«Για να μπει το πλοίο στα λιμάνια των Δωδεκανήσων χρειάζεται να καταστρώσουμε ολόκληρο σχέδιο, να κάνουμε μανούβρες και… τον σταυρό μας για να προχωρήσουμε. Μόνο έτσι μπορούμε να προσεγγίσουμε με ασφάλεια τα απαρχαιωμένα λιμάνια της χώρας».


O καπετάνιος Γιάννης Πασχάλης βρίσκεται στη γέφυρα των εμπορικών πλοίων από το 1962. Ωστόσο, όπως δηλώνει στα «ΝΕΑ», διαπιστώνει ότι από τότε δεν υπάρχει ουσιαστική βελτίωση στην πληγή που λέγεται «ελληνικό λιμάνι». Αυτή την περίοδο, τρεις φορές την εβδομάδα κάνει το δρομολόγιο Πειραιάς- Δωδεκάνησα με το πλοίο «Διαγόρας». «Περνάμε από τα πλέον προβληματικά λιμάνια, όπως είναι της Καλύμνου, της Αστυπάλαιας, της Νισύρου, της Πάτμου. Πρόσφατα φτάνουμε και στο Καστελλόριζο.

Βόλτες μεσοπέλαγα

Μεγάλο αγκάθι παρ΄ όλα αυτά αποτελεί το λιμάνι της Ρόδου. Οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν στα πλοία να το προσεγγίσουν με ασφάλεια, αφού το λιμάνι δεν είναι προστατευμένο». Αυτό, όπως επισημαίνει, έχει ως αποτέλεσμα τα πλοία να κάνουν βόλτες μεσοπέλαγα μέχρι να περάσει η κακοκαιρία για να δέσουν στον προβλήτα. «Βόλτες δύο και τρεις ώρες, με αποτέλεσμα όλοι- πλήρωμα και επιβάτες- να ταλαιπωρούνται. Δεν γίνεται όμως διαφορετικά».

Σε πρόσφατη επιστολή προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Αναστάση Παπαληγούρα, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) κατέγραψε τα προβλήματα που βιώνουν καθημερινά οι εν ενεργεία συνάδελφοί τους στα λιμάνια της χώρας. Στη μαύρη λίστα της Ένωσης βρίσκονται όχι μόνο τα λιμάνια μικρών νησιών, όπως της Κέας, της Αστυπάλαιας ή των Ψαρών, αλλά και αυτά που φιλοξενούν καθημερινά δεκάδες πλοία στους προβλήτες, όπως είναι το λιμάνι της Ραφήνας, το λιμάνι της Νάξου, αλλά και το λιμάνι της Πάτρας.

Επί 30 χρόνια ο καπετάνιος Ιάκωβος Σκιαδάς δένει στο λιμάνι της Ραφήνας, το δεύτερο μεγαλύτερο σε κίνηση, αφού περίπου δύο εκατομμύρια επιβάτες τη σεζόν το επιλέγουν. Από τη γέφυρα του «Θεολόγος Π.» πιάνει Άνδρο, Τήνο και Μύκονο. «Η Ραφήνα είναι ένα λιμάνι απροστάτευτο. Λιμενοβραχίονες που να προστατεύουν τα πλοία από τα καιρικά φαινόμενα δεν υπάρχουν, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε με ατύχημα ανά πάσα στιγμή. Μόνο τριτοκοσμικό λιμάνι θα μπορούσε να συγκριθεί με αυτό της Ραφήνας», λέει.

Παρόμοια είναι η κατάσταση στην Άνδρο, την Τήνο και τη Μύκονο. Όπως τονίζει ο πλοίαρχος κ. Σκιαδάς, το λιμάνι της Άνδρου δεν έχει αναμορφωθεί παρ΄ ότι τα τελευταία χρόνια τα περισσότερα πλοία που δένουν εκεί είναι τουλάχιστον 120 μέτρων.

«Δεν ζητούν ποτέ τη γνώμη μας»


ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ μήνες ο πλοίαρχος Ισίδωρος Μαμίδης πραγματοποιεί το δρομολόγιο Ηγουμενίτσα- Ιταλία με το «Siren». Ωστόσο, στα χρόνια της επαγγελματικής σταδιοδρομίας του έχει κάνει τα περισσότερα από τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια εντός Ελλάδος. Αυτό που διαπιστώνει είναι ότι πολλά από τα λιμάνια της χώρας μας και ιδιαίτερα αυτά των Κυκλάδων είναι πρωτόγονα.

«Τη στιγμή που οι άλλοι Ευρωπαίοι σχεδιάζουν τα λιμάνια όπως θα είναι έπειτα από 10 χρόνια, εμείς σχεδιάζουμε σήμερα τα λιμάνια όπως θα έπρεπε να ήταν πριν από 15 χρόνια», σημειώνει. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, για παράδειγμα, έχει τεράστιο πρόβλημα με τον δίαυλο, όπου θα πρέπει αναγκαστικά να γίνει εκβάθυνση και διάνοιξη για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις.

Τα προβλήματα, όπως προσθέτει, είναι πολλά και δεν υπάρχει βούληση για λύση. «Δυστυχώς όμως ακόμη κι όταν μπουν στη διαδικασία να φτιάξουν εκ νέου ή να επισκευάσουν κάτι δεν μας ρωτούν ποτέ. Κι όμως, θα έπρεπε τουλάχιστον να έχουμε μία άποψη καθώς είμαστε οι χρήστες των λιμανιών, οι οποίοι αντιμετωπίζουμε καθημερινά τα προβλήματα».

Vidcast: Στα Σχοινιά