ΕΤΥΧΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΤΙΣ ΛΥΚΟΦΙΛΙΕΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ
ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ. ΚΑΙ ΑΝΑΡΩΤΙΟΜΟΥΝ, ΠΩΣ ΑΡΑΓΕ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΑΙΟ ΞΕΣΠΑΣΜΑ ΟΡΓΗΣ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΩΝ ΗΡΕΜΩΝ ΒΟΡΕΙΩΝ ΠΡΟΑΣΤΙΩΝ, ΕΚΕΙ ΣΤΟ ΑΠΥΡΟΒΛΗΤΟ. ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΥΡΟΒΛΗΤΟ ΠΟΥ, ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΔΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ, ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΙΟ ΕΠΙΜΟΝΑ ΚΑΙ ΔΑΠΑΝΗΡΑ ΝΑ ΠΡΟΑΣΠΙΣΟΥΝ…
Πώς σχετίζονται οι παραπάνω σκέψεις με το αστυνομικό μυθιστόρημα της 40χρονης Ολλανδής δημοσιογράφου Σάσκια Νόορτ; Κατά τούτο: το σκηνικό της όλης ιστορίας είναι ένα χωριό έξω από το Άμστερνταμ. Για την ακρίβεια, πρόκειται για ένα «πρώην» χωριό που έχει μεταβληθεί σε εύπορο προάστιο όσων θέλουν να φύγουν από την πόλη, να αναπνέουν καθαρό αέρα και, το κυριότερο, να μεγαλώσουν τα παιδιά τους σε ένα ειδυλλιακό περιβάλλον. Μάλιστα, αυτή η κοινωνιολογίζουσα διάσταση του κειμένου είναι και η πλέον ενδιαφέρουσα πτυχή του. Διότι κατά τα άλλα πρόκειται περί ενός μετρίου, πλην όμως εμπορικά επιτυχούς λογοτεχνικού έργου.

Τι τραγικά αστείος αυτός ο αστικός κόσμος των προαστίων, που μεταφέρει στην εξοχή τα ήθη και τα έθιμα της πόλης, μεταλαμπαδεύοντας ιδέες, χούγια και τρόπους ζωής, μετακομίζοντας από τα διαμερίσματα σε νεόδμητες πολυτελείς βίλες-design! Οποία χλιδή, οποία πλήξη! Το κεντρικό πρόσωπο, η Κάρεν, που εν πολλοίς εξιστορεί η ίδια τα τεκταινόμενα σε πρώτο πρόσωπο, έχει πρόσφατα εγκατασταθεί σε αυτό το ολλανδικό προάστιο με τον άντρα της, τον Μισέλ. Ζώντας απομονωμένη, έχει αρχίσει να δυσανασχετεί, ακόμα και να αμφιβάλλει για την ορθότητα της επιλογής ζωής τους. Ώσπου όλα αλλάζουν όταν γνωρίζεται με τη Χάνεκε. Τα χνώτα τους ταιριάζουν: είναι άνθρωποι της πόλης, αλλά κάπως ψαγμένες και πάντως πιο καλλιεργημένες από τις άλλες αντίστοιχες πληξόπληκτες συζύγους με τις οποίες δημιουργούν έναν κύκλο καλοπέρασης με άξονα το καλό φαγητό και κρασί. Οι υπόλοιπες νεαρές γυναίκες, παντρεμένες με πλούσιους γιαποειδείς τύπους, είναι κότες, κατίνες, κούφιες και όλα τα συναφή. Ασχολούνται ασύστολα, ασύδοτα και ανερυθρίαστα με τα ακριβά ρούχα τους, τα καλλυντικά, τα υποδήματα, ακόμα και τα ψεύτικα βυζιά τους. Αποδεικνύονται δε, συν τω χρόνω, μνημειωδώς υποκρίτριες στις μεταξύ τους σχέσεις. Όχι που οι σύζυγοι είναι πολύ καλύτεροι. Η ισορροπία διαταράσσεται με την ξαφνική όσο και ύποπτη νυκτερινή πυρκαγιά σε μια από τις πολυτελείς επαύλεις: καίγεται ένας εκ των αντρών της παρέας και σώζονται στο παρά τρίχα η γυναίκα και τα ανήλικα τέκνα. Αυτοκτονία; Γιατί; Προκύπτει ότι πίσω από την γκλαμουράτη επιφάνεια ο άντρας είχε σοβαρά οικονομικά αλλά και ψυχολογικά προβλήματα, καθώς και μια εξωσυζυγική σχέση. Αλλά είναι πράγματι αυτόχειρας;

Saskia Νoort

ΛΥΚΟΦΙΛΙΕΣ

ΜΤΦ. ΙΝΩ ΒΑΝ ΝΤΑΙΚΜΠΑΛΤΑ ΕΚΔ. ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ, 2008 ΣΕΛ. 291, ΤΙΜΗ: 15 ΕΥΡΩ