Πόλεμος τιμών έχει ξεσπάσει στην αγορά του τσιγάρου, με έναν καταιγισμό
καινούργιων, αλλά και παλαιών σημάτων σε νέα συσκευασία που φτάνουν τα 24
μόλις στο πρώτο τετράμηνο του έτους, όταν πέρυσι όλη τη χρονιά δεν είχαν βγει
πάνω από… πέντε.
|
|
Καινούργιες μάρκες στην τιμή του 1 ευρώ μόλις, παλαιές που λανσάρονται ξανά με
νέο πακέτο και μειωμένη τιμή ώς και 20%, αλλά και τα πρώτα πακέτα των 40 (!)
τσιγάρων, συνθέτουν το τοπίο στην εγχώρια αγορά προϊόντων καπνού που αριθμεί
πλέον πάνω από 280 σήματα, έναντι μόλις 180 πριν από μία διετία.
Πρόκειται για μια αγορά 4 εκατομμυρίων καπνιστών, ο ετήσιος τζίρος της οποίας
ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ και τη διανομή του διεκδικούν 14 εταιρείες που ξοδεύουν
περί τα 100 εκατ. ευρώ σε διαφημιστική δαπάνη.
Πρώτη η ΣΕΚΑΠ
Τα νερά στην αγορά ωστόσο είχε ταράξει πρώτη, πριν από περίπου ενάμιση χρόνο,
μια ελληνική καπνοβιομηχανία, η ΣΕΚΑΠ, με τα νέα GR International στη
συσκευασία των 25, στην τιμή των 1,90 ευρώ. Μέχρι τότε το φθηνότερο 25άρι
τσιγάρο κόστιζε 2 ευρώ.
Την απάντηση στη ΣΕΚΑΠ έδωσε τον περασμένο Δεκέμβριο ο Παπαστράτος, θυγατρική
πλέον της πολυεθνικής Philip Morris, με 4 νέα πακέτα Old Navy των 25 τσιγάρων
προς 1,90 ευρώ, στην ίδια τιμή με τα GR.
Ποιες ακολούθησαν
Αλλά και οι υπόλοιποι ξένοι παίκτες δεν έμειναν με τα χέρια σταυρωμένα. Τον
Ιανουάριο η British American Tobacco (ΒΑΤ) «έριξε» στην αγορά 3 νέα πακέτα
Pall Mall των 20 τσιγάρων, με νέα συσκευασία και μειωμένη κατά 20% τιμή, προς
2 ευρώ από 2,5 ευρώ που κόστιζαν πριν.
H Japan Tobacco μείωσε κατά 13% τις τιμές στα Winston: Από τις αρχές του
χρόνου τα 20άρια πωλούνται προς 2 ευρώ από 2,30 πριν, ενώ στα 25άρια η τιμή
τους μειώθηκε κατά 7,4%, από τα 2,7 στα 2,5 ευρώ.
Την ίδια περίοδο βγήκε στην αγορά προς 2,7 ευρώ το νέο Slim One 20’s της
βρετανικής Imperial – που πέρυσι εξαγόρασε τη γερμανική Reemtsma -, ενώ στις
αρχές του Απριλίου 2004, η Philip Morris έβγαλε 4 νέα Chesterfield: Δύο των 25
τσιγάρων προς 2,5 ευρώ, έναντι 2,70 που πωλείται η πλειονότητα των ξένων
σημάτων αυτής της κατηγορίας, και 2 των 20 τσιγάρων προς 2 ευρώ – έναντι 2,5
ευρώ που είναι η μέση τιμή.
Σημασία έχουν τα μερίδια και όχι τα έσοδα
Πίσω από την πρωτόγνωρη μάχη τιμών στην οποία έχουν επιδοθεί ελληνικές
και ξένες εταιρείες κρύβεται η ανησυχία τους για το αύριο, αφού σε μια περίοδο
όπου η διεθνής αντικαπνιστική εκστρατεία κορυφώνεται, τα μερίδια έχουν πολύ
μεγαλύτερη σημασία από μια συγκυριακή αύξηση των εσόδων τους.
Αποκορύφωμα της έξαρσης του ανταγωνισμού στον τομέα αυτό αποτελεί η κίνηση της
καπνοβιομηχανίας Καρέλια να «ρίξει» στην αγορά το νέο της σήμα Leader, το
πρώτο πακέτο 20 τσιγάρων που θα πωλείται στην τιμή του ενός ευρώ!
Ο πήχυς της τιμής όμως έχει πέσει και στα ξένα, με το φθηνότερο 20άρι τσιγάρο
να είναι πλέον το Ronson – της βρετανικής Gallaher – που πωλείται προς… 1,50
ευρώ, όταν τα αντίστοιχα πακέτα κοστίζουν κατά μέσον όρο 2,70 ευρώ.