«O πατέρας», από τα κορυφαία έργα του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου, με τον ίδιο και τη Λήδα Πρωτοψάλτη στους δύο βασικούς ρόλους του Ίλαρχου Άντολφ και της Λάουρας, στο θέατρο «Στοά», στο πλαίσιο της επετείου των τριάντα πέντε χρόνων από την ίδρυσή του.

Γ ραμμένο από τον Στρίντμπεργκ το 1887 στη Βαυαρία όπου τότε ήταν εγκατεστημένος, το έργο, με βασικούς ήρωες έναν ίλαρχο και τη γυναίκα τουένα από τα «κολασμένα» ζευγάρια του Σουηδού συγγραφέα- θεωρείται αυτοβιογραφικό. Μέσα σε μια πνιγηρή ατμόσφαιρα ο άντρας αυτός- έξυπνος, μορφωμένος, δυνατός- επί είκοσι χρόνια γάμου «΄΄λεηλατείται΄΄ από την αμόρφωτη γυναίκα του» όπως γράφει ο αξέχαστος Μάριος Πλωρίτης, «που μόνα της όπλα έχει τη διαβολική πονηριά της και την αδίστακτη έλλειψη κάθε ηθικής και κάθε συμπόνιας. Του καταστρέφει το κτήμα του, τις επιστημονικές του μελέτες, διώχνει τον μοναδικό φίλο του και διαφωνώντας για την εκπαίδευση της κόρης τους

ΙΝFΟ

Από την Τετάρτη 3 1 Ιανουαρίου, στη «Στοά» (Μπισκίνη 55, Ζωγράφου, τηλ. 21 0-7770. 1 45). Εισιτήρια: 20, (λαϊκή απογευματινή Τετάρτης) 1 5, (φοιτητικό) 13 ευρώ.

τον αφήνει να πιστέψει πως δεν είναι δικό του παιδί... Μια ολόκληρη συμμαχία γυναικών ορθώνεται εναντίον του- η γυναίκα του, η πεθερά του, η γριά νταντά του - και η μητριαρχική αυτή τυραννία τον κάνει όλο και πιο έξαλλο, όλο και πιο μανιακό, ώσπου η γυναίκα του καταφέρνει να κηρυχθεί τρελός και η γριά νταντά τού περνάει τον ζουρλομανδύα, όπως τον έντυνε άλλοτε, σαν ήταν μωρό. Αλλά ο θρίαμβος της γυναίκας του είναι πύρρειος, γιατί ο Ίλαρχος πεθαίνει απόπληκτος...».

«Ο πατέρας» γεννήθηκε από τις πραγματικές ανησυχίες που βασάνιζαν τον Στρίντμπεργκ την εποχή που έγραφε το έργο: το χάσμα ανάμεσα στα δύο φύλα, η κατεστραμμένη σχέση του με την τότε σύζυγό του Σίρι φον Έσεν, η πατρότητα. Οι αιτίες, πάντως, υπήρχαν πάντα μέσα στο ταραγμένο μυαλό του που «δεν τον άφησε ποτέ», όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής της παράστασης Θανάσης Παπαγεωργίου, «να νιώσει ήσυχος από τα φαντάσματα που τον ακολουθούσαν σε κάθε φάση της ζωής του. Το τελειωτικό και καθοριστικό χτύπημα της γυναίκας στο έργο είναι η ερώτηση: ΄΄Πού ξέρεις ότι είναι δικό σου το παιδί;΄΄».


«Αυτοβιογραφία» του Στρίντμπεργκ

«Μπορεί κανείς να ονομάσει τον ΄΄Πατέρα΄΄ μια αυτοβιογραφία πάνω στη συγκεκριμένη αγωνία, αγωνία που διακατείχε συνέχεια τον Στρίντμπεργκ και που τη μεταφέρει στον ήρωα του έργου», λέει ο Θανάσης Παπαγεωργίου. «Από τη μια ο Ίλαρχος προσπαθεί να κρατήσει το δικαίωμα της απόλυτης ευθύνης πάνω στο παιδί του- επικρατούσα άποψη της εποχής- και από την άλλη η γυναίκα του προσπαθεί να έχει και αυτή δικαίωμα στην ανατροφή της κόρης τους- αρχή των αγώνων των γυναικών για τα δικαιώματά τους, αρχή του φεμινισμού, τα δύο φύλα συγκρούονται...».

«Ο πατέρας» ανεβαίνει σε μετάφραση την οποία έκανε ομάδα της «Στοάς» που αποτελούν η Εύα Καμινάρη, η Λέα Κούση και η Νάντια Περιστεροπούλου και προσάρμοσε θεατρικά πραγματοποιώντας την τεχνική επεξεργασία της ο Θανάσης Παπαγεωργίου με σύμβουλο στα σουηδικά τη Μέμη Μελισσαράτου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Λέα Κούση. Πλάι στον Θανάση Παπαγεωργίου και τη Λήδα Πρωτοψάλτη θα παίξουν οι: Γιώργος Ζιόβας, Πολύκαρπος Πολυκάρπου, Νάντια Περιστεροπούλου, Αλέκος Κούρος, Άννα Κοζαδίνου, Στέφανος Καλαϊτζής. Η πιο πρόσφατη ελληνική επαγγελματική παράσταση του «Πατέρα» ήταν τη σεζόν 2001-2002 στο «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας» από τον Γ ιώργο Κιμούλη, που υπέγραφε τη σκηνοθεσία και ερμήνευσε τον Ίλαρχο, με τη Φιλαρέτη Κομνηνού στον ρόλο της Λάουρας.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από