Ο ΠΑΠΑΣ αναβίωσε την πρακτική των… συγχωροχαρτίων, μια απόφαση που

αντιμετωπίζεται με επιφυλάξεις και αμηχανία από πολλούς Ρωμαιοκαθολικούς.

Μια παπική Βούλα (διάταγμα) για τη Χιλιετία, η οποία εκδόθηκε με τον τίτλο

Incarnationis Musterium (το Μυστήριο της Ενσάρκωσης), περιγράφει με

λεπτομέρειες πώς οι καθολικοί μπορούν να πάρουν συγχωροχάρτι, δηλαδή άφεση

αμαρτιών για τους ίδιους και τις ψυχές τους στο Καθαρτήριο.

Τα συγχωροχάρτια («συγχωρητήρια» ήταν η επίσημη ονομασία τους) αποτελούν από

τα σημαντικότερα δείγματα διαφθοράς, εκμετάλλευσης και υποκρισίας στην ιστορία

της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

Ο Τσόσερ σάρκασε την πώλησή τους στο έργο του «Οι θρύλοι του Καντέρμπουρι»,

όπου περιέγραφε τον Συγχωρητή, τον εντεταλμένο πωλητή συγχωρητηρίων.


Ο Πάπας. Επιστροφή στα συγχωροχάρτια

Το συγχωροχάρτι υποτίθεται πως απαλλάσσει τον αμαρτωλό από το χρόνο που θα

πρέπει να εκτίσει στο Καθαρτήριο ως τιμωρία για τις αμαρτίες του.

Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία διδάσκει ότι οι ζωντανοί μπορούν να παίρνουν

συγχωροχάρτια για λογαριασμό των νεκρών και να τους βοηθούν έτσι να

επιταχύνουν τη μετάβασή τους από το Καθαρτήριο στον Παράδεισο.

Πριν από τη Μεταρρύθμιση, η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία πουλούσε συγχωροχάρτια και

χρησιμοποιούσε τα έσοδα για να κατασκευάζει μεγαλοπρεπή οικοδομήματα, να

συγκεντρώνει χρήματα στα θησαυροφυλάκιά της και να χρηματοδοτεί την τρυφηλή

ζωή των επισκόπων της.

Ο Πάπας Λέων Ι, ο οποίος βρέθηκε στον παπικό θρόνο στο αποκορύφωμα της

Αναγέννησης, από το 1513 ως το 1521, λέγεται ότι έκτισε τη Βασιλική του Αγίου

Πέτρου στη Ρώμη με χρήματα από το συγχωροχάρτια.

Η δυσαρέσκεια του κόσμου για τον πλούτο και τη διαφθορά που περιέβαλλε την

πώληση των συγχωρητηρίων εξόργισε τον Μαρτίνο Λούθηρο και δίχασε τη

Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.

Ο Πάπας δεν προτείνει βέβαια να ξαναρχίσει η πώληση συγχωρητηρίων και

διασαφηνίζει σε παράρτημα της Βούλας του ότι οι πιστοί πρέπει να κερδίζουν

συγχωροχάρτια με καλές πράξεις, προσκυνήματα, προσευχές, αποχή από το κάπνισμα

και το αλκοόλ και δίνοντας χρήματα στους φτωχούς.

Ωστόσο οι ιστορικοί συνειρμοί δυσκολεύουν πολλούς καθολικούς να δεχθούν το νέο

παπικό διάταγμα.