To μέλλον των εντύπων έχει αποτελέσει αντικείμενο πολλών συζητήσεων τα τελευταία χρόνια διεθνώς, γι’ αυτό και οι πρόσφατες ανακοινώσεις της ιδιοκτήτριας εταιρείας της βρετανικής εφημερίδας «Guardian» δημιούργησαν ανησυχία. Πριν από λίγες ημέρες ο επικεφαλής του Guardian Media Group Αντριου Μίλερ γνωστοποίησε τα σχέδια για μεγάλες περικοπές στο κόστος, ενώ διευκρίνισε ότι ο όμιλος που εκδίδει την καθημερινή «Guardian» και την κυριακάτικη «Observer» διαθέτει χρήματα για να συνεχίσει τη δραστηριότητα αυτή μόνο για τρία έως πέντε χρόνια ακόμα. Γι’ αυτό υιοθετεί πλέον τη στρατηγική «πρώτα η ψηφιακή έκδοση».

Παρουσιάζοντας την κατάσταση στο προσωπικό, έδειξε στοιχεία για την πτώση της διαφήμισης από 221 εκατ. λίρες σε 198 εκατ. λίρες τον τελευταίο χρόνο, ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο στο μέλλον να κλείσουν οι δύο αυτές εφημερίδες και να κρατηθούν μόνο οι ιστοσελίδες τους. Πάντως ανακοίνωσε ότι από τον ερχόμενο Μάρτιο θα μειωθούν οι σελίδες τους, ενώ θα καλύπτουν σε μικρότερο βαθμό την ειδησεογραφία. «Μόνο το 4% των αναγνωστών μας μάς επιλέγει για τις αποκαλύψεις μας», διευκρίνισε ο Μίλερ. «Φέτος θα αλλάξουμε εντελώς την εφημερίδα, με περισσότερες αναλύσεις και πιο μακροσκελή άρθρα».

Η «Guardian», που φέτος συμπλήρωσε 190 χρόνια κυκλοφορίας, τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει συσσωρεύσει ζημιές ύψους 134 εκατομμυρίων λιρών, παρότι το προσωπικό της το 2009 μειώθηκε κατά 200 άτομα μέσω προγράμματος εθελουσίας εξόδου που ανέβασε τις συνολικές ζημιές στα 233 εκατομμύρια λίρες. Στόχος είναι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια να γίνουν οικονομίες ύψους 25 εκατομμυρίων. Ο όμιλος απασχολεί αυτή τη στιγμή 1.500 άτομα σε όλα τα τμήματα, μεταξύ των οποίων 630 δημοσιογράφοι. Σημαντικότερος στόχος είναι να αυξηθούν τα έσοδα της διαδικτυακής έκδοσης από 47 εκατομμύρια σε 91 εκατομμύρια λίρες έως το 2016.

«Το πρόβλημα της εφημερίδας είναι ότι έχασε πολλές διαφημίσεις του δημόσιου τομέα, η κυκλοφορία της παρουσιάζει πτώση και το διαδικτυακό της περιεχόμενο προσφέρεται δωρεάν», λέει η αναλύτρια Λόρνα Τίλμπιαν. «Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν είναι να χρεώνουν την πρόσβαση στην ιστοσελίδα τους». Σε αυτό το σκεπτικό στηρίζεται και η στρατηγική «πρώτα η ψηφιακή έκδοση», που προβλέπει τη δημιουργία μιας αποκλειστικά διαδικτυακής έκδοσης της εφημερίδας στη Νέα Υόρκη, με την ελπίδα ότι θα γίνει μία από τις δέκα πιο δημοφιλείς ειδησεογραφικές ιστοσελίδες στις ΗΠΑ και θα αποφέρει διαφημίσεις.