Tι αξία έχει να γράφει ένας συγγραφέας χωρίς να προκαλεί; Πολλοί το αποφεύγουν για να μη δυσαρεστήσουν αναγνώστες τους, αλλά ο Νόρμαν Μέιλερ είναι απόλυτος. «Πάντοτε ένιωθα πως τέτοια πράγματα δεν πρέπει να σε φοβίζουν, είναι καλύτερο να γράφεις με την πεποίθηση πως αν καταφέρεις να είσαι πολύ καλός μπορείς να αλλάξεις τις ζωές των ανθρώπων». Ο Νόρμαν Μέιλερ, από τους πιο διάσημους Αμερικανούς της γραφής, στα 83 του σήμερα, έχει μία νέα «πρόκληση» στις προθήκες των βιβλιοπωλείων από αυτή την εβδομάδα.

Το καινούργιο του μυθιστόρημα, «Τhe Castle in Τhe Forest» (Εκδόσεις Random Ηouse, 476 σελίδων), το οποίο οι Νew Υork Τimes χαρακτήρισαν «ένα σημαντικό μυθιστόρημα». Σε αυτό ο Μέιλερ λέει την ιστορία του Αδόλφου Χίτλερ στα παιδικά του χρόνια και ο δαιμόνιος αφηγητής στο βιβλίο του είναι βοηθός του Διαβόλου. Μέσα από την ιστορία ο Μέιλερ βρίσκει την ευκαιρία να μιλήσει για τον Θεό και για τον Διάβολο, για τη φύση του ανθρώπου να έλκεται από το σκοτάδι.

Το δηλώνει και ο ίδιος στους δημοσιογράφους που τον συνάντησαν πως «όλο αυτό, διαβάζοντάς το, φαίνεται λίγο αλλόκοτο και τρελό, αλλά αν πιστεύουμε πως ο Θεός ή ο Αρχάγγελος Γαβριήλ ήταν παρόντες στη σύλληψη του Ιησού, τότε νομίζω πως μπορούμε να πιστεύουμε ότι ο Διάβολος ήταν παρών στη σύλληψη του Αδόλφου Χίτλερ», λέει στο Ε.W. ο συγγραφέας του «Αμερικάνικου ονείρου» σχετικά με το θέμα του βιβλίου του.

«Πιστεύετε ότι υπάρχει ο Σατανάς;», τον ρωτά η ιταλική «Ρεπούμπλικα». «Πιστεύω ότι υπάρχει μία αρνητική οντότητα, που εμείς ορίζουμε ως δαίμονα». Πάντως στο κείμενο φαίνεται να έχει απολαύσει την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο σαν να είναι ο ίδιος «η αρνητική οντότητα». «Κοιτάξτε, θέλεις να διασκεδάσεις με τον αφηγητή σου, έτσι δεν είναι; Και οι συγγραφείς είναι σαν τους ηθοποιούς» λέει ο Μέιλερ. Άλλωστε ο συγγραφέας που έχει καταπιαστεί στα γραπτά του με θέματα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο έως τη Μέριλιν και τη Μαντόνα, σημειώνει: «Ακόμη και ο Φρόυντ θα δυσκολευόταν για να εξηγήσει τι ήταν ακριβώς ο ναζισμός». Στο μυαλό του ήδη «τρέχει» η συνέχει (το επόμενο βιβλίο του με θέμα ίσως την ενηλικίωση του Χίτλερ), αλλά και το γεγονός πως διανύει την όγδοη δεκαετία της ζωής του.

Α ντιδράσεις

Στο μεταξύ θύελλα αντιδράσεων έχει προκαλέσει το βιβλίο στη Γερμανία, καθώς έχει δεχθεί την επίθεση κριτικών και έχει εξαγριώσει το Κεντρικό Εβραϊκό Συμβούλιο το οποίο παροτρύνει τους καλλιτέχνες να αφήσουν επιτέλους ήσυχη την ιστορία του δικτάτορα. «Κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει στους καλλιτέχνες να ασχοληθούν με τον Χίτλερ, αλλά η τέχνη δεν θα καταφέρει ποτέ να κατανοήσει το συγκεκριμένο φαινόμενο – θα λειτουργήσει μόνο ως αναψυχή», δηλώνει ο αντιπρόεδρος της οργάνωσης Σάλονον Κορν.

«Καθένας που καταπιάνεται με αυτό το θέμα καλλιτεχνικά θα πρέπει να σκέφτεται προσεκτικά ποιες είναι οι πραγματικές του προθέσεις». Πιο επιθετικοί εμφανίζονται οι κριτικοί βιβλίου στις γερμανικές εφημερίδες.

«Είναι τόσο άκομψο και ενοχλητικό», γράφει ο «Der Spiegel» ενώ και η «Suddeutche Ζeitung» περιγράφει το πόνημα πως κρύβει «παραθυράκια».