n Σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει στην ιστοσελίδα της η IBM, «το chatbot είναι ένα πρόγραμμα για υπολογιστές το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη και τη φυσική γλώσσα προκειμένου να κατανοήσει τις ερωτήσεις κάποιου χρήστη και να του προσφέρει αυτοματοποιημένες απαντήσεις, που προσομοιώνουν μια συνομιλία μεταξύ ανθρώπων». Με τον τρόπο αυτόν, συνεχίζει, «το chatbot μπορεί να διευκολύνει τους χρήστες να βρουν τις πληροφορίες που χρειάζονται απαντώντας στις ερωτήσεις και στα αιτήματά τους – μέσω κειμένου, φωνητικού μηνύματος ή και των δύο – χωρίς να υπάρξει ανάγκη για ανθρώπινη διαμεσολάβηση».
n Το chatbot δεν είναι, βεβαίως, κάτι νέο. Aλλωστε, ο όρος «ChatterBot» επινοήθηκε για πρώτη φορά το 1994 από τον Μάικλ Μόλντιν, δημιουργό του πρώτου τέτοιου λογισμικού για υπολογιστές, του Verbot. Ωστόσο, η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης επιτρέπει στα σύγχρονα chatbots να «μαθαίνουν όσο μεγαλώνουν», καθώς μέσω της τροφοδοσίας τους με διαρκώς νέα και περισσότερα δεδομένα και της διάδρασής τους με τους ανθρώπους-χρήστες, αλλά και τους ειδικούς εκπαιδευτές των εργαστηρίων που τα «μυούν» στον ανθρώπινο τρόπο σκέψης και αντίδρασης, γίνονται ολοένα καλύτερα, πιο ακριβή και αποτελεσματικά.
n Σήμερα, με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν, τα chatbots χρησιμοποιούνται κυρίως για την εύρεση πληροφοριών αναφορικά με ζητήματα υγείας και προγραμματισμού ραντεβού, εύρεση χώρων εστίασης και οδηγιών γι’ αυτούς, άντληση πληροφοριών αναφορικά με έναν κλάδο που ενδιαφέρει τον εκάστοτε χρήστη, συμπλήρωση αιτήσεων και χρηματοοικονομικών δεδομένων, ενημέρωση για τις καιρικές συνθήκες. Το εύρος, όμως, της χρηστικότητας διευρύνεται διαρκώς και σύντομα εκτιμάται πως θα αγγίζει κάθε πλευρά της καθημερινής ζωής – όχι, φυσικά, χωρίς συνέπειες.