Είναι οικοδεσπότης και δεν μπορεί παρά να τηρήσει τους τύπους στη χώρα του savoir vivre. Γι’ αυτό και ο Μέγας Αλέξανδρος – μέσω ενός μαρμάρινου πορτρέτου του από το Μουσείο της Πέλλας – είναι εκείνος που υποδέχτηκε χθες, στα επίσημα εγκαίνια, τους πρώτους υψηλούς επισκέπτες της μεγάλης έκθεσης «Στο βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου – Η αρχαία Μακεδονία», που διοργανώνει το Μουσείο του Λούβρου.

Στη μεγαλύτερη αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του μουσείου – με τους 8,5 εκατ. επισκέπτες ετησίως -, την αίθουσα «Ναπολέων», κάτω από την πυραμίδα του Μινγκ Πέι, μέσω 668 μοναδικών έργων της αρχαίας τέχνης θα ξεδιπλωθούν 3.600 χρόνια ιστορίας.

«Οι Γάλλοι γνωρίζουν τον Μέγα Αλέξανδρο ως μεγάλο Ελληνα. Η έκθεση αποτελεί μια ευκαιρία όχι μόνο να γνωρίσουν οι κάθε εθνικότητας επισκέπτες του Λούβρου την ελληνική αρχαία Μακεδονία, αλλά και τη διαχρονικότητα του «μύθου» του Μεγάλου Αλεξάνδρου», είπε στα «ΝΕΑ» η διευθύντρια του Τμήματος Ελληνικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων του Λούβρου Σοφί Ντεσάμ για την έκθεση που ήδη έχει προβληθεί ως μία από τις σημαντικότερες του μουσείου με προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ.

Στους βαμμένους σε σκούρο γκρι χρώμα τοίχους και στις δεκάδες βιτρίνες και τα βάθρα, τα εκθέματα έχουν οργανωθεί σε εννέα ενότητες, καθώς «δεν παρουσιάζεται μια απλή παράθεση ευρημάτων από τη Μακεδονία αλλά σε πολλές περιπτώσεις επανενώνονται αρχαιολογικά σύνολα».

Οι χιλιάδες επισκέπτες που αναμένεται να περάσουν από την έκθεση θα γνωρίσουν πώς έγινε η ανακάλυψη της Μακεδονίας μέσα από τις έρευνες πρωτοπόρων αρχαιολόγων στη Βεργίνα και την Πύδνα (1861), καθώς και από τις ανασκαφές της Συμμαχικής Στρατιάς της Ανατολής (1917-1918).

Θα δουν τι συνέβη από την Υστερη Εποχή του Χαλκού (15ος αι. π.Χ.) έως και το τέλος των αρχαϊκών χρόνων (τέλη 6ου αι. π.Χ.)., αλλά και στο βασίλειο της Μακεδονίας από τον Αλέξανδρο Α’ έως τον Μέγα Αλέξανδρο.

Τη σκυτάλη παίρνουν η πολιτική των διαδόχων και οι ιστορικές εξελίξεις, τόσο στο βασίλειο της Μακεδονίας όσο και στα άλλα ελληνιστικά βασίλεια (Περγάμου, Σελευκιδών και Πτολεμαίων), μέσα από πολυτελή ταφικά κτερίσματα, χρυσά και ασημένια κοσμήματα, αγγεία από τον Τάφο ΙΙΙ της Αινείας, την Πύδνα και τη Λητή.

Η μακεδονική κοινωνία ξεδιπλώνεται μέσα από πτυχές του νοικοκυριού, της ενδυμασίας και της εκπαίδευσης, του αθλητισμού, του θεάτρου, της μουσικής, ενώ οι τέχνες στην κλασική και στην ελληνιστική Μακεδονία εκπροσωπούνται μέσα από έργα πλαστικής, ζωγραφικής, κεραμικής, κοροπλαστικής, ελεφαντουργίας και υαλουργίας.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στον συμβολισμό του θανάτου και στις σχετικές τελετουργίες μέσα από το περιεχόμενο του Τάφου VII του Δερβενίου.

Η περίοδος που η Μακεδονία μετατρέπεται σε ρωμαϊκή κυριαρχία – από το 148 π.Χ. – και εξελίσσεται σε σημαντικό οικονομικό κέντρο αναδεικνύεται μέσα από τα πολλά γλυπτά και επιγραφές που βρίσκονται στο Μουσείο του Λούβρου, όπως τα αμφίπλευρα γλυπτά της περίφημης Στοάς των Ειδώλων (οι γνωστές «Μαγεμένες» – «Las Incantadas»), που αφαιρέθηκαν το 1864 από τον Γάλλο Εμανουέλ Μιλέρ.

Και η έκθεση κλείνει με τον μύθο του Αλεξάνδρου, όπως εξαπλώθηκε από την Ινδία μέχρι τον Ατλαντικό μέσα από την προφορική παράδοση, τη λογοτεχνία και την τέχνη.