Μια ενδιαφέρουσα μουσική διαφωνία γύρω από ένα βιολοντσέλο κρύβεται πίσω από μια νέα έκδοση της δραστήριας σκανδιναβικής δισκογραφικής εταιρείας ΒΙS (η οποία, ας θυμηθούμε, έχει ηχογραφήσει και έναν μεγάλο αριθμό κριτικά εκδοθέντων έργων του Νίκου Σκαλκώτα και με την Ορχήστρα του ΒΒC και με τον έλληνα μαέστρο Νίκο Χριστοδούλου). Το άλμπουμ «reVisions» του βρετανού βιολοντσελίστα Στίβεν Ισέρλις περιλαμβάνει μια μάλλον παράδοξη ηχογράφηση του περίφημου Κονσερτίνο για βιολοντσέλο και ορχήστρα του Σεργκέι Προκόφιεφ.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο Προκόφιεφ, που έγραψε το έργο για τον αείμνηστο μετρ του τσέλου- και φιλέλληνα- Μστίσλαβ Ροστροπόβιτς, δεν πρόλαβε να το τελειώσει. Ο Ντμίτρι Καμπαλέφσκι κλήθηκε να ολοκληρώσει το έργο μετά τον θάνατό του, παραδίδοντας μια εκδοχή που πολύ αγάπησε ο Σλάβα (ο Ροστροπόβιτς, χαϊδευτικά) αλλά που ο νεώτερος και ολίγον ρηξικέλευθος- να το πούμε έτσι… – Ισέρλις θεωρούσε «θορυβώδη και υπερβολική». Ετσι ζήτησε από τον Βλάντιμιρ Μπλοκ να ολοκληρώσει το έργο σε μια λιγότερο «θορυβώδη» εκδοχή, όπερ και εγένετο. Μόνον που προκάλεσε τη μνήμη του Ροστροπόβιτς .

Η νέα αυτή εκδοχή ακούγεται αρκούντως γοητευτική στο άλμπουμ που κυκλοφορεί και σε εκδοχή SΑCD, ήτοι Super Αudio CD, που με τα κατάλληλα μηχανήματα παράγει πολυκάναλο ήχο και φωτίζει απίστευτες ηχητικές λεπτομέρειες, όπως αναπνοές και ανεπαίσθητες δοξαριές- αν και λιγότερο εκρηκτική και «δεξιοτεχνική» από την πρώτη, του Σλάβα. Παρ΄ ότι δεν λείπει ούτε η τεχνική, ούτε- κυρίως- η ευαισθησία.

Συμμετέχει η (φινλανδική) Συμφωνιέτα της Ταπιόλα υπό τον Γκάμπορ Τάκας-Νάγκι, που αποδίδει μαζί με τον Ισέρλις και τη Σουίτα για βιολοντσέλο και ορχήστρα της νεώτατης Βρετανής Σάλι Μπίμις.

Εχουμε ακούσει τον Στίβεν Ισέρλις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε έργο του βαπτισμένου ελληνορθόδοξου συνθέτη Τζον Τάβενερ