Άγγελος Σαρηγιάννης

Έγραφα χτες για το ιστορικό νούμερο του Εύζωνου, για το οποίο, συνήθως,

βιαστικά δημοσιεύματα και εκπομπές περί των ημερών του Ελληνο-Ιταλικού

Πολέμου, που γίνονται γύρω στις 28 Οκτωβρίου, ολίγον βιαστικά αναφέρουν ότι

«το καθιέρωσε» η Άννα Καλουτά, αναμασώντας λανθασμένες πληροφορίες. Και

διευκρίνιζα ότι είναι του 1913, από την επιθεώρηση «Πολεμικά Παναθήναια» που

είχε ανεβάσει η Μαρίκα Κοτοπούλη, και ότι εκείνος που το καθιέρωσε – πρώτος

διδάξας – ήταν ο Άγγελος Σαρηγιάννης, στον οποίο οφείλονταν τόσο οι στίχοι του

τραγουδιού «I(ε)γώ, ειμ’ ι(ε)γώ…» που ακόμα ακούγεται παρά τα ενενήντα του

χρόνια όσο και η μουσική προσαρμογή από ένα αμερικάνικο εμβατήριο της εποχής –

ίσως ο αρμοδιότατος περί τα μουσικά της εποχής Γιώργος Παπαδάκης να γνωρίζει

ποιο είναι.

…και ο ξεχασμένος Αργαλαστιώτης

Λίγα συμπληρωματικά σήμερα για τον ηθοποιό που πέθανε τον Μάιο του 1936. Ο

Άγγελος Δήμου Σαρηγιάννης, γεννημένος στην Αργαλαστή του Πηλίου – εξ ου και η

πηλιορείτικη και όχι ρουμελιώτικη προφορά στους στίχους – έζησε κάποια χρόνια,

παίζοντας με θιάσους που κατάρτιζε, στην Αμερική στη δεκαετία του 1910 – εξ ου

και η δάνεια μουσική – αλλά δεν ήταν Ελληνοαμερικανός όπως αναφέρεται. Είχε

θεατρική δραστηριότητα στην Ελλάδα, έκανε δικούς του θιάσους και ένα διάστημα

έπαιζε σε κάποιο θέατρο στου Μακρυγιάννη. Βιογραφικά του Άγγελου Σαρηγιάννη

περιλαμβάνει ο Θόδωρος Έξαρχος στον πρώτο τόμο του «λεξικού» του «Έλληνες

Ηθοποιοί», ενώ η Λίλα Μαράκα στην έξοχη, εξαντλητική επιστημονική δουλειά της,

το δίτομο «Ελληνική Θεατρική Επιθεώρηση 1894 – 1926. Τέσσερα κείμενα» των

Εκδόσεων Ελληνικά Γράμματα (2000), που σαν να μην έχει εκτιμηθεί όπως του

πρέπει, στην παρουσίαση και στον σχολιασμό του κειμένου των «Πολεμικών

Παναθηναίων» κάνει εκτεταμένη αναφορά και βάζει τα πράγματα στη θέση τους.