Νέα, πρωτόγνωρη θεατρική εμπειρία αναμένει το ελληνικό κοινό το καλοκαίρι. Θα παρακολουθήσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών εντός μιας ημέρας τη δωδεκάωρη, τελευταία παράσταση του Πέτερ Στάιν «Δαιμονισμένοι».

Μια συλλογική εμπειρία, η οποία θα αρχίζει από τις 11.00- με το φυσικό φως που θα περνάει από τα μεγάλα παράθυρα της αίθουσας στην «Πειραιώς 260»και θα ολοκληρώνεται στις 23.00. Ενδιάμεσα θα γίνονται διαλείμματα, το μεσημέρι θα υπάρχει διακοπή μιάμισης ώρας για γεύμα και θα συνεχίζεται με αλλαγές και τρία μικρότερα διαλείμματα. Συνολικά, ένα πλήρες δωδεκάωρο- εννέα ώρες αναπαράστασης και τρεις ώρες διαλειμμάτων.

Το μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι έχει διασκευαστεί από τον διαπρεπή σκηνοθέτη σε μια παράσταση- ποταμό, που παρακολουθεί την πορεία των ηρώων, την πολυσύνθετη ψυχολογία τους, τον στοχασμό, τις θεολογικές ιδέες του Ρώσου συγγραφέα, δημιουργώντας μια λογοτεχνική τοιχογραφία. Ένα σκηνικό φρέσκο πάνω στο οποίο ζωντανεύουν τα γεγονότα, αναπτύσσονται τα φιλοσοφικά ζητήματα και αποτυπώνεται το ιστορικό περιβάλλον της Αγίας Πετρούπολης. Το αφαιρετικό σκηνικό, με κινητούς πίνακες, καρέκλες, τραπέζια, χαλιά και κουρτίνες, που δίνουν την αίσθηση εσωτερικών χώρων, σπιτιών και κτιρίων, αλλά και με άδεια τη σκηνή, η οποία κόβεται στα δύο, λειτουργεί σαν ιδανική πλατφόρμα για να ενορχηστρώσει ο Στάιν ένα μεγάλο πολυφωνικό θέαμα όπου τα κοστούμια αποδίδουν με ακρίβεια την εποχή.

Μεταφράζοντας ο ίδιος ο Στάιν το κείμενο στα ιταλικά, διατηρώντας τους διαλόγους και εμβαθύνοντας στον στοχασμό που θέτει το έργο πάνω στα ζητήματα της θρησκείας, της Εκκλησίας, της υλιστικής εποχής, ο διανοούμενος Γερμανός σκηνοθέτης προετοίμασε στο κτήμα του στην Ούμπρια, έξω από τη Ρώμη, την πολύωρη παράσταση των «Δαιμονισμένων» με 25μελή θίασο και πρωταγωνιστές τούς Έλια Σίτον, Μανταλένα Κρίπα, Αλεσάντρο Αβερόν, Φαούστο Ρούσου Αλέζι, Πία Λαντσιότι. Στο θέατρο που διαθέτει το κτήμα του, μια τεράστια έκταση στο Σαν Παγκράτσιο, παρουσίασε για τέσσερις μέρες την παράσταση. «Θέαμα αφηγηματικό, με ρεαλιστική σκηνική ανάγνωση, χωρίς νεκρούς χρόνους, ούτε μια στιγμή πραγματικής ανίας, μπολιασμένο με το πάθος και τη σοφία του 71χρονου Βερολινέζου μαέστρου», έγραψε ο ιταλικός Τύπος.

Οι «Δαιμονισμένοι» θα περιοδεύσουν το καλοκαίρι σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης. Στο πλαίσιο αυτής της περιοδείας θα παρουσιαστούν και στην Αθήνα. Ήδη οι συζητήσεις του Πέτερ Στάιν με τον διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ Γιώργο Λούκο, που άρχισαν τα Χριστούγεννα, συνεχίζονται για να οριστούν κόστος και ημερομηνίες.

Ο Φιοντόρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι (1821-1881), από τις πιο σημαντικές μορφές της παγκόσμιας λογοτεχνίας και ο μεγαλύτερος μυθιστοριογράφος, δεν έγραψε κανένα θεατρικό έργο. Όμως ο πλούτος των χαρακτήρων των ηρώων του, η δραματική ζωντάνια των διαλόγων του έβαζαν πάντα σε πειρασμό τους ανθρώπους του θεάτρου, οι οποίοι δημιουργούσαν διασκευές με πολύωρα θεάματα.

Ο Πολωνός σκηνοθέτης Αντρέι Βάιντα ήταν από τους πρώτους που μετέφερε αξιόπιστα τους «Δαιμονισμένους» στο θέατρο, με πεντάωρη παράστασηαναφορές στη δική του εκδοχή συμπεριλαμβάνει αυτή του Στάιν-, ο Ρώσος Λεβ Ντόντιν με οκτάωρη, αλλά και η δική μας Μάγια Λυμπεροπούλου πριν από δύο χρόνια με εξάωρη.

Η παράσταση θα αρχίζει στις 11.00

το πρωί και θα ολοκληρώνεται στις 23.00

Νέος Πύργος της Βαβέλ


Το πείραμα του Γερμανού σκηνοθέτη και το πέρασμα από το λογοτεχνικό είδος στο θεατρικό έργο ακολουθεί την ιστορία των ολέθριων «Δαιμονισμένων» στους νέους καιρούς. Μια γενιά αδιάφορη, μηδενιστική, αλλά γεμάτη επιθυμία να δημιουργήσει έναν νέο κόσμο. Είναι η περίοδος κατά την οποία ο Ντοστογιέφσκι εμπιστεύεται την Ορθόδοξη Εκκλησία, με την προϋπόθεση να μην εξελιχθεί σε «κράτος». Οι προοδευτικές ιδέες, η υλιστική επιστήμη, οι αποστάτες της θρησκείας, εγκληματίες και ηττημένοι, τα οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα του σοσιαλισμού, είναι οι άξονες πάνω στους οποίους κινείται ιδεολογικά. Όπου η άρνηση του Θεού και η ενσάρκωση του σύγχρονου αθεϊσμού είναι ο νέος Πύργος της Βαβέλ, ο οποίος χτίζεται με αντίστροφη πορεία: από τον ουρανό στη γη.