Ο πύργος των 23.000 τετραγωνικών μέτρων δεσπόζει πάνω από το επιβατηγό λιμάνι

του Πειραιά. Πριν από την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του, στην Άκτή

Ποσειδώνος, λειτουργούσε η παλιά αγορά της πόλης

Όταν ξεκίνησαν οι εργασίες για την ανέγερσή του, ήταν το γεγονός της χρονιάς

για τον Πειραιά. Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα αποκτούσε ένα υπερσύγχρονο

ναυτιλιακό κέντρο, όπου θα στεγάζονταν όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες. Έκτοτε,

πέρασαν 27 χρόνια και το ψηλότερο κτίριο της πόλης εξακολουθεί να προκαλεί

συζητήσεις για το τι επιτέλους πρόκειται να γίνει… Κατά διαστήματα τού έχουν

αποδοθεί διάφορα προσωνύμια: «το κτίριο-φάντασμα», «ο πύργος του Σκυλίτση», «ο

ουρανοξύστης» και «ο στοιχειωμένος πύργος».

Κατοικημένα: ισόγειο έως 2ο

Σήμερα, στο ισόγειο του κτιρίου των 22 ορόφων, στην Ακτή Ποσειδώνος,

στεγάζονται εμπορικά καταστήματα, στον πρώτο όροφο αποθήκες και στον δεύτερο η

Δημοτική Επιχείρηση Προβολής του Δήμου Πειραιά (ΔΕΠΕΠ), καθώς και η Ράλλειος

Σχολή, που βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση νέου χώρου (σ.σ.: η Ράλλειος έχει

μετακομίσει προσωρινά στον πύργο επειδή κρίθηκε ακατάλληλο το κτίριο της οδού

Καραϊσκάκη όπου στεγαζόταν). Από τον τρίτο όροφο και πάνω, πίσω από τα

πετάσματα, δηλαδή τη γυάλινη επένδυση του κτιρίου, δεν υπάρχει παρά μόνον το

μπετόν! Η δικαιολογία που περισσότερο ακούγεται στον Πειραιά είναι ότι οι

ναυτιλιακές εταιρείες φοβούμενες την… κατασκοπεία δεν θέλησαν ποτέ να

στεγαστούν μαζί στο ίδιο κτίριο.

Σχέδια – προθέσεις

Υπήρξαν όμως και σχέδια από τις εκάστοτε δημοτικές αρχές για την αξιοποίησή

του. Μέχρι στιγμής κανένα από αυτά δεν έχει εφαρμοσθεί. Μια πρώτη σκέψη της

σημερινής δημοτικής αρχής του Πειραιά είναι να στεγασθεί το διοικητικό κέντρο

της πόλης: οι υπηρεσίες της Νομαρχίας, του ΟΑΕΔ, του Ταμείου Παρακαταθηκών και

Δανείων κ.ά. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, όμιλος Ελληνοαμερικανών

επιχειρηματιών αναζητεί τρόπους προκειμένου να προχωρήσει στην ίδρυση

σύγχρονης πολυκλινικής που θα στεγασθεί στον ημιτελή ­ τώρα ­ πύργο. Ο

δήμαρχος Πειραιά κ. Χρήστος Αγραπίδης τονίζει ότι η ολοκλήρωση του

εμποροναυτιλιακού κέντρου και η αξιοποίησή του προς όφελος των παραγωγικών

δυνάμεων και των κατοίκων της πόλης, αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς

στόχους της νέας δημοτικής αρχής.

«Θα αναζητήσουμε κεφάλαια και θα επιδιώξουμε συνεργασίες τόσο από δημόσιες όσο

και από ιδιωτικές πηγές. Φιλοδοξούμε έως το τέλος της τετραετίας ο πύργος να

μη στέκει ακόμη ως ένα από τα πολλά κτίρια-φαντάσματα της πόλης», συμπληρώνει.

Όπως λέει ο τεχνικός σύμβουλος του Δημου Πειραια κ. Δημητρης Ξυδιάς,

«απαιτούνται γύρω στα 7 δισ. δραχμές προκειμένου να αξιοποιηθεί το κτίριο σε

συνδυασμό με τη δημιουργία χώρου στάθμευσης ­ απέναντι από το παλιό ρολόι».

Ο πύργος των 23.000 τετραγωνικών μέτρων δεσπόζει πάνω από το επιβατηγό λιμάνι

του Πειραια. Πριν από την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του, στην ακτή

Ποσειδωνος, λειτουργούσε η παλιά αγορά της πόλης.

Τα μπετά του Σκυλίτση

Όπως εξηγούν ο δημοτικός σύμβουλος, υπεύθυνος των τεχνικών έργων του Δήμου

Πειραιά κ. Χαράλαμπος Μπουγάς, και ο τεχνικός σύμβουλος του δήμου κ. Δημήτρης

Ξυδιάς, το 1972 ο τότε δήμαρχος Πειραιά Αριστείδης Σκυλίτσης γκρέμισε την

παλιά αγορά και άρχισαν οι εργασίες για την ανέγερση του πύργου. Δύο χρόνια

αργότερα, το 1974, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του σκελετού (μπετόν). Επί

δημαρχίας Αναστασίου Βουλοδήμου, από το 1974 έως το 1978, ανατέθηκε σε τεχνικό

γραφείο η σύνταξη της μελέτης εφαρμογής. Όταν εξελέγη δήμαρχος ο Γιώργος

Κυριακάκος (1979-1982) λειτούργησαν τα καταστήματα στο ισόγειο. Όταν τη

δημαρχία ανέλαβε ο Γιάννης Παπασπύρου (1983-1986) ολοκληρώθηκε το γυάλινο

«ντύσιμο» του κτιρίου. Έκτοτε, δεν έγιναν πολλά πράγματα… Με πρωτοβουλία του

πρώην δημάρχου Πειραιά Στέλιου Λογοθέτη διαμορφώθηκε εσωτερικά ο δεύτερος

όροφος. Τώρα, είμαστε και πάλι σε φάση νέας μελέτης για την αξιοποίηση του κτιρίου…