Ο δραστήριος μαέστρος Νίκος Χαλιάσας αναλαμβάνει τη διεύθυνση της «Φαντασίας της Ντίσνεϊ» και μιλά για τη διαχρονικότητα των συνθέσεων, την πρόκληση διεύθυνσης των σπουδαίων συνθέσεων της ταινίας, αλλά και την προσπάθεια εύγλωτης αποτύπωσης των ιδεών που έχει ως μαέστρος για κάθε έργο χωρίς να παραβιάζεται ο σεβασμός στο συνθέτη και το κείμενο.

Ποια είναι η ιδιαιτερότητα διεύθυνσης μιας συναυλίας με ζωντανή ερμηνεία της μουσικής και παράλληλη προβολή ταινίας όπως η Φαντασία του Ντίσνευ;

Δεν είναι η πρώτη φορά που διευθύνω συναυλία με παράλληλη προβολή ταινίας – μεταξύ άλλων έχουν προηγηθεί οι Πλανήτες, ο Καρυοθραύστης και το Nightmare before Christmas. Ο συγχρονισμός ζωντανής ερμηνείας με παράλληλη προβολή αποτελεί πάντα ιδιαίτερη πρόκληση για τον μαέστρο αλλά και για τους μουσικούς.

Η διεύθυνση των σπουδαίων έργων της Φαντασίας τί βαθμό δυσκολίας παρουσιάζει;

Στη Φαντασία, αντιμετωπίζουμε τεράστια έργα του κλασικού ρεπερτορίου τα οποία έχουν ηχογραφηθεί περίπου 80 χρόνια πριν από τον Στοκόφσκι και καλούμαστε να τα αποδώσουμε ζωντανά και συγχρονισμένα όντας μέσα στο ακριβές πλαίσιο εκείνης της πρότυπης ηχογράφησης . Είναι ό,τι πιο δύσκολο έχω κάνει διότι οι τεχνικές προδιαγραφές δεν τηρούνται πάντα.

Ποια οδηγία  θα δώσετε στους μουσικούς

Οι μουσικοί αναγκαστικά θα πρέπει να έχουν το 100 τοις εκατό της προσοχής τους επάνω σε μένα που αλλάζω διαρκώς ταχύτητες. Διότι ενώ σε μία κανονική συναυλία υπάρχει πάντα ένα περιθώριο απόκλισης κ απόδοσης της στιγμής, εδώ θα βγούμε εκτός αφήγησης και θα χαθεί ο συγχρονισμός με την εικόνα.

«Επιτρέπεται» ο μαέστρος να έχει προτιμήσεις μεταξύ των έργων μιας συναυλίας; Και όταν αυτό συμβαίνει πώς ισορροπείτε τις προτιμήσεις σας ώστε να μην επηρεάσουν τους μουσικούς; Είμαστε μουσικοί, καλλιτέχνες, αλλά είμαστε και επαγγελματίες. Κι αν τυχόν κάτι τέτοιο συμβεί (ανθρώπινο είναι) η κάθε μουσική και το κάθε έργο, πρέπει να υπηρετηθεί με τον κατάλληλο σεβασμό, ώστε αν μη τι άλλο να αποδώσει αυτό που θέλει να πει… κι από εκεί και πέρα, μετά την συναυλία, τόσο ο ακροατής, όσο κι ο κάθε μουσικός της ορχήστρας όσο κι ο μαέστρος, θα διαμορφώσουν (ο καθένας σύμφωνα με τα προσωπικά του γούστα φυσικά) την γνώμη τους…Όταν διευθύνετε, ποιος είναι ο δικός σας στόχος; Η διαφοροποίηση κατά την εκτέλεση ή ο σεβασμός στο πνεύμα των συνθέσεων με τις οποίες το κοινό είναι εξοικειωμένο;Να προσπαθήσω να αποτυπώσω όσο το δυνατόν καλύτερα τις μουσικές ιδέες που έχω για το έργο. Ο σεβασμός στον συνθέτη και το κείμενο είναι δεδομένος, απλά ο καθένας μας αντιλαμβάνεται και μεταφράζει διαφορετικά αυτά που διαβάζει στην παρτιτούρα. Αν κάποιος προσπαθεί να διαφοροποιήσει την εκτέλεση μόνο και μόνο για να πει οπωσδήποτε κάτι διαφορετικό από όλους τους άλλους, τότε ή είναι ο τρομερός πρωτοπόρος – πράγμα που θα το δείξει η ιστορία στο μέλλον – ή απλά καταστρέφει το έργο.Υπάρχει διαφορά στη συμπεριφορά του κοινού σε μια εορταστική συναυλία, σε σχέση με άλλα συμφωνικά Κοντσέρτα;Ναι βεβαίως, διότι κυρίως λόγω της προσέλευσης πολλών παιδιών η ατμόσφαιρα γίνεται μαγική…Τι σημαίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για εσάς και ποια η ευχή σας προς αυτήν για τον καινούργιο χρόνο;

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι ένας φάρος Πολιτισμού. Προσφέρει στον κόσμο της πόλης μας, αλλά και γενικότερα της πατρίδας μας παιδεία, χαρά κι εξύψωση πνεύματος και ψυχής. Είναι το σπίτι κάθε μουσικού, είτε είναι μέλος της είτε όχι… Ελπίζω και τον καινούριο χρόνο, παρά την πανδημία, να καταφέρουμε να κάνουμε όσο το δυνατόν περισσότερες και καλύτερες συναυλίες τόσο στην Αθήνα, όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό…

INFO

ΚΟΑ   “Disney’s Fantasia” , Christmas Theater , τηλ.  211 77 01 700