Η Τζούντιθ Τζέιμισον λίγο πριν από τις παραστάσεις του Αμερικανικού Χοροθεάτρου Άλβιν Έιλι στο Ηρώδειο, μας ταξιδεύει στην ιστορία της διάσημης ομάδας χορού
Κάθε παράσταση για την Τζούντιθ Τζέιμισον, καλλιτεχνική διευθύντρια του Αμερικανικού Χοροθεάτρου Άλβιν Έιλι, είναι και ένα στοίχημα για να κερδηθεί. Τόσο από τους χορευτές και τον χορογράφο όσο και από τους θεατές, που πρέπει να βρουν τα ερεθίσματα ώστε να συμμετάσχουν.

Από το 1958 που έδωσε ο Άλβιν Έιλι την πρώτη του παράσταση άλλαξαν πολλά. Και το χοροθέατρό του έγινε ένας από τους πρεσβευτές της αμερικανικής πρωτοπορίας στον χορό. Η Τζέιμισον- επικεφαλής του Χοροθεάτρου από το 1989, αφού ο ίδιος ο Άλβιν Έιλι πεθαίνοντας την άφησε να συνεχίσει το έργο του- ταξίδεψε, έχοντας ως βάση τη Νέα Υόρκη, σε 71 χώρες, διατηρώντας τις βασικές αρχές της χορογραφίας του μέντορά της. Στην Αθήνα, θα μας ταξιδέψουν από τη σκηνή του Ηρωδείου απόψε και αύριο, στις σημαντικότερες στιγμές της 50χρονης ιστορίας τους.

Πόσο εύκολο είναι να κρατήσετε την παράδοση του Άλβιν Έιλι;

Αυτό που το κάνει λιγότερο δύσκολο είναι η αγάπη και η πίστη που έχουμε στο έργο του. Καθώς και το ότι κρατάμε την πόρτα ανοιχτή σε οτιδήποτε καινούργιο.

Τι έχει αλλάξει στα 50 χρόνια του Χοροθεάτρου;

Ξεκινήσαμε οκτώ χορευτές από ένα υπόγειο και τώρα στεγαζόμαστε στο οκταώροφο «Ίδρυμα Άλβιν Έιλι για τον Χορό», στην καρδιά του Μανχάταν. Μας έχουν παρακολουθήσει πάνω από 21 εκατομμύρια θεατές σε 71 χώρες. Σίγουρα έχουν αλλάξει πολλά, αλλά ποτέ δεν ξεχάσαμε το όραμα του ιδρυτή μας, καθώς και ότι πρέπει να σεβόμαστε τον θεατή.

Πότε μια παράσταση αγγίζει την ψυχή του θεατή;

Ο χορός είναι κάτι περισσότερο από μερικά βήματα. Και μόνο όταν ένας χορευτής αφήνει ίχνη της ψυχής του στην κίνησή του, αγγίζει την καρδιά του θεατή.

Πότε ένας χορευτής κοροϊδεύει τον θεατή;

Όταν χορεύει για τον εαυτό του. Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για έναν καλλιτέχνη είναι να ερωτευθεί τον εαυτό του. Ο νάρκισσος, όμως, δημιουργεί για τον καθρέφτη και όχι για τον θεατή και την τέχνη.

Τι θυμάστε περισσότερο από τον Άλβιν Έιλι; Ήταν μια γενναιόδωρη ιδιοφυΐα, αγαπούσε τον κόσμο, ενδιαφερόταν για την κοινωνική διάσταση των καθημερινών προβλημάτων και όλα αυτά καθρεφτίζονταν στη δουλειά του. Τον ένοιαζε πρώτα για το πώς ζούσαμε και μετά για το πώς χορεύαμε. Επίσης, ήταν εκείνος που άλλαξε τα δεδομένα και τον τρόπο με τον οποίο βλέπαμε τον χορό. Ταυτόχρονα, άνοιξε την πόρτα σε νέους χορογράφους.

Δεν φοβήθηκε μην αλλοιωθεί το όνειρό του;

Ο χορός δεν είναι μονοπώλιο και μόνο όταν μοιράζεσαι το όνειρό σου μπορεί να δεχθείς τις προκλήσεις του μέλλοντος. Γι΄ αυτό και πολύ σοφά έδινε ευκαιρίες στους άλλους. Ακόμα και όταν έβλεπε τα λάθη τους.

Από πού εμπνεόταν;

Παρατηρούσε την καθημερινή ζωή.

Τα ταξίδια του, από το Μπαλί μέχρι τις χώρες της Αφρικής και από το Παρίσι έως τη Νέα Υόρκη, ήταν για εκείνον μια ευκαιρία για σπουδή στην κίνηση και την ανθρώπινη συμπεριφορά. Παρατηρούσε τους ανθρώπους και την κουλτούρα τους. Θεωρούσε πολύ σημαντικό να υπάρχουν προκλήσεις, τόσο για τους χορευτές όσο και για το κοινό. Έβλεπε το σώμα σαν ένα εργαλείο, που όμως θέλει αφοσίωση και ξόδεμα ψυχής για να λάμψε ι.

ΙΝFΟ

Στο Ηρώδειο απόψε και αύριο στις 20.30. Εισιτήρια: 100, 65, 45, 35, 25 ευρώ. Προπώληση: Τicket Services (Πανεπιστημίου 39, τηλ. 210-7234.567 και http://www.

ticketservices.gr). Υπό την αιγίδα του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, για τους σκοπούς του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας.

Διδάσκεται ο χορός; Διδάσκεται μέχρι ενός σημείου. Τον καλύτερο χορογράφο να έχεις, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να σου δείξει την κίνηση. Η αγάπη σου, όμως, είναι εκείνη που θα την ζωντανέψει. Υ πάρχει ηλικία στον χορό; Ο χορός δεν είναι μια μηχανική τέχνη. Όσο την αγαπάς και της δίνεσαι, σου δίνει ζωντάνια και νεότητα. Επομένως, δεν υπάρχει ηλικία για έναν χορευτή. Η φλόγα της κίνησης σβήνει όταν δεν έχεις πια όνειρα. Θεωρώ πολύ σημαντικό το να περπατάς και να θέλεις να χορέψεις.

Με μια ματιά


● Γεννήθηκε το 1943 στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ ● Χορεύει από έξι ετών ● Έκανε το ντεμπούτο της στο Χοροθέατρο το 1964 και έγινε μέλος του από την επόμενη χρονιά, υπηρετώντας το για 15 χρόνια σε παραστάσεις σε όλο τον κόσμο ● Δραστηριοποιήθηκε καλλιτεχνικά με τη δική της ομάδα από το 1980 έως το 1989 οπότε και επέστρεψε ως επικεφαλής στα Άλβιν Έιλι