«Ο κινητήρας έσβησε ξαφνικά, ενώ βρισκόμασταν λίγα μέτρα πάνω από το έδαφος. Αμέσως, το ελικόπτερο σύρθηκε με την κοιλιά στο χώμα. Πρόλαβα να ανοίξω την πόρτα, τραβώντας έξω και τον Κώστα που ήταν στο πηδάλιο. Αυτό μας έσωσε. Σε λίγα δευτερόλεπτα το ελικόπτερο τυλίχθηκε στις φλόγες και καταστράφηκε ολοσχερώς».
Με τα λόγια αυτά, ο κυβερνήτης του εκπαιδευτικού ελικοπτέρου της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας Πασχάλης Μπουρουτζής περιέγραψε στο πλήρωμα του Super Ρuma της Πολεμικής Αεροπορίας, που έφτασε πρώτο στο σημείο της συντριβής, την απόδραση από την κόλαση, τόσο του ίδιου όσο και του εκπαιδευόμενου-τραγουδιστή Κώστα Μακεδόνα.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση των αιτίων του χτεσινού ατυχήματος στη Μαλακάσα, όλα δείχνουν ότι το ελικόπτερο της Ο.Α. που βρισκόταν σε εκπαιδευτική πτήση και κατέπεσε στην περιοχή Σφενδάνη, έπαθε μηχανική βλάβη. Ωστόσο, οι ίδιοι δεν αποκλείουν και το ενδεχόμενο του ανθρώπινου λάθους.
Το θρίλερ με το εκπαιδευτικό ελικόπτερο της Ο.Α. τύπου
ΤΑ ΑΙΤΙΑ
Η πρώτη εκτίμηση των εμπειρογνωμόνων είναι ότι το ατύχημα οφείλεται σε μηχανική βλάβη αλλά δεν αποκλείουν το ανθρώπινο λάθος
SΑ-300C Schweizer, ξεκίνησε λίγο πριν από τις 17.00
το απόγευμα. Το ελικόπτερο είχε απογειωθεί από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος» στις 13.04 για να εκτελέσει προγραμματισμένη εκπαιδευτική πτήση.
Σε αυτό επέβαιναν ο έμπειρος εκπαιδευτής της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας Πασχάλης Μπουρουτζής (πρώην πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας) και ο εκπαιδευόμενος Κώστας Μακεδόνας, με σκοπό την εκπαίδευση του τραγουδιστή για την απόκτηση πτυχίου εκπαιδευτού πτήσεων σε ελικόπτερα. Η εκπαιδευτική πτήση, σύμφωνα με το σχέδιο που υποβλήθηκε, επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στην περιοχή Τατοΐου- Τανάγρας- Λίμνης Μαραθώνα. Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης, θα επέστρεφε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στις 14.50. Η τελευταία επαφή του ελικοπτέρου με τον πύργο ελέγχου πτήσεων της Τανάγρας έγινε στις 14.43 ενώ πετούσε στην ευρύτερη περιοχή της Μαλακάσας, και από τότε χάθηκε το στίγμα του.
Η διάσωση
Αμέσως σήμανε συναγερμός στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), την Πολεμική Αεροπορία και την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα. Παράλληλα, δόθηκε εντολή σε ελικόπτερο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας να πετάξει στον χώρο που είχε προσδιοριστεί από το υποβληθέν σχέδιο πτήσης και να συνδράμει στην αναζήτηση του ελικοπτέρου, σε συνεργασία με τα υπόλοιπα πτητικά μέσα, που είχαν διατεθεί για τον σκοπό αυτό από την Πολεμική Αεροπορία. Το εκπαιδευτικό ελικόπτερο κατέπεσε στην περιοχή Σφενδάνη της Μαλακάσας στις 15.00. Οι δύο χειριστές του εντοπίστηκαν από ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας δύο ώρες αργότερα (περίπου στις 17.10) σε δύσβατη περιοχή και όπως διέγνωσε επί τόπου στρατιωτικός γιατρός ο τραγουδιστής Κ. Μακεδόνας έφερε ελαφρά κατάγματα. Με ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας μεταφέρθηκαν στο Στρατόπεδο Σακέτα. Εκεί ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ παρέλαβε τον Κ. Μακεδόνα και τον μετέφερε στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός».
Σύμφωνα με την Ο.Α, το ελικόπτερο είχε ελεγχθεί από την αρμόδια υπηρεσία της ΥΠΑ στις 5 Φεβρουαρίου 2008, όπου επιβεβαιώθηκε η αξιοπλοΐα του. Επιπλέον, όπως αναφέρει η Ο.Α., το ελικόπτερο έχει πραγματοποιήσει όλες τις προβλεπόμενες συντηρήσεις και επιθεωρήσεις.
Ακριβό και ριψοκίνδυνο χόμπι που κερδίζει νέους «οπαδούς»
«ΜΟΔΑ»- ΓΙΑ ΛΙΓΟΥΣ- έχει γίνει τα τελευταία χρόνια το ελικόπτερο. Αρκετοί είναι αυτοί που μπαίνουν στον πειρασμό να δουν τον κόσμο από ψηλά, πιλοτάροντας ένα μονοκινητήριο ή δικινητήριο ελικόπτερο. Τα μόνα που χρειάζονται είναι ψυχραιμία και… αρκετά χρήματα.
«Τα τελευταία τρία χρόνια όλο και περισσότεροι είναι αυτοί που θέλουν να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα: να κάθονται στο πιλοτήριο και να οδηγούν ένα ελικόπτερο. Έτσι, έρχονται σε επαφή με εκπαιδευτές και ξεκινούν τα μαθήματα στις αερολέσχες», λέει στα «ΝΕΑ» ο εκπαιδευτής Παναγιώτης Σκυλίτσης, υπεύθυνος σχολής χειριστών ελικοπτέρου στη Βόρεια Ελλάδα. Υπολογίζεται ότι στους ελληνικούς ουρανούς πετούν περίπου 80 ιδιωτικά ελικόπτερα.
Η εκπαίδευση των υποψήφιων χειριστών περιλαμβάνει τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας, αεροναυτιλία, αεροπορική ιατρική αλλά και τη μηχανολογία του ελικοπτέρου. «Και όχι μόνο. Οι μαθητές, άνω των 17 ετών, εκπαιδεύονται και σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Μέσω αυτών, άλλωστε, μαθαίνουν να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους», σημειώνει ο κ. Πέτρος Σακελλαρίου, πρώην διευθυντής της Αερολέσχης Ελληνικού. Όσο για τη διάρκεια της εκπαίδευσης, αυτή εξαρτάται από τον μαθητή. «Οι περισσότεροι ολοκληρώνουν την εκπαίδευση σε 4- 5 μήνες».
Τα δίδακτρα
Ανασταλτικός παράγων είναι τα υψηλά δίδακτρα. «Για την απόκτηση του πτυχίου οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να βάλουν το χέρι πολύ βαθιά στην τσέπη. Ούτε λίγο ούτε πολύ, για να γίνει κάποιος πιλότος ελικοπτέρου πρέπει να δώσει 14.500
ευρώ. Τα δίδακτρα μάλιστα είναι τριπλάσια από αυτά που χρειάζεται κάποιος για τα αντίστοιχα μαθήματα σε αεροπλάνο».
Παρ΄ ότι όμως τα δίδακτρα είναι «φωτιά» για τους περισσότερους, η τιμή για την αγορά ενός απλού ελικοπτέρου- R44, τετραθέσιου που φτάνει τα 240 χιλιόμετρα ανά ώρα- μοιάζει λογική για τους «έχοντες», αφού δεν ξεπερνά τις 200.000-
300.000 δολάρια, ποσό μικρότερο ακόμη και από αυτό που απαιτείται για την αγορά ενός πολυτελούς σκάφους θαλάσσης.
Όπως λέει ο κ. Σακελλαρίου, όσοι πιάνουν το πηδάλιο πρέπει να έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα και να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις. «Το ελικόπτερο είναι πιο επικίνδυνο από το αεροπλάνο. Εάν σταματήσει ο έλικας, το μέσο θα κάνει σβούρες και θα πέσει στο έδαφος. Αντίθετα, στο αεροπλάνο υπάρχουν τα κατάλληλα συστήματα, τα οποία θα το κρατήσουν στον αέρα σε περίπτωση βλάβης». Σημασία πάντως, όπως τονίζει, δεν έχει τόσο η ηλικία του αεροσκάφους όσο το αν είναι αξιόπλοο. «Να περνά δηλαδή τα τεστ των ελέγχων που γίνονται κάθε χρόνο».
Οι ιδιωτικές σχολές
Οι βόλτες με ελικόπτερο φαίνεται ότι κερδίζουν όλο και περισσότερους. «Πριν από δέκα χρόνια, παράλληλα με την απελευθέρωση των αεροσυγκοινωνιών, το ελικόπτερο άρχισε να γίνεται trendy. Όμως, μόνο τα τελευταία δύο χρόνια άρχισαν να λειτουργούν σχολές πιλότων από τις αερολέσχες αλλά και από μη επίσημες επαγγελματικές εταιρείες», λέει ο κ. Ντούλης Καραφίλ, διευθυντής εταιρείας ναύλωσης- πωλήσεων αεροσκαφών και ελικοπτέρων.
Πολιτικοί, τραγουδιστές, ηθοποιοί αλλά και άνθρωποι που επιλέγουν το ρίσκο και την υψηλή αδρεναλίνη είναι κυρίως αυτοί που διαλέγουν το ελικόπτερο για μια βόλτα ή για τις μεταφορές τους. «Ελάχιστοι όμως χρησιμοποιούν το ελικόπτερο για τη χρηστικότητά του. Αυτοί είναι μόνο κάποιοι επιχειρηματίες», υποστηρίζει ο κ. Καραφίλ και σημειώνει πως «πολλές φορές το ελικόπτερο το χρησιμοποιούν και άνθρωποι που θέλουν να φαίνονται ότι έχουν οικονομική ευχέρεια. Το ελικόπτερο πρέπει να είναι ασφαλές μέσο, η ημιτελής εκπαίδευση και η αμάθεια ευθύνονται για τα ατυχήματα που έχουν συμβεί κατά καιρούς».
«Οι περισσότεροι πελάτες το χρησιμοποιούν για τη μεταφορά τους σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Για τη Μύκονο μάλιστα, δεν χρειάζεται περισσότερο από μία ώρα πτήσης. Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν τέσσερις εταιρείες που ενοικιάζουν ελικόπτερα για δημόσιες μεταφορές», σημειώνει.
Καλά στην υγεία τους και οι δύο χειριστές
ΣΤΟΝ «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ» νοσηλεύεται ο Κώστας Μακεδόνας από χτες το απόγευμα. Ο τραγουδιστής, ο οποίος είχε πλήρως τις αισθήσεις, αν και ήταν εμφανώς σοκαρισμένος από το ατύχημα, υπεβλήθη αμέσως σε εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις (ακτινογραφίες και αξονική τομογραφία), όπου και διαπιστώθηκε κάταγμα στο ισχίο. Σύμφωνα ωστόσο με τις πρώτες εκτιμήσεις των γιατρών, ο τραυματισμός του Κ. Μακεδόνα δεν εμπνέει ανησυχία. Η κατάσταση της υγείας του 48χρονου κυβερνήτη του ελικοπτέρου- εκπαιδευτή, ο οποίος νοσηλεύεται στο ΝΙΜΤΣ, φαίνεται να είναι πιο σοβαρή, αφού φέρει κατάγματα στο ισχίο και στα πλευρά, ενώ ενδέχεται να έχει υποστεί κακώσεις και στη σπονδυλική στήλη.
Με πτυχίο επαγγελματία
«Ο ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ είναι λάτρης των αιθέρων. Άρχισε να πετάει το 1993 στην Αερολέσχη Θεσσαλονίκης, πήρε ερασιτεχνικό πτυχίο για αεροπλάνα το 1994 και αργότερα, αφού φοίτησε στη σχολή επαγγελματιών πιλότων της Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΣΕΧΟΑ), πήρε πτυχίο επαγγελματία χειριστή αεροπλάνων (…). Πρόσφατα πήρε και το πτυχίο επαγγελματία χειριστή ελικοπτέρων», γράφει στην επίσημη ιστοσελίδα του ο γνωστός τραγουδιστής