Το μόνο «κυβερνητικό έργο» των δύο χρόνων στην Εκπαίδευση είναι

μικροδιορθώσεις του εξεταστικού συστήματος και αυξομειώσεις εξεταζομένων

μαθημάτων στις Πανελλήνιες. Το πιο προκλητικό όμως είναι ότι ακούσαμε τον

Πρωθυπουργό στη Βουλή να επαίρεται για τη «σπουδαία μεταρρύθμιση» να τεθεί ως

γενική βάση το δέκα για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με

αποτέλεσμα να μείνουν για φέτος εκτός 35.000 υποψήφιοι σε δόξα της

παραπαιδείας που, όπως όλα δείχνουν, δεν έχει μειωθεί κατ’ ελάχιστον. Είναι

αυτονόητη η ανάγκη να τίθεται ένα όριο επάρκειας για την είσοδο στην

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το ΠΑΣΟΚ δεν έχει αντίρρηση επ’ αυτού. Πώς όμως; Με τη

λογική πονάει πόδι, κόψει πόδι; Δηλαδή «δεν έχουμε καλή κατάσταση στην

Εκπαίδευση, να μην έχουμε λοιπόν και πολλούς να σπουδάζουν»; Πρόκειται για

συλλογισμό όχι μόνο απαράδεκτο, αλλά και επιβλαβή για τη νέα γενιά και το

μέλλον.

Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ βασίζονται στην πλήρη ανασυγκρότηση και ένα νέο ρόλο

για το Λύκειο, με:

– Την αποδέσμευση των δύο πρώτων τάξεων του Λυκείου από τη λογική της

προετοιμασίας για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με στόχο τη

στήριξη της ποιότητας και τον περιορισμό των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

– Την κατάργηση κύκλων ή κατευθύνσεων σπουδών προκειμένου να εξασφαλισθεί η

ισοτιμία των μαθημάτων και την καθιέρωση δυνατότητας εξατομικευμένης οργάνωσης

μαθημάτων και στις δύο τάξεις του Λυκείου από τον ίδιο τον μαθητή.

– Την παρακολούθηση ορισμένου αριθμού μαθημάτων σε καθεμία από τις πρώτες

τάξεις του Λυκείου, μεταξύ των οποίων ελάχιστα υποχρεωτικά μαθήματα κορμού στο

Λύκειο και περισσότερα μαθήματα επιλογής με βάση ένα ευρύτατο φάσμα

ενδιαφερόντων, περιλαμβανομένων και των τεχνικών – επαγγελματικών.

Όσον αφορά τις εξετάσεις: Γίνονται στη Γ’ Λυκείου σε μικρό αριθμό μαθημάτων τα

οποία ο μαθητής θα έχει διδαχθεί με δική του επιλογή και ανάλογα με τις

απαιτήσεις της Σχολής που έχει επιλέξει. Τα Τμήματα των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών

Ιδρυμάτων, με βάση το πρόγραμμά τους, ορίζουν τα μαθήματα που κρίνουν

απαραίτητα για την εισαγωγή ενός υποψηφίου, επιλέγοντας από αυτά που

διδάσκονται στη Γ’ Λυκείου. Καθορίζουν επίσης τον συντελεστή βαρύτητας του

κάθε μαθήματος.

Υπάρχει μάλιστα η σκέψη οι εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να φύγουν

από την ευθύνη του υπουργείου. Να οργανώνονται και να διεξάγονται με την

εποπτεία ανεξάρτητης αρχής (όπως το ΑΣΕΠ) σε συνεργασία με τα ίδια τα

Ιδρύματα.

Οι παραπάνω προτάσεις – που δεν είναι τελικές, αλλά τίθενται σε διάλογο –

συνοδεύονται ασφαλώς και από ανάλογες για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

καθώς και την παροχή οργανωμένης πρόσθετης διδακτικής στήριξης. Συνδυάζονται

επίσης με προτάσεις για μια αναβαθμισμένη μεταδευτεροβάθμια τεχνική –

επαγγελματική εκπαίδευση. Πιστεύουμε ότι προσφέρουν οξυγόνο πολυτυπίας στον

σημερινό ασφυκτικό εκπαιδευτικό μονόδρομο και προοπτική πολλαπλών επιλογών

στους νέους ανθρώπους.

H Μαρία Δαμανάκη είναι βουλευτής του ΠΑΣΟΚ