Μία ακόμη πρόκληση καλείται να ξεπεράσει η Boeing για το μοντέλο της 737 MAX. Υστερα από αίτημά της, αεροπορικές εταιρείες απέσυραν από τις πτήσεις το συγκεκριμένο μοντέλο, αυτή τη φορά για να γίνουν έλεγχοι για τυχόν ηλεκτρολογικό πρόβλημα κατά την κατασκευή του.

Το νέο συμβάν δεν έχει σχέση με άλλα ζητήματα ασφάλειας στο πιλοτήριο που οδήγησαν το μοντέλο 737 MAX σε καθήλωση σχεδόν δύο ετών. Το αεροσκάφος επανήλθε σε εμπορικές πτήσεις πριν από πέντε μήνες. Η προηγούμενη καθήλωση ακολούθησε δύο συντριβές που οδήγησαν στον θάνατο εκατοντάδες άτομα. Η Boeing ενημέρωσε τις αεροπορικές εταιρείες ότι οι επισκευές για κάθε αεροπλάνο μπορεί να διαρκέσουν μερικές ώρες ή μέχρι λίγες ημέρες. Το ζήτημα επηρεάζει περίπου 90 αεροπλάνα παγκοσμίως, ενώ πηγές της American Airlines ανέφεραν στο Reuters ότι η Boeing έχει εντοπίσει το πρόβλημα στη διαδικασία παραγωγής.

Η νέα αυτή εξέλιξη όμως μπορεί να υπονομεύσει κι άλλο την εμπιστοσύνη των επιβατών και των αεροπορικών εταιρειών στα 737 ΜΑΧ. Ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους είναι αυτός με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για την Boeing. Ολα τα 737 ΜΑΧ είχαν καθηλωθεί τον Μάρτιο του 2019 αναγκάζοντας την κατασκευάστρια εταιρεία να αναστείλει τις παραδόσεις νέων και να σταματήσει την παραγωγή. Συνολικά μέχρι τα τέλη του 2020 που διήρκησε η απαγόρευση είχαν καθηλωθεί περίπου 800 αεροσκάφη του τύπου λόγω των δυστυχημάτων.

Μάλιστα, στην πορεία η Boeing αποφάσισε να αντικαταστήσει τον διευθύνοντα σύμβουλο Ντένις Μουίλενμπουργκ. Το νέο αφεντικό Ντέιβιντ Καλχούν επεσήμανε πως μια τέτοια αλλαγή στην ηγεσία ήταν απαραίτητη για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη προς αυτή. Τα 737 ΜΑΧ καθηλώθηκαν έπειτα από δύο διαφορετικές συντριβές αεροσκαφών του συγκεκριμένου τύπου στην Ινδονησία και την Αιθιοπία, με 346 συνολικά νεκρούς. Η Boeing έχει δεχτεί ήδη από την υπόθεση οικονομικό πλήγμα της τάξης των 9 δισ. δολαρίων περίπου.

Εκτός από τις απώλειες σε ανθρώπινες ζωές που ήταν η πιο σημαντική παράμετρος των προβλημάτων και τις ζημιές της Boeing, από τις εξελίξεις δέχτηκαν επίσης ισχυρές πιέσεις και υποκατασκευαστές συστημάτων και εξαρτημάτων με τους οποίους συνεργάζεται η Boeing. Τέτοιες εταιρείες ήταν μεταξύ άλλων οι Spirit AeroSystems Holdings, Korea Aerospace Industries και η εταιρεία κινητήρων CFM International, που αποτελεί προϊόν συνεργασίας μεταξύ της General Electric και της Safran.

Από την υπόθεση αυτή επίσης είχαν χάσει πολλά και οι μέτοχοι της εταιρείας λόγω της βουτιάς των τιμών των μετοχών. Στην Boeing είχε γίνει μεγάλη δημόσια κριτική για τα δυστυχήματα τόσο από το κοινό και τα μέσα ενημέρωσης όσο και από τις ρυθμιστικές Αρχές, και ιδιαίτερα από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA). Μεγάλες επικρίσεις είχε δεχτεί επίσης και η ίδια η FAA, η οποία είναι η κατεξοχήν αρμόδια για να δώσει πιστοποίηση στη χώρα αυτή για τον συγκεκριμένο – και όχι μόνο – τύπο αεροσκαφών.

Oι Αρχές που είχαν ερευνήσει και ερευνούν τα δύο δυστυχήματα έχουν εστιάσει μεταξύ άλλων στον τρόπο λειτουργίας του ειδικού λογισμικού MCAS της Boeing. Το λογισμικό αυτό έχει σχεδιαστεί ώστε να μην επιτρέπεται στα αεροσκάφη να πέφτουν από απώλεια στήριξης και ο ρόλος του στα συμβάντα ερευνήθηκε διεξοδικά. «ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν σήμερα το λεπτομερές χρονικό της περιπέτειας των μοντέλων 737 ΜΑΧ της εταιρείας. Στο μοντέλο αυτό η Boeing βάσιζε πολλά πριν από τα δυστυχήματα και την πανδημία, καθώς εκτιμούσε ότι οι πωλήσεις του θα συνεισφέρουν κατά 40% στις ετήσιες πωλήσεις και στα κέρδη.

Το χρονικό του θρίλερ με το Boeing 737 MAX

2017

8 ΜΑΡΤΙΟΥ – Το 737 MAX αποκτά πιστοποίηση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA).

22 ΜΑΪΟΥ – Το 737 MAX ξεκινά τις εμπορικές πτήσεις με τη θυγατρική εταιρεία της Lion Air, τη Malindo Air.

2018

ΟΚΤ. 29 – Αεροσκάφος 737 MAX της Lion Air συντρίβεται στην Ινδονησία, σκοτώνοντας και τα 189 άτομα σε αυτό.

ΝΟΕ. 13 – Η FAA και η Boeing αναφέρουν ότι αξιολογούν την ανάγκη για αλλαγές λογισμικού ή σχεδίασης σε 737 MAX jet μετά το δυστύχημα της Lion Air.

ΝΟΕ. 30 – Η Boeing εξετάζει αναβάθμιση λογισμικού για το 737 MAX μέσα σε έξι έως οκτώ εβδομάδες που θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση σεναρίου πτήσης όπως αυτό που αντιμετώπισε το πλήρωμα του Lion Air της Ινδονησίας.

2019

10 ΜΑΡΤΙΟΥ – Συντριβή αεροσκάφους 737 MAX της Ethiopian Airlines, σκοτώνοντας και τα 157 άτομα σε αυτό.

12 ΜΑΡΤΙΟΥ – Η FAA αναφέρει ότι θα δώσει εντολή στην Boeing να αλλάξει τον σχεδιασμό του 737 MAX έως τον Απρίλιο.

13 ΜΑΡΤΙΟΥ – Η FAA ακολουθεί το παράδειγμα άλλων εθνικών αρχών καθηλώνοντας στο έδαφος το 737 MAX, επικαλούμενη ομοιότητες μεταξύ των δύο θανατηφόρων συντριβών.

3 ΑΠΡΙΛΙΟΥ – Η FAA δηλώνει ότι σχηματίζει διεθνή ομάδα για να εξετάσει την ασφάλεια του καθηλωμένου 737 MAX, που θα διευθύνεται από κορυφαίο αξιωματούχο ασφαλείας των ΗΠΑ.

6 ΑΠΡΙΛΙΟΥ – Η Boeing αναφέρει ότι θα μειώσει τη μηνιαία παραγωγή 737 MAX κατά σχεδόν 20%. Αξιωματούχοι των ΗΠΑ και των αεροπορικών εταιρειών εκτιμούν ότι το αεροπλάνο θα μπορούσε να παραμείνει καθηλωμένο για τουλάχιστον δύο μήνες.

24 ΑΠΡΙΛΙΟΥ – Η Boeing εγκαταλείπει τις οικονομικές προβλέψεις για το 2019, σταματά τις επαναγορές μετοχών και αναφέρει ότι η μείωση της παραγωγής λόγω της καθήλωσης 737 MAX έχει κοστίσει τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

5 ΜΑΪΟΥ – Η Boeing δεν ανέφερε στις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ για περισσότερο από ένα χρόνο ότι έκανε προαιρετική ειδική προειδοποίηση για συγκεκριμένη αναντιστοιχία των δεδομένων πτήσης στο 737 MAX, αντί για υποχρεωτική όπως στα προηγούμενα 737.

17 ΙΟΥΝΙΟΥ – Στελέχη της Boeing ζητούν συγγνώμη για την απώλεια ζωών στις δύο συντριβές 737 MAX και δεσμεύονται να εφαρμόσουν τα μαθήματα που πήραν σε μελλοντικά μοντέλα.

24 ΙΟΥΛΙΟΥ – Η Boeing σημειώνει τη μεγαλύτερη τριμηνιαία απώλεια οικονομικών μεγεθών λόγω του αυξανόμενου κόστους επίλυσης προβλημάτων με το 737 MAX.

ΣΕΠΤ. 25 – Το διοικητικό συμβούλιο της Boeing δημιουργεί μια νέα μόνιμη επιτροπή ασφάλειας για την εποπτεία της ανάπτυξης, της κατασκευής και της λειτουργίας των αεροσκαφών και των υπηρεσιών της.

ΟΚΤ. 22 – Η Boeing απολύει τον Κέβιν Μακ Αλιστερ, ανώτατο στέλεχος του τμήματος εμπορικών αεροπλάνων, σηματοδοτώντας την πρώτη αναχώρηση υψηλού επιπέδου από τα δύο θανατηφόρα δυστυχήματα.

ΔΕΚ. 12 – Η Boeing εγκαταλείπει τον στόχο της να πάρει κανονιστική έγκριση για το 737 MAX ώστε να συνεχίσει να πετάει, αφού η FAA δήλωσε ότι το αεροπλάνο δεν θα πάρει άδεια να πετάξει πριν από το 2020.

ΔΕΚ. 16 – Η Boeing αναφέρει ότι θα αναστείλει την παραγωγή 737 τον Ιανουάριο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναστολή γραμμής παραγωγής σε περισσότερα από 20 χρόνια.

ΔΕΚ. 23 – Η Boeing απολύει τον διευθύνοντα σύμβουλο Ντένις Μουίλεμπεργκ μετά από ένα χρόνο ερευνών από διπλά θανατηφόρα δυστυχήματα του 737 MAX.

2020

9 ΜΑΡΤΙΟΥ – Οι ερευνητές της Αιθιοπίας απομονώνουν τα ελαττωματικά συστήματα σε ένα αεροπλάνο 737 MAX παρουσιάζοντας ενδιάμεση έκθεση σχετικά με το ατύχημα της Ethiopian Airlines του 2019, προκαλώντας πίεση στην αμερικανική εταιρεία.

11 ΜΑΡΤΙΟΥ – Η Boeing παγώνει νέες προσλήψεις και υπερωρίες εκτός από ορισμένες κρίσιμες λειτουργίες για να διατηρήσει ρευστότητας, καθώς το ξέσπασμα της πανδημίας εντείνει τα προβλήματα του MAX. Η Boeing σχεδιάζει να διαχωρίσει στο 737 MAX δέσμες καλωδίωσης, οι οποίες θεωρήθηκαν από τις αρχές ως δυνητικά επικίνδυνες, πριν το αεροσκάφος επιστρέψει σε εμπορικές πτήσεις.

27 ΜΑΪΟΥ – Η Boeing αναφέρει ότι έχει ξαναρχίσει την παραγωγή 737 MAX με χαμηλό ρυθμό, αφού σταμάτησε την παραγωγή τον Ιανουάριο.

16 ΙΟΥΝΙΟΥ – Οι γερουσιαστές των ΗΠΑ παρουσιάζουν νομοθεσία για την ενίσχυση της εποπτείας της πιστοποίησης αεροσκαφών από την FAA.

17 ΙΟΥΝΙΟΥ – Ο επικεφαλής της FAA Στιβ Ντίκσον αναγνώρισε ότι η Boeing και η FAA έκαναν και οι δύο λάθη στην υπόθεση του 737 MAX.

29 ΙΟΥΝΙΟΥ – Η Boeing ξεκινά σειρά δοκιμών πτήσης του επανασχεδιασμένου 737 MAX με μεγάλη καθυστέρηση.

7 ΙΟΥΛΙΟΥ – Η Boeing έχει συνάψει συμφωνίες διακανονισμού για το 90% των αξιώσεων απώλειας ζωής που κατατέθηκαν σε ομοσπονδιακό δικαστήριο μετά τη συντριβή του Lion Air 737 MAX του 2018 στην Ινδονησία.

ΣΕΠΤ. 16 – Ερευνα 18 μηνών από επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Boeing απέτυχε στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του MAX και ότι η FAA απέτυχε στην εποπτεία και την πιστοποίηση αυτών.

ΣΕΠΤ. 28 – Η αμερικανική επιτροπή μεταφορών και υποδομών παρουσιάζει νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση της διαδικασίας πιστοποίησης αεροσκαφών της FAA.

ΣΕΠΤ. 30 – Ο επικεφαλής της FAA Στιβ Ντίκσον πραγματοποιεί πτήση αξιολόγησης σχεδόν δύο ωρών στα χειριστήρια ενός Boeing 737 MAX.

ΟΚΤ. 6 – Η FAA εκδίδει σχέδιο έκθεσης σχετικά με τις αναθεωρημένες διαδικασίες εκπαίδευσης για το 737 MAX.

ΟΚΤ. 18 – Η American Airlines Group αναφέρει ότι σκοπεύει να επιστρέψει 737 MAX για υπηρεσία πτήσεων επιβατών έως το τέλος του τρέχοντος έτους.

ΝΟΕ. 9 – Η FAA αναφέρει ότι βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επανεξέτασης των προτεινόμενων αλλαγών στο 737 MAX, με πηγές που λένε στο Reuters ότι η FAA ήταν έτοιμη να άρει την αρχική της τάξη στις 18 Νοεμβρίου.

ΝΟΕ. 18 – Η FAA επιτρέπει ξανά την πραγματοποίηση πτήσεων του αεροσκάφους με επιβάτες.

2021

IAN. – H Ευρώπη και ο Καναδάς επιτρέπουν ξανά τις εμπορικές πτήσεις με το αεροσκάφος.

9 ΑΠΡ. – Αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες απέσυραν ξανά από την υπηρεσία δεκάδες καινούργια αεροσκάφη τύπου Boeing 737 MAX επειδή η κατασκευάστρια εταιρεία προειδοποίησε για πιθανό ηλεκτρολογικό πρόβλημα.

Πηγή: Reuters