Οι στατίνες, που συνταγογραφούνται ευρέως για τον έλεγχο της χοληστερόλης, θα μπορούσαν να προστεθούν στο θεραπευτικό οπλοστάσιο των ογκολόγων κατά του καρκίνου του μαστού, σύμφωνα με βρετανική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Breast Cancer Research.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Δρ Λέσλι-Αν Μάρτιν του Ινστιτούτου Ερευνών για τον Καρκίνο (ICR) στο Λονδίνο και κύρια συγγραφέα της μελέτης την μοριακή βιολόγο Νικιάνα Σιμιγδαλά, παρατήρησαν ότι, ορισμένοι όγκοι του μαστού παράγουν ένα μόριο από χοληστερόλη (25-ΗC), το οποίο μιμείται τα οιστρογόνα και έτσι ενθαρρύνει την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων. Αν και η παραγωγή χοληστερόλης από τους όγκους δεν είναι η μόνη αιτία που οι θετικοί σε υποδοχείς οιστρογόνων καρκίνοι υποτροπιάζουν, είναι ενθαρρυντική η προοπτική της προσθήκης των στατινών στις θεραπευτικές επιλογές.

Το 80% των περιπτώσεων καρκίνου του μαστού αφορά σε όγκους που χρησιμοποιούν τα οιστρογόνα για να αναπτυχθούν. Δηλαδή, στις περιπτώσεις αυτές, τα κύτταρα του μαστού έχουν περισσότερους υποδοχείς οιστρογόνων, πράγμα που διευκολύνει τον πολλαπλασιασμό των όγκων.

Τα αντικαρκινικά φάρμακα, όπως η ταμοξιφαίνη, μπλοκάρουν τους υποδοχείς οιστρογόνων, άλλα φάρμακα, όπως οι αναστολείς αρωματάσης μειώνουν το επίπεδο των εν λόγω ορμονών και κάποια καταστρέφουν τελείως τους υποδοχείς οιστρογόνων. Όμως, συχνά αυτοί οι καρκίνοι αναπτύσσουν αντίσταση στη θεραπεία και οι ασθενείς υποτροπιάζουν.

Οι επιστήμονες του ICR διαπίστωσαν ότι τα καρκινικά κύτταρα, απουσία οιστρογόνων, παράγουν εναλλακτικά «καύσιμα» με τη μορφή ενός μορίου χοληστερόλης. Όταν ανεστάλη η παραγωγή της χοληστερόλης, η ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων επιβραδύνθηκε κατά 30% έως 50%.

Η χοληστερόλη λαμβάνεται από τις τροφές, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της παράγεται από τον ίδιο τον οργανισμό. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η σημασία της χοληστερόλης ενισχύεται από δύο άλλες μελέτες, που έχουν δείξει ότι η ενεργοποίηση ορισμένων γονιδίων σχετικών με την παραγωγή της χοληστερόλης στον οργανισμό, συνδέεται με την μειωμένη ανταπόκριση του ασθενούς στα αντικαρκινικά φάρμακα.

Όλες αυτές οι έρευνες πείθουν πλέον ορισμένους επιστήμονες ότι μερικοί καρκίνοι του μαστού συνεχίζουν να επιβιώνουν, ακόμη και χωρίς οιστρογόνα, χάρη στη χοληστερόλη. Συνεπώς, στην περίπτωση αυτή θα βοηθούσε, εάν μέσω των στατινών μειωνόταν η παραγωγή της χοληστερόλης. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αυτό μπορεί να μειώσει έως κατά το ήμισυ την πιθανότητα να επανεμφανισθεί ο καρκίνος του μαστού μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή