Στα λευκώματα που παρουσιάζουμε εδώ η φωτογραφία προβάλλει ως εργαλείο διατήρησης της μνήμης ή προσωπικής έκφρασης, επιμόρφωσης ή προπαγάνδας μέσα από υλικό σύγχρονο ή και ιστορικό.


Daniel Βaud-Βovy- Fred Βoissonnas ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΕΡΙΗΓΗΣΙΣ

Επιμ. Μαρία Γυπαράκη, Μίλητος, 55 ευρώ Τα λευκώματα Η Ελλάδα μέσα από βουνά και λαγκάδια (1910) και Από τις Κυκλάδες στην Κρήτη με τον άνεμο στην πλώρη (1919) του Ελβετού φωτογράφου Fred Βoissonnas έκαναν μεγάλη αίσθηση στην εποχή τους στην Ελλάδα και τους φιλελληνικούς κύκλους. Η ανατύπωσή τους σε μια σύγχρονη έκδοση, που διατηρεί την αυθεντική σελιδοποίηση και τα πρωτότυπα κείμενα του ιστορικού τέχνης Daniel Βaud-Βovy, ζωντανεύει μια περιήγηση στην ιστορική, μυθική Ελλάδα των αρχαιοτήτων αλλά και τη λαογραφική πραγματικότητα της υπαίθρου, με γοητευτικό φόντο το ελληνικό τοπίο. Φωτογραφίες και κείμενα συστήνουν μια επιβλητική τοιχογραφία της προνεωτερικής Ελλάδας που άνοιξε δρόμους στην ελληνική φωτογραφία, θεματογραφικά και αισθητικά, ενώ παραμένει πάντα ένα πολύπλευρο τεκμήριο εποχής.

ΒΛΕΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΑΠΟ ΤΟ Α ΣΤΟ Ω ΚΙ ΑΠΟ ΤΟΝ 19οΣΤΟΝ 20όΑΙΩΝΑ Επιμ. Χάρης Γιακουμής, Μεταίχμιο, 35 ευρώ Εναλλακτικός τίτλος του λευκώματος θα μπορούσε να είναι «Δυο συλλέκτες συνομιλούν», αφού ο ιστορικός και ερευνητής της φωτογραφίας Χάρης Γιακουμής ενορχηστρώνει μια αφήγηση περίπου διακοσίων φωτογραφιών από τη συλλογή του συγγραφέα και στιχουργού Μάνου Ελευθερίου, που επιμελείται και τον υπομνηματισμό τους.

Ανώνυμοι φωτογράφοι συναντώνται εδώ με περιηγητές, ανταποκριτές και καλλιτέχνες, σε μια διαδρομή δεκαετιών που απεικονίζει πολίτες να διαδηλώνουν, να υπομένουν φυσικές συμφορές, να αντιμετωπίζουν με αξιοπρέπεια τον δύσκολο ελληνικό 20ό αιώνα. Από τους εβραίικους μαχαλάδες της Θεσσαλονίκης μέχρι τις ζαλικωμένες γυναίκες της Ηπείρου, από τα ιερά μάρμαρα έως την προσφυγική ανέχεια, από τις αναμνηστικές πόζες των αστών έως τον ανοιχτό ορίζοντα του τοπίου, οι φωτογραφίες οικοδομούν μια ζωτική μαρτυρία εποχής τόσο για τη χώρα όσο και για τη χρήση της φωτογραφίας.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ «Δ.Α. ΧΑΡΙΣΙΑΔΗΣ»

Επιμ. Γεωργία Ιμσιρίδου, Μουσείο Μπενάκη, 54 ευρώ Μια μεγάλη αναδρομική έκδοση για έναν σημαντικό δημιουργό της ελληνικής φωτογραφίας του 20ού αιώνα. Από το ασπρόμαυρο πανόραμα των περίπου διακοσίων φωτογραφιών, αναδύεται η μεταπολεμική Ελλάδα του εκσυγχρονισμού και του τουρισμού, η βουκολική και η αστική ζωή. Παράλληλα αποκαλύπτεται η ευρεία ακτίνα δράσης του Χαρισιάδη που αποτύπωσε σκηνές από το αλβανικό μέτωπο, τη βιομηχανία και τις αρχαιότητες, την αρχιτεκτονική και την καθημερινότητα.

Το λεύκωμα ξεδιπλώνει το ταλέντο ενός φωτογράφου που δημιουργούσε εμβληματικές εικόνες χάρη στην προσεκτική ανάδειξη του θέματος και την άρτια σύνθεση. Τα κείμενα κάθε ενότητας υπογράφουν επιλεγμένοι συνεργάτες, εμβαθύνοντας στις επιμέρους πτυχές ενός έργου με μεγάλη επίδραση στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία.

Συλλογή Μήτου

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΒΥΡΩΝΑ ΜΗΤΟΥ Επιμ. Γιούλα Κουγιά, Ποταμός Αν ο πρώτος Μεγάλος Πόλεμος κατέστησε τη Θεσσαλονίκη επίκεντρο της Στρατιάς της Ανατολής, προσδίδοντάς της προσωρινά την όψη ανοικτού στρατοπέδου, οι περίπου διακόσιες φωτογραφίες από τη συλλογή του Βύρωνα Μήτου- μικρό δείγμα του ελάχιστου σχετικού σωζόμενου υλικού- συστήνουν ένα πολυεπίπεδο χρονικό του Μακεδονικού Μετώπου. Τραβηγμένες κυρίως από Γάλλους φωτογράφους της Φωτογραφικής Υπηρεσίας της Στρατιάς, παρουσιάζουν την καθημερινότητα της πολυεθνικής πόλης, τις στρατιωτικές επιχειρήσεις σε διάφορα μέρη της Μακεδονίας όπως η Έδεσσα, η Φλώρινα ή η Βέροια, την καταστροφική πυρκαγιά του 1917. Από τις φωτογραφίες απουσιάζουν συνήθως οι σκηνές πολεμικής δράσης, πλάθεται όμως ανάγλυφα η ατμόσφαιρα της εποχής. Το υλικό, που στην εποχή του υπήρξε καίρια δεξαμενή για να ικανοποιηθεί το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου και συγχρόνως οι προπαγανδιστικοί σκοποί των συμμαχικών δυνάμεων, προβάλλει σήμερα ως πολύτιμο ιστορικό τεκμήριο.

Στρατής Βογιατζής ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣΤΙΧΟΧΩΡΙΑ

Seppuku, 32 ευρώ Μια ιδιόμορφη περιήγηση στο νησί της Χίου μέσα από το βλέμμα ενός νέου φωτογράφου. Οι προσεκτικές συνθέσεις με την ελάχιστη δυνατή σκηνοθεσία από αρχοντικές ή λαϊκές κατοικίες στα Μαστιχοχώρια, καθώς και οι απόψεις καφενείων ή κουρείων, παραδίδουν στο βλέμμα του θεατή ζωηρόχρωμους μικρόκοσμους, γυμνούς ή διακοσμημένους, που διαθέτουν αμεσότητα, καθώς και μια λανθάνουσα τρυφερότητα. Η ατμόσφαιρα των φωτογραφιών πλάθεται, απουσία ανθρώπων, από τα έπιπλα και τη διακόσμηση εποχής, ενώ τα αναμνηστικά, οικογενειακά πορτρέτα μας επιστρέφουν συχνά το βλέμμα από τη θέση τους στους τοίχους.