Τι συμβαίνει στην ψυχή μιας γυναίκας; Ποια είναι εκείνα τα βιώματα που την

καταδιώκουν, τη στιγματίζουν, αλλά στο τέλος την κάνουν πιο δυνατή και ικανή

να επιβιώσει; Οι απαντήσεις πήραν μορφή και χρώμα στον καμβά της Μαριάννας

Στεφάνου, που παρουσιάζει τη δουλειά των τεσσάρων τελευταίων χρόνων στην

Γκαλερί 3. Και μέσα από 12 λάδια και 10 ακουαρέλες και παστέλ επιχειρεί να

αποκωδικοποιήσει «τι συμβαίνει στην κάθε γυναίκα στις πολλαπλές ηλικίες που

κουβαλάει», όπως εξηγεί στα «NEA» η καλλιτέχνιδα, που έχει αφιερώσει όλη της

την εικαστική διαδρομή στις γυναίκες και ιδιαιτέρως στην ψυχολογία τους.

Δύο είναι τα σημεία που κάνουν τη διαφορά στην καινούρια έκθεση της Μαριάννας

Στεφάνου. Το πρώτο είναι ότι υπάρχει σενάριο. Αρχή, μέση και τέλος. «Αφορμή

στάθηκε η απουσία ενός ανθρώπου», λέει και τονίζει τον αυτοβιογραφικό

χαρακτήρα των έργων της, αφού τα περισσότερα από τα πρόσωπα που απεικονίζει

ανήκουν στο περιβάλλον της. «Είναι μια ιστορία έρωτα, ζωής και θανάτου, όπου ο

άντρας – όπως συνήθως – παίζει καταλυτικό ρόλο, αλλά τελικά αποπέμπεται και η

γυναίκα μαθαίνει να επιβιώνει και να ισορροπεί μόνη της, διότι ο έρωτας

τελειώνει». H δεύτερη καινοτομία είναι ότι πρώτη φορά η ζωγράφος «τολμά», όπως

λέει, να πλαισιώσει τους εξπρεσιονιστικούς καμβάδες της με δικά της κείμενα.

«Γράφω όπως όλοι, αλλά είναι η πρώτη φορά που πήρα το θάρρος να τα παρουσιάσω,

σαν το προσωπικό μου παραμύθι».

Γιατί μια έκθεση με σενάριο όμως να μη γίνει ταινία; «Σκέφτηκα να φτιάξω ένα

βίντεο, αλλά δεν θέλησα να εμπλακώ τελικά σε κάτι που δεν περνά από το χέρι

μου, ενώ με το λάδι παλεύω», διευκρινίζει. «Είναι πάντως για μένα ένα βήμα

παραπάνω μετά τα πορτρέτα του 1987, στα οποία σκοπεύω να επιστρέψω στο μέλλον,

και η πιο ώριμη έκθεση που έχω κάνει. Διότι για μένα σημασία έχει ό,τι

καταθέτω να είναι αληθινό».

Όσο για τη θέση της γυναίκας στη σημερινή κοινωνία; «Είναι δύσκολη καθώς η

γυναίκα υποχρεώνεται να υπηρετήσει το πολύπλοκο μοντέλο καριέρα – οικογένεια.

Μια ζωγράφος για να μπει σε μια συλλογή πρέπει να πατήσει τα 50, διότι οι

συλλέκτες θέλουν να δουν αν θα αντέξει ή αν θα τα παρατήσει για να κάνει

παιδιά. Ξέρετε πόσο σοκαρίστηκα όταν με ρώτησε κάποιος «εσείς τα ζωγραφίσατε

αυτά; Μα είναι ανδρικά!»».

INFO

H έκθεση «Ήταν η μέρα νύχτα» της Μαριάννας Στεφάνου στην Γκαλερί 3 (Φωκυλίδου

3, τηλ. 210-3608.984) έως 2 Απριλίου.