Δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας που έχουν κάνει «έξωση» στα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης, όριο κυκλοφορίας σε αρκετούς δρόμους τα 20 χλμ., εκτενές δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Κι αν αυτή την εικόνα θα περίμενε κανείς να τη συναντήσει μόνο σε ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Αμστερνταμ ή η Κοπεγχάγη, η πραγματικότητα θα τον εκπλήξει: Στην πόλη της Λάρισας τα τελευταία χρόνια συντελείται μια μικρή… κυκλοφοριακή επανάσταση.

Την ώρα που το τελευταίο διάστημα γίνεται μεγάλη συζήτηση σχετικά με τη δυνατότητα που θα δοθεί στους δήμους και τις περιφέρειες της χώρας να δημιουργήσουν ζώνες όπου το ανώτατο όριο ταχύτητας δε θα ξεπερνά τα 30 χλμ., η θεσσαλική πόλη έχει ορίσει – σε αρκετούς δρόμους του κέντρου – όριο κυκλοφορίας τα 20 χλμ. Κι αυτή είναι μία μόνο από τις παρεμβάσεις που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια η πόλη, προκειμένου να θέσει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο και όχι τα αυτοκίνητα. Είναι ενδεικτικό πως η Λάρισα ήδη από τη δεκαετία του 1990 διέθετε το μεγαλύτερο δίκτυο πεζοδρόμων στη χώρα.

Δρόμοι που ήταν γεμάτοι από αυτοκίνητα έχουν μετατραπεί σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας, ένα εκτενές δίκτυο ποδηλατοδρόμων υλοποιείται και επεκτείνεται διαρκώς, τα έργα αναπλάσεων έχουν αποδώσει τον δημόσιο χώρο στους πολίτες, ενώ η όλη παρέμβαση έχει ως στόχο τον περιορισμό της αλόγιστης χρήσης των ΙΧ στο κέντρο και την προώθηση των ήπιων μορφών μετακίνησης – πεζή, ποδήλατο, μέσα μαζικής μεταφοράς.

Σχέδιο

Ολα αυτά, όμως, δεν έγιναν από τη μια μέρα στην άλλη, ούτε ήταν, όπως εξηγούν στελέχη του δήμου, τυχαία. Αντίθετα, αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου πλάνου, του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, που ξεκίνησε να υλοποιείται από το 2015. Σημειωτέον, μόλις πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκίνησε να προωθεί την υλοποίηση ΣΒΑΚ σε όλους τους δήμους άνω των 30.000 κατοίκων.

Η δουλειά για την αλλαγή της πρωτεύουσας της Θεσσαλίας, λοιπόν, ξεκίνησε το 2015, όταν ξεκίνησαν οι πρώτες μελέτες του ΣΒΑΚ. Στις αρχές του 2018 ξεκίνησαν τα πρώτα έργα, ενώ χρειάστηκαν πολλές συζητήσεις και διαβουλεύσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο με φορείς, συλλόγους και κατοίκους. Είναι ενδεικτικό πως εδώ και περίπου πέντε χρόνια υπολογίζεται ότι έχουν υλοποιηθεί έργα άνω των 40 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του ΣΒΑΚ, με πηγές χρηματοδότησης το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ίδιους πόρους του δήμου και άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα από φορείς όπως το Πράσινο Ταμείο κ.ά.

Αντιδράσεις

Οπως είναι φυσικό, μια τόσο μεγάλη αλλαγή στην καθημερινότητα δεν είναι πάντα καλοδεχούμενη από όλους. Οπως αναφέρουν στελέχη του δήμου, πέρα από την αναστάτωση που προκαλούν τα έργα, τα οποία, ωστόσο, εκτελούνται στην ώρα τους, οι αλλαγές στον κεντρικό τομέα της πόλης προκάλεσαν αρχικά αντιδράσεις. Την ίδια στιγμή, οι κυκλοφοριακές μεταβολές έχουν επιφέρει προβλήματα στο θέμα της στάθμευσης των μόνιμων κατοίκων. «Η δημοτική Αρχή θα επιλύσει το πρόβλημα των μόνιμων κατοίκων με τη λειτουργία έξυπνου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης μέσα στο 2023, με χρηματοδότηση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» τονίζουν.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Λαρισαίων Απόστολο Καλογιάννη, τα έργα που υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται αλλάζουν το κέντρο της πόλης. «Πέρα, δηλαδή, από την αναβάθμιση των βασικών αστικών αρτηριών με τη μετατροπή τους σε πεζοδρόμους ή δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, αυτό στο οποίο στοχεύουν οι παρεμβάσεις μας είναι στο να «πείσουν» τους πολίτες να ακολουθήσουν εναλλακτικές μορφές μετακινήσεων. Να χρησιμοποιήσουν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς, να βάλουν στη ζωή τους το ποδήλατο (το οποίο ανήκει στη φυσιογνωμία της πόλης) και να αποφύγουν τη χρήση του αυτοκινήτου, το οποίο ρυπαίνει, προκαλεί συμφόρηση στις μετακινήσεις, θόρυβο και εντέλει σπατάλη χρόνου και ενέργειας» σημειώνει στα «ΝΕΑ», υπογραμμίζοντας πως το σχέδιο έχει ορίζοντα υλοποίησης περίπου τα 15 χρόνια.