Είκοσι πέντε χρόνια μετά την εξολόθρευση του Δράκουλα στην Τρανσυλβανία, ο βρικόλακας επιστρέφει. Ο μικρανεψιός του Μπραμ Στόκερ μαζί με τον Ιαν Χολτ γράφουν τη συνέχεια του Δράκουλα. Κινηματογραφικές σκηνές, ιστορικό φόντο. Αστυνομική πλοκή, ρομάντζο. Ομως ο προ-προ-προ-θείος συγγραφέας δεν αρκεί. Το ταλέντο δεν κληροδοτείται. Και ευτυχώς.


Δράκουλας. Νοσφεράτου. Βαμπίρ. Ο Μπραμ Στόκερ δημιούργησε έναν ανεξίτηλο ήρωα. Μπορεί η οικογένεια Στόκερ να μην έγινε τελικά πλούσια (το 1899 οΔράκουλας αναγορεύτηκε κοινό κτήμα στις ΗΠΑ και έτσι οι Στόκερ δεν πλούτισαν από τα κινηματογραφικά δικαιώματα), όμως ο Δράκουλας δεν έπαψε να διαβάζεται ώς σήμερα. Εγινε κατ΄ επανάληψη ταινία, σταμπωτό μπλουζάκι, αφίσα. Μπορεί η κλασική ταινία του Μπράουνινγκ με τον Μπέλα Λουγκόζι να διαμόρφωσε τον κινηματογραφικό φαινότυπο του Δράκουλα, όμως ο Κόπολα ήταν αυτός που έδωσε νέα πνοή στον ήρωα: εστίασε στο ρομάντζο του σκοτεινού πρίγκιπα με τη Μίνα. Εχω διαβάσει με προσήλωση το μυθιστόρημα (Εκδ. Στοχαστής, μτφ. Αννέτα Καπόν) και γοητεύτηκα από τη δομή του έργου. Ο Στόκερ οργανώνει την αφήγηση του διάσημου μυθιστορήματος μέσα από τα ημερολόγια, την αλληλογραφία και τα σημειώματα των ηρώων. Οι επίγονοι του Στόκερ αποδεικνύονται λιγότερο ευφάνταστοι στη φόρμα του κειμένου. Το μυθιστόρημαΔράκουλας ο Απέθαντοςδιαφημίζεται ως «η συνέχεια του κλασικού έργου». Βρισκόμαστε στην Ευρώπη του 1912. Το 1888 μια ηρωική- και ετερόκλητη- παρέα νέων συσπειρώθηκε, για να αντιμετωπίσει τον Δράκουλα. Ανάμεσά τους και μια εμπαθής και ευφυής νεαρή, η Μίνα, την οποία ο Δράκουλας ορεγόταν σφοδρά. Το 1912 οι νεαροί του προηγούμενου αιώνα έχουν μεγαλώσει. Δεν έχουν την ορμή και τη φλόγα των νιάτων τους. Ολοι τους φέρουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το στίγμα της πάλης τους με τον δαίμονα. Είναι άρρηκτα δεμένοι μεταξύ τους, όμως δεν συναντιούνται πια. Ο Τζόναθαν και η Μίνα έχουν παντρευτεί επεισοδιακά στο διάσημο μυθιστόρημα του Στόκερ. Στο σίκουελ του έργου έχουν έναν νεαρό γιο, τον Κουίνσι. Ο Τζόναθαν είναι πλέον αλκοολικός και απουσιάζει συχνά από το σπίτι. Συχνά αναζητά τη συντροφιά γυναικών του δρόμου. Η Μίνα, πάντα ωραία και ανησυχητικά αγέραστη, προσπαθεί να είναι μια καθωσπρέπει βικτωριανή σύζυγος. Κρύβει τη γοητεία της με γεροντίστικα φορέματα. Είναι γλυκιά και τρυφερή με τον Τζόναθαν, όμως αναπολεί τον πάλαι ποτέ εραστή της, τον πρίγκιπα του σκότους. Ο νεαρός Κουίνσι ζει σε ένα σπίτι γεμάτο μυστικά και ψέματα. Δεν γνωρίζει το παρελθόν των γονιών του. Θέλει να γίνει ηθοποιός, όμως ο πατέρας του παρεμβαίνει άμεσα και τον στέλνει να σπουδάσει νομικά στη Σορβόννη. Εκεί ο Κουίνσι γνωρίζεται με τον Μπασαράμπ, έναν διάσημο ρουμάνο ηθοποιό, ο οποίος τον γοητεύει. Οι υπόλοιποι της παρέας γλείφουν τις πληγές τους. Ο Σιούαρντ έχει εθιστεί στη μορφίνη, ο Αρθουρ Χόλμγουντ ζει απομονωμένος. Δεν έχει ξεχάσει την πολυαγαπημένη του Λούσι, όμως έχει παντρευτεί μια γυναίκα που τον αγαπά. Ο Βαν Χέλσινγκ είναι γέρος πια, εμμονοληπτικός με τον Δράκουλα. Το βιβλίο πλαισιώνεται με διαφωτιστικό επίμετρο που περιλαμβάνει μια φιλολογική προσέγγιση της συνέχειας του έργου από την Ελίζαμπεθ Μίλερ, αλλά και σημείωμα των συγγραφέων, το οποίο σχετίζεται με την περιπέτεια της συγγραφής του βιβλίου. Το κείμενο συμπληρώνεται από χειρόγραφες σημειώσεις του Μπραμ Στόκερ για τον πρώτοΔράκουλα.