Το πνευματικό ταξίδι στη βυζαντινή και οθωμανική κληρονομιά της Κωνσταντινούπολης- που πέρασε σε 20 βιβλία!- περιγράφει στα «ΝΕΑ» ο... προσωπικός φωτογράφος της Αγια-Σοφιάς και των μοναστηριών της Καππαδοκίας Αχμέτ Ερτούγκ
«ΗΑγια-Σοφιά και το μοναστήρι της Χώρας είναι ιερά για μένα και αξίζουν όλη την επιστημονική προσοχή συντήρησης ώστε να τα δουν οι μελλοντικές γενιές. Σέβομαι όλες τις θρησκείες και τις πεποιθήσεις. Τώρα όλα αυτά τα κτίσματα ανήκουν στην ανθρωπότητα και αποτελούν κοινή κληρονομιά. Όταν πρωτοξεκίνησα, στόχος μου ήταν να δείξω την κληρονομιά αυτής της πρωτεύουσας των αυτοκρατοριών, αρχικά στους ανθρώπους που ζουν σε αυτή την πόλη. Αλλά συνειδητοποίησα ότι ήταν ζωτικό να τη δείξω και στον υπόλοιπο κόσμο».

Κάπως έτσι άρχισε το ταξίδι του Αχμέτ Ερτούγκ στη βυζαντινή και οθωμανική κληρονομιά της Κων/πολης· απρόσμενα. Σπούδασε αρχιτεκτονική στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Λονδίνου και ξαφνικά βρέθηκε να φωτογραφίζει κάθε ιστορική σπιθαμή της Κωνσταντινούπολης και να εκδίδει τις φωτογραφίες του σε βιβλία-έργα τέχνης που συνοδεύονται από κείμενα κορυφαίων διεθνώς ειδικών. «Μου έγινε ένας εθισμός το να ανακαλύψω τις κρυμμένες ιδιότητες των μνημείων κάτω από διαφορετικό φως και σε διαφορετικές εποχές του χρόνου. Τα τελευταία 25 χρόνια φωτογραφίζω τα μνημεία με μεγάλες μηχανές, χρησιμοποιώντας φιλμ 20Χ25 για να αιχμαλωτίσω όλη τους τη μεγαλοπρέπεια», λέει στα «ΝΕΑ» ο Αχμέτ Ερτούγκ, ο αρχιτέκτονας τον οποίο κέρδισε η φωτογραφία και η έκδοση πολυτελών βιβλίων με τις φωτογραφίες του που κοστίζουν

έως και 650 δολάρια το ένα!

Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές αρχιτεκτονικής και εργάστηκε στο Λονδίνο, μετακόμισε στο Ιράν όπου φωτογράφισε τα αρχαία περσικά μνημεία και δημοσίευσε τις φωτογραφίες. Τη δουλειά αυτή ακολούθησε μια υποτροφία από το Ιαπωνικό Ίδρυμα για τη μελέτη των ναών και των παραδοσιακών ιαπωνικών σπιτιών και κήπων. «Αυτή η σύνδεση ανάμεσα στο Ιράν και την Ιαπωνία είχε μεγάλη επίδραση στο διανοητικό και αισθητικό μου όραμα, αφού και οι δύο πολιτισμοί αντιπροσώπευαν την πλούσια ασιατική κουλτούρα. Ύστερα από την επιστροφή μου στην Κωνσταντινούπολη και το ανακάτεμα με την ιρανική και την ιαπωνική εμπειρία, άρχισα να βλέπω τα κρυμμένα στρώματα των πολιτισμών σ΄ αυτήν την καταπληκτική πόλη», λέει σήμερα ο Αχμέτ Ερτούγκ που έχει εκθέσει φωτογραφίες του στο Παρίσι, το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη, το Τ όκιο.

Πρώτα ήρθε σε επαφή με την οθωμανική κληρονομιά, ως υπεύθυνος για τη συντήρηση των οθωμανικών μνημείων. «Ήταν η εποχή που γνωρίστηκα με την πόλη. Ύστερα από δέκα χρόνια σχέσης με την οθωμανική κληρονομιά και την αρχιτεκτονική του Μιμάρ Κόκα Σινάν, άρχισα να ανακαλύπτω τα βυζαντινά και ρωμαϊκά στρώματα της πόλης». Η επιτυχία των εκθέσεών του γέννησε την ιδέα να δημιουργήσει έναν εκδοτικό οίκο σε συνεργασία με τον Τούρκο μεγιστάνα Αχμέτ Κοτζαμπιγίκ. Το 1978 ο οίκος Εrtug & Κ ocabiyik ήταν πραγματικότητα και άρχισε να εκδίδει τις φωτογραφίες του Ερτούγκ σε εκπληκτικής ποιότητας βιβλία. Τ ο πρώτο του βιβλίο είχε θέμα την οθωμανική αρχιτεκτονική κληρονομιά της Πόλης. Φέτος ο Ερτούγκ έφτασε αισίως τα 20 βιβλία, μερικά από τα οποία έχουν επίσης κυκλοφορήσει στην Ιταλία και την Ελβετία. Για τον ίδιο η όλη διαδικασία είναι ένα πνευματικό ταξίδι. «Μόνο όταν κατορθώσεις να φτάσεις σε αυτό το επίπεδο οράματος και διανοητικής ικανότητας αρχίζεις να βλέπεις το μήνυμα των καλλιτεχνών που δημιούργησαν αυτά τα καταπληκτικά έργα τέχνης», εξηγεί.

Όταν φωτογραφίζει ένα αντικείμενο ή κτίσμα, «σκέφτομαι και προσπαθώ να αιχμαλωτίσω τι είχε ο καλλιτέχνης στο μυαλό του. Πρέπει να είναι μια πολύ ειλικρινής και μυστηριακή εικόνα, που θα μεταφέρει τον θεατή σε μια άλλη χρονική ζώνη. Η αποστολή μου είναι να μεταφέρω ένα μήνυμα ή μια κρυμμένη πτυχή. Περιμένω την ειδική στιγμή του φωτός που θα αναδείξει όλες τις ιδιότητες του αντικειμένου. Κάθε μέρα που διασχίζω τον Βόσπορο με το πλοίο κοιτάζω τον ορίζοντα της ιστορικής χερσονήσου, τον ναό της Αγια-Σοφιάς και τους θόλους που έκτισε ο Σινάν. Είναι μαγικό».


Η «ακρίβεια» και η γλώσσα

Τα βιβλία σας είναι υψηλής ποιότητας , αλλά πολύ ακριβά. Τελικά, σε ποιους απευθύνονται; Σ την ελίτ;

«Τα βιβλία παράγονται εκλεκτά στο χέρι για να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα της ποιότητας της τέχνης που καταγράφουμε. Απευθύνονται σε όλους όσους εκτιμούν το κομψό στις εκδόσεις βιβλίων. Κι επειδή ο αριθμός των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για τον βυζαντινό και τον οθωμανικό πολιτισμό είναι περιορισμένος, τα βιβλία δεν μπορούν να εκδοθούν σε άλλες γλώσσες και γι΄ αυτό είναι ακριβά. Όσο για το ευρύτερο κοινό, κάνουμε εκθέσεις και δείχνουμε τα περιεχόμενα των βιβλίων μας».


Στα μοναστήρια της Καππαδοκίας

Στο νέο του βιβλίο ο Αχμέτ Ερτούγκ «Sacred Αrt of Cappadocia. Βyzantine Μurals from the 6th to the 13th centuries» (Ιερή Τέχνη της Καππαδοκίας. Βυζαντινές Τοιχογραφίες από τον 6ο έως τον 1 3ο αιώνα) περιέχει τις φωτογραφίσεις από τις εκκλησίες και τα μοναστήρια της βραχώδους Καππαδοκίας. Από τις 250 σημαντικότατου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος εκκλησίες, ο Ερτούγκ και η Γαλλίδα ειδικός στην βυζαντινή τέχνη Κατρίν Ζολιβέ Λεβί επέλεξαν 20 με βάση το εικονογραφικό τους ενδιαφέρον. «Αφού δούλεψα πάνω στα βυζαντινά μνημεία της Κων/πολης άρχισαν να με ενδιαφέρουν πολύ οι βυζαντινές τοιχογραφίες και η Καππαδοκία ήταν ένα καταπληκτικό κέντρο τοιχογραφιών. Με την καθοδήγηση της καθηγήτριας Λεβί από το Πανεπιστήμιο του Παρισιού, η οποία ερευνά την Καππαδοκία εδώ και 30 χρόνια, επιλέξαμε τα πιο θαυμαστά παραδείγματα εκκλησιών και μοναστηριών που είναι κτισμένα σε ηφαιστειακή τοπογραφία.

Εστιάσαμε στην περίοδο από τον 6ο ώς τον 13ο αιώνα.

Κουβαλήσαμε γεννήτριες και πολύ ευαίσθητο φωτογραφικό εξοπλισμό σε αυτές τις δύσκολες τοποθεσίες και για πρώτη φορά πετύχαμε μια επιστημονική και καλλιτεχνική καταγραφή αυτών των τοιχογραφιών. Είναι πολύ σημαντική η καταγραφή αυτών των πολύτιμων μνημείων που είναι διασκορπισμένα στην κοιλάδα της Καππαδοκίας και εκτεθειμένα στις κλιματολογικές συνθήκες.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από