«Αν και κατάγομαι από τα Λουτρά Ηραίας της Αρκαδίας, το όνομα Γαβράς προέκυψε πριν από χίλια και πλέον χρόνια στην Τραπεζούντα. Μια σπουδαία αριστοκρατική και αντιβασιλική φάρα Ποντίων, από εκεί προέρχεται η ρίζα της οικογένειάς μου», εξήγησε στα «ΝΕΑ» τη συμμετοχή του στον «Δρόμο του Πυρρίχιου» ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς (φωτογραφία).

«Προφανώς μετά την άλωση του Βυζαντίου, οι Γαβράδες κατέβηκαν στην Πελοπόννησο και από πλούσιοι άρχοντες κατέληξαν φτωχοί αγρότες. Στην Αρκαδία, λόγου χάριν, όταν ακούνε το όνομα Γαβράς σου λένε, «αυτός είναι Πόντιος». Αλλωστε στη Θεσσαλονίκη υπάρχει εκκλησία με το όνομα Αγιος Θεόδωρος Γαβράς. Εκεί βαφτίστηκε και ο ανιψιός μου. Η σχέση μου λοιπόν με τους Ποντίους είναι εντελώς καρδιακή. Ωστόσο η πρώτη μου επαφή με την ποντιακή κοινότητα έγινε πριν από χρόνια στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο ενός μουσικού θεάματος του Γιώργου Νταλάρα. Εκεί ανακάλυψα τον πυρρίχιο χορό. Φαντάσου πόσο εντυπωσιάστηκα που κάθησα και τον έμαθα και τώρα μπορώ να τον χορέψω.

Με αφορμή λοιπόν την παράσταση στο ΟΑΚΑ, ζητήθηκε και η δική μου συμμετοχή. Ετσι έφτιαξα μια μικρή ταινία, κάτι περισσότερο από δεκαπέντε λεπτά, μια εισαγωγή. Επειδή όμως η παράσταση συνέπεσε με τη δική μου περιοδεία στη Γαλλία για την προώθηση της νέας ταινίας μου «Capital», δυστυχώς απουσίασα από αυτή την ποντιακή γιορτή. Και κάτι ακόμα, επειδή ο αυτόχθων Ελληνας χλευάζει τον Πόντιο. Λάθος και πλάνη. Οι Πόντιοι διακρίνονται όχι μόνο για τους αγώνες τους και τον πολιτισμό τους, αλλά και για κάτι ακόμα που για τους αυτόχθονες είναι άγνωστη αξία. Για την ενότητά τους. Οπως λέει και το γνωστό σύνθημα, «Λαός ενωμένος ποτέ νικημένος». Αμάν και πότε!».