Ερωτηματικά και αντιδράσεις προκαλεί η απόκτηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων για τη μετάδοση αγώνων του Τσάμπιονς Λιγκ από την, υπό συρρίκνωση, ΕΡΤ με τίμημα κοντά στα 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την τριετία 2012-15. Αποκορύφωμα, η εισαγγελική παρέμβαση, ύστερα από επερώτηση βουλευτών της Δημοκρατικής Αριστεράς, την ώρα που από τη ΝΔ απειλούν με μηνύσεις για «απιστία εις βάρος του Δημοσίου κατά παντός υπευθύνου της ΕΡΤ» αν εκταμιευθεί έστω κι ένα ευρώ για τον σκοπό αυτόν.

Από την πλευρά της η ΕΡΤ δηλώνει πως «χτύπησε» τα δικαιώματα με τόσο υψηλό ποσό γιατί ήταν «υποχρεωμένη να προσφέρει υψηλού επιπέδου προϊόντα, όπως οι μεταδόσεις των αγώνων του Τσάμπιονς Λιγκ», στους έλληνες πολίτες που – αναγκαστικά – συνεισφέρουν με το ανταποδοτικό τέλος μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

Αφορμή για την παρέμβαση της Δικαιοσύνης αποτέλεσε ερώτηση από τους βουλευτές Νίκο Τσούκαλη, Γρηγόρη Ψαριανό και Θανάση Λεβέντη, ενώ υπόμνημα στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ιωάννη Τέντε έστειλε και ο βουλευτής της ΝΔ Σίμος Κεδίκογλου.

Ο οικονομικός εισαγγελέας Γρηγόρης Πεπόνης έδωσε εντολή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης – ανατέθηκε σε εισαγγελέα πρωτοδικών που θα ζητήσει αντίγραφο της επίμαχης σύμβασης – προκειμένου να διαπιστωθεί αν και από ποια συγκεκριμένα πρόσωπα έχουν διαπραχθεί αυτεπαγγέλτως διωκόμενα αδικήματα, όπως εκείνο της απιστίας. Τηλεοπτικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι η πρόταση της ΕΡΤ ήταν πολλαπλάσια των άλλων προσφορών (το Mega, που είχε μέχρι και φέτος παράλληλα με την ΕΡΤ τα δικαιώματα, συμμετείχε με «συμβολική προσφορά» σε μια χρονιά που η τηλεοπτική αγορά διέρχεται στενωπό).

Η κίνηση της κρατικής ραδιοτηλεόρασης δημιούργησε ερωτηματικά καθώς αναμένεται η υλοποίηση των κυβερνητικών εξαγγελιών για κατάργηση της ΕΤ1, περιφερειακών ραδιοσταθμών και για εφεδρεία κάπου 300 εργαζομένων της. Οπως εκτιμούσαν στελέχη της τηλεοπτικής αγοράς, «η ΕΡΤ δεν θα μπορέσει να καλύψει με τα έσοδα από τις χορηγίες και τις διαφημιστικές δαπάνες την επένδυση που έκανε».

Το αναγνωρίζουν άλλωστε και στο Ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής. Η πρόβλεψη για διαφημιστική απόδοση εκτιμάται στο 50% της δαπάνης. «Τα έσοδα ελπίζεται πως θα είναι περίπου 15 εκατ. ευρώ», στην τριετία, λένε.

Η εταιρεία TEAM, που διαπραγματεύεται τα τηλεοπτικά δικαιώματα των Τσάμπιονς Λιγκ και Γιουρόπα Λιγκ, για λογαριασμό της UEFA, για τους αγώνες που θα προβάλλονται από κανάλια ελεύθερης μετάδοσης, δέχθηκε τρεις προτάσεις, οι οποίες, όπως προβλέπεται από τον κανονισμό της, είναι κλειστές. Τις μεταδόσεις διεκδίκησαν ΕΡΤ, Mega και Ant1, σύμφωνα με πληροφορίες. Οπως ανέφεραν, δε, στα «ΝΕΑ» στελέχη ιδιωτικών καναλιών, η πρώτη πρόταση (της ΕΡΤ) από τη δεύτερη απείχε αρκετά εκατομμύρια ευρώ.

Εντυπωσιακό επίσης θεώρησαν τα ίδια στελέχη το γεγονός πως, ενώ σε άλλες χώρες τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Τσάμπιονς Λιγκ «χτυπήθηκαν» από τον Μάρτιο, στην Ελλάδα τηρήθηκε στάση αναμονής ώς τον Σεπτέμβριο, οπότε έκανε άνοιγμα και στις αθλητικές μεταδόσεις η ψηφιακή συνδρομητική πλατφόρμα Conn-x TV του ΟΤΕ. Τελικά τα δικαιώματα συνδρομητικής μετάδοσης απέκτησε έναντι ποσού που δεν έγινε γνωστό (πάντως υποστηρίζεται πως είναι χαμηλότερο εκείνου της ΕΡΤ) η δορυφορική συνδρομητική πλατφόρμα της Nova, για 128 συνολικά αγώνες του Τσάμπιονς Λιγκ και 190 του Γιουρόπα Λιγκ για κάθε αγωνιστική της τριετίας.

Η απόκτηση των δικαιωμάτων από την ΕΡΤ – επισήμαιναν συνδικαλιστές – βολεύει και τη δορυφορική πλατφόρμα περισσότερο, καθώς τα κρατικά κανάλια αποτελούν μικρότερο πόλο έλξης διαφήμισης από ένα ιδιωτικό κανάλι – όπως μέχρι φέτος το Mega. Ετσι η όποια τηλεοπτική διαφήμιση θα βρει τον δρόμο για τον… δορυφόρο. Από την άλλη πλευρά, ακόμη και το όπως λέγεται αισθητά μικρότερο ποσό που προβλέπει η σύμβαση της Nova με την ΤΕΑΜ για τους αγώνες «δεν θα αποσβεσθεί, αν δεν καταφέρει να προσκτηθεί κοντά 40.000 νέους συνδρομητές», εκτιμούσαν γνώστες της τηλεοπτικής αγοράς.

Μιλώντας με αριθμούς, στελέχη της τηλεοπτικής αγοράς ανέφεραν ότι «τα 17 ματς – τρία μόνο με ελληνικό ενδιαφέρον – που δικαιούται να μεταδίδει, σύμφωνα με τη σύμβαση, η ΕΡΤ κάθε χρόνο τής κοστίζουν πάνω από 9 εκατ. ευρώ, ήτοι κάπου 530.000 ευρώ το ματς. Από τις ελάχιστες διαφημίσεις και χορηγίες δεν μπορεί να γίνει απόσβεση». Μια άλλη διάσταση έδωσε στέλεχος ιδιωτικού σταθμού: «Η τηλεοπτική αγορά αυτή τη στιγμή είναι κατά 85% κάτω. Αν, για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα κοστίζει 10 εκατ. ευρώ, οι προσδοκίες απόδοσής του δεν μπορούν να ξεπεράσουν το 1,5 εκατ. ευρώ».