Είναι πολύ κακή ιδέα, την ημέρα δημοσίευσης των αποτελεσμάτων, να στερείς τη χαρά από δεκάδες χιλιάδες παιδιά που γιορτάζουν την επιτυχία τους σε ΑΕΙ / ΤΕΙ λέγοντάς τους ότι δεν την αξίζουν, δεν θα είχαν γίνει φοιτητές αν ήσουν εσύ πρωθυπουργός. Αλλά έχει και επί της ουσίας άδικο ο Κυριάκος Μητσοτάκης που δήλωσε ότι θα επαναφέρει την προ δωδεκαετίας «βάση 10» της Μαριέττας Γιαννάκου για την εισαγωγή σε ΑΕΙ / ΤΕΙ. Ρύθμιση που, πολύ σωστά, ακύρωσε το ΠΑΣΟΚ διά της Αννας Διαμαντοπούλου το 2010.

Τη δήλωση του κ. Μητσοτάκη προφανώς προκάλεσαν τα συνήθη ετήσια κακεντρεχή σχόλια ότι υπάρχουν επιτυχόντες σε τμήματα ΑΕΙ ή ΤΕΙ που έχουν βαθμολογία κάτω από το 10, σε κάποια μάλιστα εγγράφονται ακόμη και με 3. Τα περισσότερα όμως από αυτά τα τμήματα είναι απλά κελύφη: διδάσκοντες και διδασκόμενοι εμφανίζονται (και αν) μόνο στις εξετάσεις για να τηρούνται τα προσχήματα και να μοιράζονται πτυχία – έπειτα από μύρια βάσανα των σπουδαστών και μεγάλα έξοδα των οικογενειών και των φορολογουμένων. Είναι προφανές ότι αυτά πρέπει να ενταχθούν (οργανικά και όχι απλώς διοικητικά) σε άλλα ιδρύματα.

Αλλά οι «κάτω από τη βάση» βαθμολογίες δεν θα εκλείψουν ακόμη και αν  βελτιωθούν οι σπουδές στα λύκεια: δεν έχουν σχέση με την αξία και τις γνώσεις των παιδιών, οφείλονται στο γεγονός ότι το τερατώδες εξεταστικό μας σύστημα  υπάρχει για να περνούν από ψιλή κρησάρα αυτοί/ές που ενδιαφέρονται για τις σχολές μεγάλης ζήτησης: Ιατρικές, Νομικές, Πολυτεχνεία. Με ευκολότερα θέματα, όσοι παίρνουν σήμερα τριαράκια και πενταράκια θα βρεθούν αυτομάτως πάνω από τη «βάση 10» – αλλά όσοι προετοιμάζονται για τις σχολές μεγάλης ζήτησης θα πάρουν όλοι 20 και θα πρέπει να γίνει κλήρωση και να επιλεγούν οι τυχεροί.

Οι εισαγωγικές εξετάσεις είναι ανταγωνιστικές, μοιράζουν πολλούς υποψηφίους σε λιγοστές θέσεις, όπως οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Δεν αξιολογούν γνώσεις όπως  τα ενδεικτικά, τα απολυτήρια και τα πτυχία. Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης το κριτήριο της επάρκειας για ανώτατες σπουδές είναι το απολυτήριο λυκείου: όσοι/ες το αποκτήσουν έχουν δικαίωμα να συνεχίσουν σε ΑΕΙ / ΤΕΙ – και υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις, διαφορετικές από χώρα σε χώρα, για τις σχολές υψηλής ζήτησης.

Η «βάση 10» δεν λύνει κανένα πρόβλημα, απλώς θα στείλει ακόμη περισσότερες χιλιάδες παιδιών στα ιδιωτικά κολέγια – για τούτο είναι σημαντικό να προχωρήσει η μεταρρύθμιση που έχει υποσχεθεί ο Κώστας Γαβρόγλου για αναβάθμιση του λυκείου και κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων. Για να έχει κάνει, τέλος πάντων, κάτι καλό η κυβέρνηση με δική της πρωτοβουλία και όχι επειδή της το επέβαλε η τρόικα.