «Εat Ρray, Love» (Εκδ. Μίνωας) δεν είναι ακόμη ένα ρομάντζο μεταμφιεσμένο σε γυναικεία λογοτεχνία. Περισσότερο μοιάζει με ένα ταξιδιωτικό αφήγημα, μοιρασμένο σε τρία μέρη και τρεις αντίστοιχους τόπους: Ιταλία, Ινδία και Μπαλί. Ενα ταξίδι ενδοσκόπησης αλλά και ανθρωπογεωγραφίας, που παρακάμπτει τον εξωτισμό για να μιλήσει με μια πληθώρα πληροφοριών για την κουλτούρα και τον πολιτισμό, τον διαλογισμό και τον ανθρωπισμό. Αφήγημα που συνδυάζει την αμεσότητα και τη ζωντάνια του ρεπορτάζ, με την υποκειμενική ματιά και διαδρομή της αυτοβιογραφούμενης Λιζ, συμπεριλαμβάνοντας ερωτήματα και ζητούμενα στα οποία πολλοί- ή μάλλον πολλές- θα αναγνωρίσουν τον εαυτό τους.

Στην Ιταλία, η Λιζ θα γνωρίσει την απελευθέρωση του σώματος και της ομιλίας από τις επιταγές της ανορεξικής κοινωνίας της Νέας Υόρκης. Πες το όπως τρως, είναι η προτροπή των ιταλών φίλων, και εκείνη θα βάλειαπολαμβάνοντας- 8 κιλά και θα αποβάλει το σταθερό αίσθημα μειονεξίας απέναντι στην τέλεια (που δεν ήταν φυσικά) μητέρα της. Θα «βαρύνει». Στην Ινδία, την περιμένει στο άσραμ πνευματική πειθαρχία, αυστηρό πρόγραμμα, σφουγγάρισμα πατωμάτων (θα το αντιμετωπίσει ως άλλη Σταχτοπούτα!) ασκήσεις και διαλογισμός, η αναζήτηση του Θεού από την πλευρά της καρδιάς- «η σκέψη σβήνει τη φωτιά του Θεού»! Θα παραιτηθεί από τον έλεγχο και την αμείλικτη εγρήγορση – «δες τι συμβαίνει ΤΩΡΑ»- θα μείνει ασάλευτη ώρες, θα υπερβεί τον εαυτό της. Θα μάθει να διαλέγει σκέψεις, «όπως τα ρούχα που φορά», θα σταματήσει να αποτελεί το λιμάνι της δυστυχίας τους, θα στεγανοποιήσει τον εαυτό της με διαλογισμό και προσευχή. Θα απελευθερωθεί από τις τύψεις για τον σύζυγο που άφησε, από την οδύνη για τον έρωτα που διαψεύστηκε, από τις ενοχές για τα αισθήματα που δεν ανταποδίδονται. Στην απόλυτη μεταφυσική εμπειρία θα βγει από το σώμα της και θα το ξαναφορέσει, έτοιμη και πάλι για νέες περιπέτειες. Στο Μπαλί. Γραμματέας ενός μάγου εννιά γενιών, διαθέτοντας τόσο ελεύθερο χρόνο «που να μετρά τον πόνο»! Εχοντας πλέον μοιάσει στον εαυτό της, θα ξαναφορέσει το είδωλo και το ωραίο φουστάνι της και θα σαγηνεύσει τον ώριμο, κοσμοπολίτη και με επίσης ραγισμένη καρδιά Βραζιλιάνο, που θέλει πρωτίστως να την αγαπά, και όχι να αγαπιέται! Λαχείο; Παραμύθι; «Το παραδέχομαι!», θα πει η αυτοβιογραφούμενη ηρωίδα. «Σαν τον ιππότη των ονείρων κάποιας νοικοκυράς». Η αλήθεια; «Διαχειριστής της διάσωσής μου ήμουν εγώ».

Αισιοδοξία στο πανί

Μέχρι και η Τζούλια Ρόμπερτς που ερμηνεύει τη Λιζ, στην κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου από τον σκηνοθέτη Ράιαν Μέρφι (Αudio Visual), έγινε ινδουίστρια στη διάρκεια των γυρισμάτων και πάχυνε πέντε κιλά! Η λαμπερή παρουσία της τονίζει την αισιόδοξη πλευρά της ιστορίας, μαζί με μια αίσθηση κωμικού και χιούμορ που υπονομεύει τη μαύρη πλευρά! Στην αρχή, και όσο η ταινία διευθετεί τις μυθιστορηματικές αναφορές της στη Νέα Υόρκη αλλά και στο θέμα ενός θεού που δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει πόσο ινδουιστής είναι, η κινηματογραφική διήγηση είναι βιαστική και άτεχνη. Στην Ινδία όμως τα γυρίσματα αδυνατούν να προβάλλουν την εσωτερική διαδρομή στο εξωτερικό περιβάλλον. Στο Μπαλί ο σαφώς ωραιότερος από τον μυθιστορηματικό 52χρονο Φελίπε, Χαβιέρ Μπαρδέμ, σπρώχνει αποφασιστικά τα τυχόν διλήμματα αφηγητών και αφηγουμένων στη λύση τους- «Αρκετά, αγάπη μου. Ελα τώρα στο κρεβάτι».