Αλέξανδρος Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος ο θριαμβευτής. Ο κατά κόσμον Αλεξάντερ Πέιν. Με δύο Χρυσές Σφαίρες: καλύτερης δραματικής ταινίας για τους «Απογόνους» (The Descendants, από 26 Ιανουαρίου εν Ελλάδι) και καλύτερου πρωταγωνιστικού ρόλου για τον Τζορτζ Κλούνι. Ως εκ τούτου, έστω και από καραμπόλα, Ελληνας ο νικητής!

Θριαμβευτής και ο Γάλλος Μισέλ Χαζαναβίσιους, σκηνοθέτης του βωβού, ασπρόμαυρου «The Artist», με τρεις Χρυσές Σφαίρες στην κατηγορία κωμωδία ή μιούζικαλ. Καλύτερη σκηνοθεσία για τον Μάρτιν Σκορσέζε στο οικογενειακό «Hugo» (από 2 Φεβρουαρίου εν Ελλάδι). Καλύτερο σενάριο για τον Γούντι Αλεν («Μεσάνυχτα στο Παρίσι»). Αν τώρα σε αυτούς τους δύο προσθέσουμε και τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερου κινουμένου σχεδίου στις «Περιπέτειες του Τεντέν» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, καταλήγουμε σε τρεις βετεράνους που παρά τα χρονάκια τους εξακολουθούν να πορεύονται ως παικταράδες του American Cinema.

Κοντά σ’ αυτά, αναμενόμενη ήταν η νίκη της Μέριλ Στριπ της «Σιδηράς Κυρίας». Η οποία με τα επερχόμενα Οσκαρ θα πάρει φόρα να σπάσει τα ρεκόρ όλων των εποχών. Μέχρι στιγμής, έχει βραβευθεί με δύο Οσκαρ («Κράμερ εναντίον Κράμερ» το 1979 και «Η εκλογή της Σόφι» το 1983) και έχει θέσει δεκαπέντε υποψηφιότητες παρακαλώ. Κι όμως, είναι μόλις 63 ετών.

Παραδίπλα και ο Τζορτζ Κλούνι που βελτιώνει τις επιδόσεις του από ταινία σε ταινία και ο οποίος μέχρι στιγμής μετράει ένα Οσκαρ β’ ρόλου για τη «Συριάνα».

Ομως το νέο αστέρι ονομάζεται Μισέλ Γουίλιαμς. Κοντά 32 ετών. Που με απίστευτο θράσος επιχείρησε ταυτοπροσωπία με τη Μέριλιν Μονρόε. Αλλά την παράσταση έκλεψε ο αειθαλής Κρίστοφερ Πλάμερ των 83 Μαΐων, με Χρυσή Σφαίρα β’ ρόλου («Beginners»).

Τρία τα συμπεράσματα εξ όλων αυτών. Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα τα δούμε να επαναλαμβάνονται στην απονομή των Οσκαρ στις 26 Φεβρουαρίου. Το πρώτο η χρυσή μετριότητα. Γι’ αυτό οι «Σφαίρες» μοιράστηκαν. Και γι’ αυτό οι νικητές είναι τόσοι πολλοί όσοι περίπου εμφανίζονταν στη σκηνή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Το δεύτερο ότι καμία αμερικανική υπερ-παραγωγή δεν ήταν τόσο ικανοποιητική ώστε να διεκδικήσει βραβεία από τις βασικές κατηγορίες. Απόδειξη; Το «The Artist» είναι γαλλική και «Οι απόγονοι» μισο-ανεξάρτητη παραγωγή.

Και το τρίτο ότι βαθαίνει επικίνδυνα το χάσμα ανάμεσα σ’ αυτές που κόβουν πολλά εισιτήρια και στις άλλες που κερδίζουν βραβεία. Με αποτέλεσμα οι δεύτερες να αφορούν ένα σχετικά περιορισμένο κοινό. Με απλά λόγια, αν στο μέλλον έστω και μία από αυτές τις βραβευμένες ταινίες καταλήξει στη μνήμη της Ιστορίας, ε, αυτό θα είναι γεγονός. Με τη χθεσινή απονομή των Χρυσών Σφαιρών έγινε ό,τι έλεγε και μια παλιά διαφήμιση: «Ψεκάσατε, σκουπίσατε, τελειώσατε»!