Την ελπίδα ότι έχουν διανύσει ένα καίριο βήμα στην εξελικτική πορεία του ανθρώπου και πλέον κρατούν στα χέρια τους στοιχεία για το πώς τα ψάρια εξελίχθηκαν με πνεύμονες και πόδια και βγήκαν στην ξηρά, εκφράζουν ειδικοί από τις ΗΠΑ, μετά τη αποκωδικοποίηση του DNA του κοιλάκανθου.

Ο κοιλάκανθος είναι ένα ιδιαίτερο ψάρι, καθώς είναι πανόμοιος με προϊστορικό ψάρι, το οποίο ζούσε πριν 400 εκατομμύρια χρόνια στα βάθη των ωκεανών.

Σύμφωνα μάλιστα με τα ευρήματα της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Nature, το ψάρι μοιάζει τόσο πολύ με το προϊστορικό, επειδή κάποια από τα γονίδια του εξελίχθηκαν με πολύ αργούς ρυθμούς. Αυτό είναι που δίνει και την ελπίδα ότι θα «δουν» την εξέλιξη μέσα από αυτό νέα μονοπάτια της εξέλιξης.

Το ψάρι διαθέτει τέσσερα μεγάλα και χοντρά πτερύγια, που δυνητικά αποτελούν τους προγόνους των άνω και κάτω άκρων (χεριών και ποδιών).

Οι ερευνητές προσπάθησαν επίσης μέσω αυτής της μελέτης να λύσουν τον γρίφο σχετικά με το αν τα πρώτα τετράποδα συνδέονταν πιο στενά με τον κοιλάκανθο ή με τον δίπνευστο, ένα άλλο ψάρια και γι΄ αυτό συγκρίνουν τα γενετικά προφίλ και των δύο ψαριών με σύγχρονα ζώα της στεριάς, συμπεριλαμβανομένων θηλαστικών, πτηνών και σαυρών.

Πάντως η μελέτη αυτή δεν είναι η μόνη που επιχειρεί να αποκρυπτογραφήσει τον κοιλάκανθο. Από τον πρώτο εντοπισμό κοιλάκανθου πριν από 75 χρόνια, μόνο μερικές εκατοντάδες ψάρια του είδους έχουν βρεθεί, τα περισσότερα νεκρά σε δίχτυα ψαράδων.

Ερευνητές από τον γαλλικό οργανισμό Andromede Oceanology συνεργάζονται με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι, προκειμένου να τοποθετήσουν ειδικές συσκευές εντοπισμού σε κοιλάκανθους, με στόχο να μελετήσουν τη συμπεριφορά τους και να τους απαθανατίσουν σε τρισδιάστατες εικόνες τα πτερύγιά τους καθώς κολυμπούν.