Σ΄ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ,
ΚΛΑΜΑ ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟΥ
ΔΕΝ ΑΚΟΥΣΤΗΚΕ ΠΟΤΕ,
ΕΔΩ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ
ΜΟΝΑΧΑ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ.
ΝΑ ΤΟΝ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙ ΓΥΝΑΙΚΑ;
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ
ΔΙΑ ΝΟΜΟΥ!- ΚΙ ΑΣ
ΕΓΙΝΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΑ
ΧΡΟΝΙΑ ΘΥΕΛΛΩΔΗΣ
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΒΟΥΛΗ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΣΗ
ΤΟΥ ΑΒΑΤΟΥ. ΤΟΠΟΣ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΑΝΤΡΕΣ, ΤΟΠΟΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΣΚΕΠΕΙΤΙ ΟΞΥΜΩΡΟ!- Η ΠΑΝΑΓΙΑ. Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΕΙ ΠΟΛΛΟΥΣ ΜΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ. ΑΛΛΟΙ ΤΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ, ΑΛΛΟΙ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΙΔΙΟΤΕΛΕΙΑΣ. ΔΕΝ ΛΕΙΠΟΥΝ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΣΕ ΒΙΒΛΙΑ Ή ΣΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΕΥΚΩΜΑΤΑ Ο,ΤΙ ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ ΤΟΥΣ ΣΥΓΚΙΝΗΣΕ ΑΠ΄ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΤΟΝ ΤΟΣΟ ΑΓΝΩΣΤΟ, ΜΑ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΟΙΚΕΙΟ
Ρωμαιοκαθολικός μοναχός στο Όρος; Για όσους γνωρίζουν τι πρεσβεύουν στο σύνολό τους οι Αγιορείτες μοναχοί για τη Δύση και τον Πάπα, κάτι τέτοιο ακούγεται σαν χοντροκομμένο αστείο. Και όμως.

Για ένα ολόκληρο εξάμηνο, από τον Οκτώβριο του 1982 ώς την άνοιξη του ΄83, ο φραγκισκανός αδελφός Λαυρέντιος φιλοξενείται σε μια σειρά από μονές και σκήτες (Σιμωνόπετρα, Κουτλουμούσι, Σταυρονικήτα, ρουμάνικη σκήτη κ.ά.) Οι ημερολογιακές σημειώσεις που κρατάει είναι υπόδειγμα γλαφυρής κατάθεσης οξυδερκών παρατηρήσεων. Σημειώνει καθετί που νομίζει ότι έχει ιδιαίτερο βάρος: από το καθημερινό πρόγραμμα που διαμορφώνεται σύμφωνα με το βυζαντινό ωράριο ή τα σκληρά διακονήματα των καλόγερων ώς τις «επιθέσεις» που δέχεται από ηλικιωμένους, κυρίως, μοναχούς για να αλλάξει το δόγμα του και να βαφτιστεί ορθόδοξος. Η συνάντηση του Λορέντζο με την ορθοδοξία είναι γνήσια και τίμια. Σε καμία περίπτωση δεν αποκρύπτει τη θρησκευτική του ταυτότητα, όπως δεν αλλοιώνει το παραμικρό από ένα δόγμα με το οποίο η δική του Εκκλησία έχει έρθει σε ρήξη εξαιτίας του αλάθητου του Πάπα και του περιβόητου filioque. Κορυφαία στιγμή για τον Λορέντζο είναι οι πέντε συνευρέσεις που θα έχει με μια ξεχωριστή φυσιογνωμία του Όρους, τον γέροντα Παΐσιο. Ανάμεσα στα πολλά θεολογικά ζητήματα που θίγουν, μιλούν για τις προσωπικές τους αγωνίες, για οικολογικά και πολιτικά προβλήματα ή για τις τροφές που τους πειράζουν στην υγεία. Έρχονται μάλιστα στιγμές που οι δύο αλλόδοξοι μοναχοί ευθυμούν και βάζουν τα γέλια. Στιγμές, πάλι, όπου ο Παΐσιος ζητάει από τον κατά πολύ νεώτερο μοναχό να τον συγχωρέσει αν είπε κάτι που τον στενοχώρησε. Στο τέλος, ο Λορέντζο

Λορέντζο Ντιλέττο

OΔΟΙΠΟΡΙΑ ΣΤΟΑΓΙΟΟΡΟΣ

ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ

ΜΤΦ. ΠΑΝ. ΑΡ. ΥΦΑΝΤΗΣ ΕΚΔ. ΕΣΤΙΑ, 2004 ΣΕΛ. 312, ΤΙΜΗ: 17 ΕΥΡΩ

ακούει τον γέροντα να λέει τη μεγάλη αλήθεια: «… οι καθολικοί να γίνονται συνεχώς καλύτεροι καθολικοί, όπως κι εμείς πρέπει συνεχώς να γινόμαστε καλύτεροι ορθόδοξοι». Όχι, φεύγοντας από το Άγιον Όρος ο Λορέντζο δεν άλλαξε δόγμα. Η πίστη του όμως δυνάμωσε κατά πολύ και οπλίστηκε με ακόμη περισσότερη θέληση για να βοηθήσει τους πάσχοντες. Κάτι που καρποφόρησε λίγα χρόνια αργότερα στην Ινδία όπου, εκτός των άλλων υπηρεσιών που πρόσφερε, μετέφρασε σε τοπική διάλεκτο ένα από τα εκλεκτότερα θεολογικά κείμενα, την «Κλίμακα» του Αγίου Ιωάννη της Κλίμακος.