Είκοσι χρόνια συμπληρώθηκαν από τότε που άρχισαν οι καλοκαιρινές εικαστικές

εκθέσεις, χάρη στο Ίδρυμα B. – E. Γουλανδρή της Άνδρου και στη Δημοτική

Πινακοθήκη Ρόδου που καθιέρωσαν καλομελετημένες αναδρομικές κορυφαίων

καλλιτεχνών ή ομαδικές βασισμένες σε διαχρονικά θέματα. Έλληνες και ξένοι

επισκέπτες συνήθισαν να συνδυάζουν τις διακοπές με επίσκεψη σε τέτοιες

μουσειακές εκθέσεις, επιβεβαιώνοντας ότι για τη χώρα μας το καλοκαίρι θα

μπορούσε να είναι η κεντρική εκθεσιακή σεζόν και όχι περιθωριακή, εφόσον ο

«πολιτιστικός τουρισμός» είναι ένας σύγχρονος και υγιής χρηματοδοτικά τρόπος

για να γίνονται εκδηλώσεις τέτοιου είδους.

Στο χρονικό αυτό διάστημα εμφανίστηκαν εν τω μεταξύ και άλλοι τέτοιοι

θεσμοί, που εδραιώθηκαν – όπως οι «Πλόες» από το Ίδρυμα Κυδωνιέως στην Άνδρο,

οι εκθέσεις-συμπόσια του Ιδρύματος Αβέρωφ – Τοσίτσα στο Μέτσοβο, του

Ευρωπαϊκού Κέντου Δελφών, του ξενοδοχείου «Μίνως Μπιτς» – ή συνεχίζουν με

σκαμπανεβάσματα ή όχι, όπως η «Πινακοθήκη Κανακάκι» στο Ρέθυμνο, η Δημοτική

Πινακοθήκη Χανίων, η Συλλογή Μπέλτσιου στην Καλαμπάκα, το Φεστιβάλ Πάτρας, οι

εκθέσεις στη Σύρο κ.ά.

Οι εκθέσεις αυτές έγιναν θεσμοί πανελλήνιας ακτινοβολίας και ορισμένοι

έχουν πλέον και αξιώσεις μουσειακού επιπέδου, αφού προσφέρουν ιδιαίτερη άποψη

και άριστη οργάνωση. Έπειτα από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που παρουσιάζει

στην Άνδρο τις «Θάλασσες» του Παναγιώτη Τέτση – προεκτείνοντας με τον

σημαντικότερο κολορίστα της ζωγραφικής μας τη σειρά εκθέσεων με τους

σπουδαίους Ευρωπαίους ζωγράφους -, ήλθε η σειρά και του Ιδρύματος Κυδωνιέως

εφέτος για τη δική του ετήσια συμβολή, η οποία κατ’ αρχήν δεν μας φάνηκε πολύ

ενδιαφέρουσα, αφού ακόμα μια παρουσίαση των Δημήτρη Μυταρά και Χρίστου Καρά

δεν έμοιαζε με ζητούμενο, καθώς πρόκειται για ζωγράφους δημοφιλείς και

τακτικούς στα χειμερινά προγράμματα των γκαλερί.

Με τον τίτλο «Μυθολογίες του εφήμερου», που έδεσε τις δύο συμπλέουσες

ατομικές των καλλιτεχνών, αυτήν τη φορά το ενδιαφέρον δεν εστιάστηκε μόνο στα

πρόσωπα των εκθετών όσο στην ερμηνευτική γωνία που κατέθεσε η επιμελήτρια της

έκθεσης κ. Αθηνά Σχινά. Προσωπικά θα προτιμούσα ακόμα και τους πίνακες των δύο

καλλιτεχνών σε αντιπαραβολή, δίπλα δίπλα και όχι καθένα τους χωριστά σ’ έναν

όροφο, ώστε να φανεί η διαπιστούμενη καλλιτεχνική συμπόρευσή στην ανθρώπινη

μορφή και τα άλλα στερεότυπα με τον ταυτόχρονο αυτοσχεδιασμό εξπρεσιονιστικό ή

υπερρεαλιστικό στον τριγύρω τους ζωγραφισμένο χώρο. H ικανότητα στο σχέδιο

διασυνδέει επίσης τους δύο καλλιτέχνες και εύστοχα επισημάνθηκε από την

επιμελήτρια στο κείμενό της.

Από το Ίδρυμα Αβέρωφ εν τω μεταξύ κυκλοφόρησε και ο μουσειακός

κατάλογος της εφετινής εκδήλωσης, η οποία μάλλον είναι η κορυφαία του

καλοκαιριού, καθώς συγκεντρώνει πολλούς Ευρωπαίους καλλιτέχνες σ’ ένα

πρωτότυπο κεντρικό θέμα με πολύ λαογραφικό και καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, το

«Σκιάχτρο». Επιμελήτρια αυτής της έκθεσης, η τεχνοκριτικός Όλγα Δανιηλοπούλου,

η οποία επισήμανε ότι πράγματι το σκιάχτρο είναι μια φιγούρα που αφορά τόσο

τις αποτροπαϊκές τελετουργίες των γεωργών όσο και τον πολιτισμό ευρύτερα, τις

περιπέτειες της ανθρώπινης μορφής, τα «τοτέμ και ταμπού» τού θεατή. H έκδοση

που λάβαμε περιέχει επίσης κείμενα και άλλων μελετητών και παρουσιάζει

εκτεταμένα τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον φαίνεται να

έχουν ως προς το θέμα τα έργα των Γ. Γυπαράκη, K. Κατζουράκη, Ελ. Πράις, Π.

Χανδρή, N. Χαραλαμπίδη κ.ά.

INFO

* «Μυθολογίες του εφήμερου», Χρίστος Καράς και Δημήτρης Μυταράς στο

Ίδρυμα Π. – M. Κυδωνιέως, Άνδρος, τηλ. 210-6183.540

* «Το Σκιάχτρο», Έκθεση 60 εικαστικών καλλιτεχνών στην Πινακοθήκη

Αβέρωφ, στο Μέτσοβο, τηλ. 210-6778.244