μοναδική τεχνική να στήνει την πλοκή του χωρίς να σε αφήνει να πάρεις ανάσα. Είναι από τους συγγραφείς, για τους οποίους δεν έχει σημασία τι λένε, αλλά το πώς το λένε. Ο Άρτσερ το λέει μαστορικά. Ισχύει αυτό που είχε πει κάποτε ο Ρέιμοντ Τσάντλερ για τον Ερλ Στάνλεϊ Γκάρντνερ:

«Όταν διαβάζεις ένα βιβλίο του Γκάρντνερ, δεν μπορείς να το αφήσεις. Μόλις το τελειώσεις, το έχεις ξεχάσει».

Jean Ρatrick Μanchette ΤΙ ΛΟΥΚΙ!

Μτφ. Γιάννης Καυκιάς, Ελληνικά Γράμματα, 15 ευρώ

Ο πρώιμα χαμένος Μανσέτ ήταν μια πολυδιάστατη προσωπικότητα, και συνάμα ένας από τους πιο πολιτικοποιημένους συγγραφείς του αστυνομικού μυθιστορήματος. Στο Τι λούκι! ο ντετέκτιβ του, Ευγένιος Ταμπόν, μπλέκεται σε μια υπόθεση που λειτουργεί ως πυριτιδαποθήκη της πολιτικής. Ο Μανσέτ αφήνει ανοιχτό το ερώτημα αν το μυθιστόρημά του είναι νουάρ ή αστυνομικό. Με κριτήριο τον ήρωα του, είναι νουάρ. Με κριτήριο την υπόθεση, είναι αστυνομικό. Αυτό είναι το δεύτερο μυθιστόρημα του Μανσέτ που κυκλοφόρησε στα ελληνικά μετά το «Νάδα» (2007). John Κatzenbach Ο ΛΑΘΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Μτφ. Γιώργος Μπαρουξής, Βell, 8 ευρώ

Ο λάθος άνθρωπος είναι ένας όμορφος, αλλά διεστραμμένος νεαρός, ο οποίος ερωτεύεται την κόρη του καθηγητή Ιστορίας Σκοτ Φρίμαν, και μετατρέπει τη ζωή της, και τη ζωή της οικογένειάς της, σε εφιάλτη. Άλλο ένα ψυχολογικό θρίλερ, όπως και του Τζέφρι Ντίβερ. Όταν διαβάζω τα μυθιστορήματα αυτά, έχω την αίσθηση ότι ο συγγραφέας τους χτίζει την ιστορία του απαντώντας στην ερώτηση: τι θα γινόταν αν…;

John Grisham Η ΕΦΕΣΗ

Μτφ. Στέλλα Μίμη, Βell, 7 ευρώ, 7,50 ευρώ

Σε μια εποχή που τα δικαστικά θρίλερ ήταν της μόδας ο Γκρίσαμ θριάμβευε στο μυθιστόρημα και ο Τομ Κρουζ στην οθόνη. Μετά ήρθαν τα ριάλιτι και τα δικαστικά πέρασαν στο περιθώριο. Ο Γκρίσαμ επιμένει όμως σταθερά και με επιτυχία. Το καινούργιο του μυθιστόρημα στήνεται γύρω από την εξαγορά ενός δικαστή στο Ανώτατο Δικαστήριο του Μισισιπή, θέμα όχι πρωτότυπο, αλλά πάντοτε επίκαιρο, το οποίο ο Γκρίσαμ το αφηγείται με σιγουριά και γνώση. G nnar Staalesen ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΛΥΚΟΙ ΕΙΝΑΙ ΓΚΡΙ

Μτφ. Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη Πόλις

Αυτό είναι το δεύτερο μυθιστόρημα του Στόλεσεν που κυκλοφορεί στα ελληνικά και είναι πολύ καλύτερο από το πρώτο. Εδώ ο Στόλεσεν πάει πίσω στο παρελθόν, στη γερμανική κατοχή, στους συνεργάτες και σ΄ αυτούς που πλούτισαν μετά τον πόλεμο πατώντας πάνω σε πτώματα. Στο Σκοτάδι είναι πολύ πιο ευκρινές το γεγονός ότι ο αργός ρυθμός ανάπτυξης του μυθιστορήματος ταιριάζει απόλυτα στον διαστακτικό, συγκρατημένο χαρακτήρα του πρωταγωνιστή, του Βέουμ, ο οποίος εδώ είναι ιδιαίτερα συμπαθής.

Robert Ludlum ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΛΕΚΤΑΝΗ

Μτφ. Σαμάνθα Κωνσταντέα, Βell, 8,20 ευρώ

Ο Ρόμπερτ Λάντλαμ είναι η αμερικάνικη εκδοχή συγγραφέα μυθιστορημάτων κατασκοπείας. Δεν είναι, βέβαια, ούτε Έρικ Άμπλερ, ούτε Τζον Λε Καρέ. Ισως να πλησιάζει περισσότερο τον Ίαν Φλέμινγκ, αλλά του λείπει του καυστικό χιούμορ του Φλέμινγκ. Το μεγάλο του προτέρημα είναι ο καταιγιστικός ρυθμός του. Έχει μια ικανότητα να σου κόβει την ανάσα από την αρχή. Στο τέλος όμως ισχύει αυτό που έγραψα παραπάνω για τον Τζέφρι Άρτσερ.

Dean R. Κoontz 60 ΩΡΕΣ

Μτφ. Γιώργος Μπαρουξής, Βell, 7 ευρώ

Θεωρώ τον ελληνικό τίτλο καλύτερο από τον πρωτότυπο, «Ο Σύζυγος», γιατί το μυθιστόρημα του Κουντς θυμίζει ως προς τη δομή του την ταινία «48 Ώρες». Ένας ληστής απάγει τη γυναίκα κηπουρού και του ζητάει δυο εκατομμύρια δολάρια για να την απελευθερώσει. Έστω κι αν εκ πρώτης όψεως η ιστορία μοιάζει τραβηγμένη από τα μαλλιά, δεν είναι. Γιατί ένας πλούσιος θα πλήρωνε απλά τα λύτρα, αυτό το γνωρίζουμε και από την ελληνική εμπειρία. Τι κάνει όμως ένας απλός κηπουρός που δεν μπορεί να βρει το ποσό των λύτρων ούτε στο όνειρό του; Η απάντηση του Κουντς είναι: τα πάντα. Το μυθιστόρημά του πείθει ότι είναι έτσι.

Η Καινούργια Σοδειά

Εδώ θα βρείτε μια επιλογή από συγγραφείς, οι οποίοι ούτε νέοι είναι, ούτε άγνωστοι, απλά μπήκαν καθυστερημένα στην ελληνική αγορά.

Αrne Dahe ΜΙSΤΕRΙΟSΟ

Μτφ. Γρηγόρης Κονδύλης Μεταίχμιο, 20 ευρώ

Τα σκανδιναβικά αστυνομικά μυθιστορήματα μού θυμίζουν λίγο τις ιρανικές ταινίες. Όπως κάθε σουηδικό αστυνομικό θεωρείται καταπληκτικό, έτσι και οι ιρανικές ταινίες έπαιρναν βραβείο σχεδόν σε κάθε φεστιβάλ. Η μόδα του ιρανικού σινεμά πέρασε. Πολύ φοβάμαι ότι το ίδιο θα συμβεί και με το σκανδιναβικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Από τους λίγους συγγραφείς που θα επιβιώσουν, θα είναι κατά τη γνώμη μου και ο Άρνε Νταλ, ίσως ο πιο ταλαντούχος απ΄ όλους τους Σκανδιναβούς συγγραφείς. Η οξυδέρκεια της ματιάς του είναι εντυπωσιακή. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η χωρίς φτιασίδια πολιτικής ορθότητας εικόνα της σουηδικής «Τρώγοντας έρχεται η όρεξη». Αυτή η γνωστή λαϊκή ρήση ταιριάζει όσο καμιά άλλη στην αλματώδη εξέλιξη του αστυνομικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα. Οι αναγνώστες τους πολλαπλασιάστηκαν, μαζί και ο αριθμός των εκδόσεων. Έστω και αν αυτή η σπουδή έρχεται καθυστερημένα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και εμπίπτει σε μιαν άλλη λαϊκή ρήση που λέει «αλί απ΄ τον τεμπέλη, άμα τον πιάσει προκοπή» (κάτι που κάνει να ελλοχεύει ο κίνδυνος του πρόωρου κορεσμού), είναι παρ΄ όλα αυτά ενθαρρυντική.


Stephen Κing

ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΑ

Μτφ. Μιχάλης Μακρόπουλος Βell, 8 ευρώ

Richard Βachman ΜΠΛΕΗΖ

Μτφ. Μιχάλης Μακρόπουλος Βell, 8 ευρώ

Το πρώτο βιβλίο είναι μια συλλογή από δέκα τέσσερα διηγήματα παντός είδους. Υπάρχουν διηγήματα τρόμου, αλλά και μεταφυσικά, όπως και αστυνομικά (με την ευρύτερη έννοια). Το Όλα είναι Δυνατά δεν είναι μόνο μια συλλογή με συναρπαστικά διηγήματα, αλλά ξεδιπλώνει όλη τη θεματική ποικιλία και την άψογη τεχνική γραφής του Στίβεν Κινγκ. Το Μπλέιζ είναι ένα νεανικό μυθιστόρημα του Κινγκ, που το είχε γράψει με το ψευδώνυμο Ρίτσαρντ Μπάκμαν. Ο Κινγκ δεν έχει φτάσει εδώ ακόμα στη μετέπειτα τελειότητά του, το ταλέντο του, ωστόσο, φαίνεται ήδη στον χαρακτήρα θύτη- θύματος που χτίζει στο πρόσωπο του ήρωά του, του Μπλέηζ.

Αndrea Camilleri ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΟΥ ΑΣΤΥΝΟΜΟΥ ΚΟΛΛΟΥΡΑ

Μτφ. Φωτεινή Ζερβού, Πατάκης, 5,50 ευρώ

Κακά τα ψέματα, όλοι οι συγγραφείς που έχουν έναν μόνιμο ήρωα ζουν με το άγχος ότι ο ήρωάς τους κάποτε θα εξαντληθεί. Και όλοι προσπαθούν να δημιουργήσουν έναν αντικαταστάτη του. Μ΄ αυτή την έννοια οι αστυνόμος Κολλούρα είναι το υποκατάστατο του αστυνόμου Μονταλμπάνο, του μόνιμου ήρωα του Καμιλλέρι. Ο αστυνόμος Κολλούρα έρευνα μια σειρά από διασκεδαστικές υποθέσεις πάνω σε ένα κρουαζιερόπλοιο. Ο Καμιλλέρι χτίζει ένα είδος σπονδυλωτής ταινίας. Οι ιστορίες του είναι αυτόνομες, αλλά ο αστυνομικός και ο χώρος είναι σταθεροί. Τα διηγήματα διαχέονται από το σαρκαστικό χιούμορ του Καμιλλέρι.

James Εllroy ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ

Μτφ. Αντρέας Αποστολίδης Άγρα

Άλλο ένα μυθιστόρημα του Αμερικάνου τεχνίτη του είδους. Είναι το δεύτερο μιας τριλογίας με ήρωα τον Λόιντ Χόπκινς. Όσοι γνωρίζουν τον Ελρόι ξέρουν την αδυναμία του για τις τριλογίες. Εδώ ο Χόπκινς γίνεται άθελά του μάρτυρας μιας ανταλλαγής πυροβολισμών με θύματα σε ένα μπαρ.

Με μόνο στοιχείο τη μάρκα του αυτοκινήτου διαφυγής των δραστών και επιστρατεύοντας τις γνωριμίες του στον υπόκοσμο, ο Λόιντ οδηγείται σε μια υπόθεση με αντικείμενο την εκμετάλλευση παιδιών από έναν πολίτη υπεράνω πάσης υποψίας.

Georges Simenon Ο ΑΝΘΡΩΠΑΚΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΑΓΓΕΛΣΚ

Μτφ.

Αργυρώ Μακάρωφ Άγρα, 12 ευρώ

Ένα μυθιστόρημα του Σιμενόν, χωρίς τον Μαιγκρέ, αλλά με πολλούς, δυστυχισμένους μικρούς ανθρώπους. Ήρωας εδώ είναι ο Ζονάς, ένας βιβλιοπώλης, η γυναίκα του οποίου εξαφανίζεται. Οι ψίθυροι της γειτονιάς λένε ότι δολοφονήθηκε. Η γειτονιά, το παρελθόν και το παρόν του Ζονάς, ο φόβος του μήπως θεωρηθεί ύποπτος, τον οδηγούν σε μια αλληλουχία από ψέματα, που τον βάζουν στο στόχαστρο. Το μυθιστόρημα είναι μια διεισδυτική σπουδή πάνω στις φήμες και στον φόβο.

Βarbara Vine (Ruth Rendell)

Ο ΜΙΝΩΤΑΥΡΟΣ

Μτφ.

Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος Μεταίχμιο, 21 ευρώ

Γραμμένο το 2005, το μυθιστόρημα της Ρουθ Ρέντελ, έχει δύο με γάλες αρετές. Η πρώτη είναι ότι μεταφέρει την πλοκή μακριά από το αγαπημένο χώρο του σύγχρονου αστυνομικού, τη μεγαλούπολη, στην παλιά, κλασική, αγγλική ύπαιθρο. Η δεύτερη αρετή είναι και η μεγάλη δύναμη της Ρέντελ: η μυστηριώδης οικογένεια και οι ανεξήγητες συμπεριφορές, μια συναρπαστική πινακοθήκη προσώπων, σχέσεων και καταστάσεων.

Ρ.D. James ΑΘΩΟ ΑΙΜΑ

Μτφ. Τούλα Τόλια Καστανιώτης

Η Πι. Ντι. Τζέημς είναι πια πολύ γνωστή στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό.

Το Αθώο Αίμα δεν είναι, ωστόσο, ένα μυθιστόρημα με τον επιθεωρητή Άνταμ Ντάλγκλις. Είναι η ιστορία μιας κοπέλας, της Φιλίππα Πάρφλεϊ, υιοθετημένης από μια εύπορη οικογένεια, η οποία φαντασιώνεται, ωστόσο, ότι έχει αριστοκρατική καταγωγή. Ώσπου μια μέρα μαθαίνει τη φριχτή αλήθεια για τους γονείς της και για ένα παρελθόν γεμάτο φόνους και προδοσίες. Ένα πικρό αστυνομικό γραμμένο με την τελειότητα του αγγλικού «well made», που βάζει τη σφραγίδα του στα αγγλικά αστυνομικά και θεατρικά έργα. Οι σταθερές αξίες

Στις σταθερές αξίες κατατάσσω τους συγγραφείς εκείνους που έχουν ήδη αποκτήσει ένα όνομα και ένα αναγνωστικό κοινό μεταξύ των Ελλήνων φίλων του αστυνομικού. Τουλάχιστον κάποιους από αυτούς τους προτιμώ από τις παραπάνω «ντίβες», που συχνά τις διαβάζουμε χωρίς να ξέρουμε το γιατί.

Βenjamin Βlack (John Βanville)

Ο ΑΣΗΜΕΝΙΟΣ ΚΥΚΝΟΣ

Μτφ. Μαρία Φακίνου Καστανιώτης, 18 ευρώ

Το «Μπέντζαμιν Μπλακ» είναι το- αστυνομικόψευδώνυμο ενός μεγάλου Ιρλανδού μυθιστοριογράφου, του Τζον Μπάνβιλ. Ο Ασημένιος Κύκνος είναι το δεύτερο μυθιστόρημα του Μπλακ με ήρωα τον Ιρλανδό παθολογανατόμο Κουίρκ. Η οικογενειακή ζωή του Κουίρκ θυμίζει λίγο εκείνη του επιθεωρητή Ρέμπους, του Ίαν Ράνκιν. Η διαφορά είναι ότι ο Κουίρκ μπαίνει στην αστυνομική έρευνα από έναν ιατρικό κλάδο που ασχολείται με την εργαστηριακή έρευνα και διάγνωση των ασθενειών. Αυτός ο συνδυασμός χαρίζει στον Κουίρκ μια ξεχωριστή προσωπικότητα. Αν προσθέσετε σ΄ αυτό και το γεγονός ότι είναι Ιρλανδός, τα έχετε όλα.

Jefferey Deaver Η ΚΟΙΜΙΣΜΕΝΗ ΚΟΥΚΛΑ

Μτφ. Γιώργος Μπαρουξής, Βell, 8,40 ευρώ

Τα μυθιστορήματα του Ντίβερ ανήκουν λιγότερο στο αστυνομικό μυθιστόρημα και πιο πολύ στο ψυχολογικό θρίλερ, το είδος που καθιέρωσε με μαεστρία η Πατρίσια Χάισμιθ. Βέβαια, ο Ντίβερ δεν είναι Χάισμιθ, ωστόσο η Κοιμισμένη Κούκλα έχει ένα ενδιαφέρον ως αγώνας ψυχολογικής πίεσης και αντοχών ανάμεσα σε μια αστυνομικίνα και ένα σατανικό δολοφόνο. Αν το μυθιστόρημα ήταν λίγο πιο σύντομο, θα ήταν ακόμα καλύτερο.

Αlexandra Μarinina ΑΝΤΡΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Μτφ. Πάνος Σταθογιάννης Κέδρος, 22 ευρώ

Η Μαρίνινα και η ηρωίδα της, η Νάστια Καμένσκαγια, έχουν διανύσει αρκετό δρόμο μαζί, με αποτέλεσμα η Καμένσκαγια να εμφανίζει έντονα σημεία κόπωσης. Στα Αντρικά Παιχνίδια ερευνά μια σειρά από φαινομενικά τυχαίους φόνους.

Πάλι συμβουλεύεται κάποιον, για να μπορέσει να ρίξει φως στο μυστήριο, και πάλι πρόκειται για διαφθορά και χρηματισμό. Τουλάχιστον εδώ συμβουλεύεται έναν καθηγητή. Σε πολλά άλλα μυθιστορήματά της συμβουλεύεται κάποιον μαφιόζο με καλή καρδιά. Jeffrey Αrcher ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ

Μτφ. Σαμάνθα Κωνσταντέα, Βell, 8,70 ευρώ

Ο Άρτσερ έχει μια κοινωνίας στα μυθιστορήματά του.

Μaurice Αttia ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΑΛΓΕΡΙ

Μτφ. Μαρία Μηλολιδάκη Πόλις, 18 ευρώ

Ένα κλασικό νουάρ μυθιστόρημα γραμμένο αριστοτεχνικά. Στο οπισθόφυλλο, ο εκδότης τονίζει τις επιρροές του Αττιά από τον Αλμπέρ Καμύ. Ενδεχομένως να έχει δίκιο. Εγώ όμως λυπάμαι που το Μαύρο Αλγέρι δεν κυκλοφόρησε νωρίτερα στην Ελλάδα. Θα άξιζε να το διαβάσει κανείς σε συνδυασμό με το Μερίδιο του Νεκρού του Γιασμίνα Χάντρα. Ο Αττιά περιγράφει την κατάσταση στο Αλγέρι την τελευταία περίοδο του απελευθερωτικού αγώνα, ενώ ο Χάντρα περιγράφει την απογοήτευση, που ακολούθησε μετά την απελευθέρωση.

Βrad Μeltzer ΟΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟΥΧΟΙ

Μτφ. Νίκος Σπυριδάκης, Βell, 8 ευρώ

Ένα πολύ επίκαιρο μυθιστόρημα στη σημερινή κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Ο Μέλτσερ αφηγείται μια ιστορία με καταιγιστική δράση γύρω από έναν μυστικό λογαριασμό. Και όπως ένας στους δυο που ανοίγουν ή αγγίζουν μυστικούς λογαριασμούς καίγονται, έτσι και οι δυο ήρωες του οι Εκατομμυριούχοι παίζουν το τομάρι τους, όταν ακουμπάνε έναν μυστικό και αδρανή τραπεζικό λογαριασμό.

David Ρeace ΤΟΚΙΟ ΕΤΟΣ ΜΗΔΕΝ

Μτφ. Μαίρη Σαρατσιώτη Τόπος, 22 ευρώ

Ο Ντέιβιντ Πις είναι Άγγλος, αλλά κάτοικος του Τόκιο. Ξέρει την πόλη και ξέρει τους Ιάπωνες. Ξέρει, επίσης, ότι τον θέμα serial killer πουλάει στο σύγχρονο, και ιδιαίτερα στο αγγλόφωνο, κοινό του αστυνομικού. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το Τόκιο που περιγράφει ένα χρόνο μετά τη συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1946, όπως επίσης και η γραφή του, που ξεφεύγει από την πεπατημένη, έστω και αν ενίοτε κουράζει.

Veit Ηeinichen

ΔΩΣΕ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ

Μτφ. Αρετή Κοντογιώργη Καστανιώτης, 19 ευρώ

Η Τεργέστη, όπως δεν την είδατε ποτέ. Ο Φάιτ Χάινιχεν μοιάζει με τον Ντέιβιντ Πις:

είναι Γερμανός, αλλά ζει στην Τεργέστη και γράφει γι΄ αυτήν την καταπληκτική πόλη, με το ιστορικό και κοινωνικό μεγαλείο που ενώνει πολλούς πολιτισμούς, συνάμα όμως προσφέρει καταφύγιο στο οργανωμένο έγκλημα, στο εμπόριο λευκής σάρκας και στο ξέπλυμα χρήματος. Ο ήρωας του Χάινιχεν, ο αστυνόμος Λαουρέντι, είναι ένας συμπαθής οικογενειάρχης, που προσπαθεί να βρει άκρη και με τον φόνο που ερευνά, αλλά και με την τρέλα της οικογένειάς του. Gillian Flynn ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΤΟΠΟΣ

Μτφ. Γωγώ Αρβανίτη Μεταίχμιο, 21 ευρώ

Αυτό είναι το δεύτερο μυθιστόρημα της Τζίλιαν Φλυν, μετά το Αιχμηρά Αντικείμενα , που κυκλοφόρησε στα ελληνικά. Θα μπορούσε κανείς να το συνοψίσει σε τέσσερις λέξεις:

«σατανιστές και παιδικά τραύματα». Από εκεί και πέρα το κοριτσάκι, η Λίμπυ, ενήλικη πια, θα προσπαθήσει να επουλώσει το τραύμα της με υλικό αντίκρυσμα. Επικίνδυνα πράγματα, που έχουν, ωστόσο, ένα καλό: δείχνουν την απόσταση ανάμεσα στο αγγλοσαξονικό αστυνομικό και στο ηπειρωτικό ευρωπαϊκό.

Raphael Μajan Η ΜΑΘΗΤΕΙΑ

Μτφ. Κλαιρ Νεβέ Μελάνι, 12 ευρώ

Ο ήρωας του Μαζάν, ο Λιμπερτί Βαλάνς, παραπέμπει κατευθείαν στην κλασική ταινία του Τζον Φορντ «Ο Άνθρωπος που Σκότωσε τον Λίμπερτι Βάλανς» (1962) με πρωταγωνιστή τον Τζον Γουέην. Προτιμώ τον Τζον Γουέην, που δε στοχάζεται τόσο πολύ, όπως ο Λιμπερτί Βαλάνς. Θα μου πείτε ότι ο Λίμπερτι Βάλανς της ταινίας μετοίκισε τη Γαλλία, άλλαξε τονισμό στο ονομά του και έγινε Γάλλος διανοούμενος. Καλά να πάθει.

Το παιχνίδι των κατασκόπων

Τζον Λε Καρέ Ο ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ

Μτφ. Μιχάλης Μακρόπουλος, Καστανιώτης

Το δεύτερο μυθιστόρημα με τον Σμάιλι, τον κατάσκοπο- θρύλο του Λε Καρέ, αυτή τη φορά όμως δεν ερευνά ο ίδιος, αλλά ο «εντιμότατος μαθητής» του ο Τζέρι Γουέστερμπι. Υπάρχει πια μια αχανής βιβλιογραφία πάνω στην ιστορία του Ψυχρού Πολέμου. Ωστόσο, ελάχιστα από αυτά τα βιβλία αποτυπώνουν τόσο γυμνά την εποχή ώς το 1989, όσο τα μυθιστορήματα του Τζον Λε Καρέ, ίσως επειδή κάνουν σαφείς αναφορές στη συγγένεια ανάμεσα στο παιχνίδι των κατασκόπων τού τότε και στο οργανωμένο έγκλημα τού σήμερα. Ο μάστορας του εγκλήματος

Μichael Conelly ΞΕΧΑΣΜΕΝΕΣ ΦΩΝΕΣ

Μτφ. Γιάννης Καστανάρας Βell, 7,50 ευρώ Ένα καθαρόαιμο αστυνομικό, που χαίρεσαι να το διαβάζεις. Ο Μάικλ Κόνελυ έχει έναν εξαιρετικό ήρωα, τον Χάρι Μπος, και μια μαστορικά χτισμένη πλοκή. Επιπλέον, ξέρει να σκιαγραφεί ακόμα και τον πιο ασήμαντο χαρακτήρα με τρόπο που να σε κερδίζει. Πιστός στην παράδοση του αμερικάνικου αστυνομικού, ο Κόνελυ δεν υποτιμά τη διαπλοκή, τη διαφθορά και τις πολιτικές παρεμβάσεις. Ένα πολύ καλοχτισμένο και χορταστικό αστυνομικό.

Η εξαίρεση

Θεωρώ απαραίτητο να αναφέρω ένα βιβλίο, το οποίο δεν είναι αστυνομικό, δεν είναι καν μυθιστόρημα, αλλά έχει δυο μεγάλες αρετές. Πρώτον, διαβάζεται σαν ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα. Δεύτερον, έχει να κάνει με το πραγματικό έγκλημα. Μisha Glenny ΜCΜΑFΙΑ Μτφ. Όλγα Γεράκη, Γιάννα Δουράμπεη Πάπυρος, 24 ευρώ

Ο Μίσα Γκλένυ παρουσιάζει μια τοπογραφία του οργανωμένου εγκλήματος ανά τον κόσμο. Σε καμιά άλλη μελέτη η έκταση του οργανωμένου εγκλήματος, ο όγκος του επενδυτικού κεφαλαίου που προκύπτει από το ξέπλυμα χρημάτων και η διαπλοκή του οργανωμένου εγκλήματος με την πολιτική και το κράτος, δεν τεκμηριώνονται τόσο γλαφυρά όσο στο βιβλίο του Γκλένυ. Όποιος ενδιαφέρεται για περισσότερες πληροφορίες, μπορεί να διαβάσει την παρουσίασή μου («Βιβλιοδρόμιο» 2/5/09).

Με υπογραφή ελληνική

Αρχίζω να πιστεύω ότι ακολουθώ τη λογική των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων. Αφήνω τελευταία τα θέματα που καίνε από φόβο πως, αν τα βάλω πρώτα, θα μου φύγουν στα επόμενα οι αναγνώστες, όπως οι τηλεθεατές στο δελτίο.


Κώστας Αρκουδέας Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Καστανιώτης, 19 ευρώ

Η ιστορία του Κώστα Αρκουδέα διαδραματίζεται στο ΜΙΤ, στη Βοστώνη, με Αμερικάνους ήρωες. Ο Αριθμός του Θεού είναι ένα καλοστημένο αστυνομικό με ένα αιμόφυρτο θύμα, που αποκαλύπτει στον συνάδελφό του, ερευνητή, το μυστικό ενός «μεγάλου» αριθμού. Αν δεν είναι αυτό κλασικό αστυνομικό, τότε τι είναι; Ο Κώστας Αρκουδέας μένει πιστός στις επιταγές του και στήνει μια ενδιαφέρουσα ιστορία, στην οποία δεν θα έκανε κακό αν ήταν πιο σύντομη.

Νίκη Αναστασέα ΟΙ ΜΙΚΡΕΣ ΑΠΟΛΑΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΥ

Κέδρος, 16,50 ευρώ

Η Νίκη Αναστασέα έχει το ταλέντο να περιγράφει μικρούς τόπους, επαρχιακές πόλεις, κλειστές κοινωνίες. Το είχε φανερώσει ήδη με το πρώτο της μυθιστόρημα, Αυτή η Αργή Μέρα Προχωρούσε. Το κάνει και εδώ με την ίδια παρατηρητικότητα και οξυδέρκεια. Το μυθιστόρημα διαθέτει ένα πτώμα, διαχέεται από ένα μυστήριο, υπ΄ αυτή την έννοια είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, έστω και αν δεν υπάρχει ο κλασικός ήρωας αστυνόμος ή ντετέκτιβ. Αναρωτιέμαι αν η Νίκη Αναστασέα συνειδητοποιεί τη συγγένειά της με τον Σιμενόν.

Ιωάννα Τόμπρου ΚΑΜΙΚΟ

Εστία, 14 ευρώ

Η Ιωάννα Τόμπρου έχει γράψει ήδη δύο μυθιστορήματα. Με το Καμίκο κάνει την πρώτη απόπειρά της στον χώρο του αστυνομικού. Το μυθιστόρημα κινείται μεταξύ αστυνομικού μυστηρίου και ψυχογραφίας των ηρώων. Το πρωτότυπο στην ιστορία είναι ότι δεν χτίζεται γύρω από έναν αστυνομικό ή ντετέκτιβ, αλλά γύρω από έναν ιατροδικαστή. Αυτό το εύρημα διευρύνει το φάσμα των κεντρικών προσώπων του αστυνομικού στην Ελλάδα.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ 3

Επιμ. Ανταίος Χρυσοστομίδης Καστανιώτης, 20 ευρώ

Αυτή είναι η τρίτη ανθολογία που εκδίδει ο Ανταίος Χρυσοστομίδης με αστυνομικά διηγήματα Ελλήνων συγγραφέων. Ίσως το πείραμα να αξίζει, κυρίως επειδή γνωστοί και δόκιμοι συγγραφείς που δεν ασχολήθηκαν ποτέ με το αστυνομικό, κάνουν στις σελίδες της ανθολογίας μια πρώτη απόπειρα, όπως ο Βασίλης Βασιλικός και ο Αλέξης Σταμάτης. Δίπλα σ΄ αυτούς υπάρχουν γνωστά ονόματα αστυνομικών συγγραφέων, όπως ο Ανδρέας Αποστολίδης, ο Σέργιος Γκάκας, η Αθηνά Κακούρη, ο Τεύκρος Μιχαηλίδης και ο Φίλιππος Φιλίππου.