Αυξήσεις «πολλαπλών ταχυτήτων» με τη θέσπιση διοδίων ανά χιλιομετρική

απόσταση προωθεί η κυβέρνηση για τις εθνικές οδούς της χώρας. Σύμφωνα με τα

τεύχη δημοπράτησης που δόθηκαν στους υποψήφιους αναδόχους του τμήματος

Μαλιακός – Κλειδί, η ανώτατη τιμή χιλιομέτρου καθορίζεται σε 0,025 ευρώ.

Οι νικητές του διαγωνισμού προβλέπεται να εισπράττουν τα διόδια από τις Ράχες

της Φθιώτιδας έως το Κλειδί Ημαθίας. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος

χρησιμοποιήσει και τα 504 χιλιόμετρα της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη, από τη

στιγμή που θα ισχύσει το νέο σύστημα θα πληρώνει συνολικά για τη διαδρομή 12,6

ευρώ, αντί για 10 ευρώ που δίνει σήμερα. Δηλαδή, αύξηση 26%.

Οι πρώτες αυξήσεις στην τιμή των διοδίων αναμένονται από την άνοιξη του 2006

στην εθνική οδό Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Τα αυξημένα διόδια ενδέχεται να

επιβληθούν για όλο το μήκος της εθνικής οδού αναλόγως της έκβασης του

διαγωνισμού της Ιόνιας Οδού, μιας και ο ανάδοχος του έργου αυτού προβλέπεται

να αναλάβει την εκμετάλλευση των διοδίων από την Αθήνα έως τον Μαλιακό.

Σταθμοί διοδίων παντού…

Το πλαφόν του 0,025 ευρώ ανά χιλιόμετρο θεωρείται «πιλότος» και για την Ιόνια

Οδό, τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (E65: Λαμία – Καρδίτσα – Γρεβενά),

τον «Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα», αλλά και για τον «Τρίπολη –

Καλαμάτα». Δηλαδή, για όλες τις εθνικές οδούς της χώρας, τμήματα των οποίων θα

κατασκευαστούν με σύμβαση παραχώρησης. Με την εφαρμογή του χιλιομετρικού

συστήματος, θα σχεδιαστούν από την αρχή όλοι οι σταθμοί διοδίων κατά μήκος

σχεδόν του συνόλου των εθνικών οδών της χώρας ώστε σε όλα τα σημεία εισόδου

στον δρόμο να καταβάλλονται διόδια, κατά το πρότυπο της Αττικής Οδού.

Οι ανάδοχοι των εν λόγω έργων, εκτός από την κατασκευή, αναλαμβάνουν ως

υποχρέωση τη βελτίωση και συντήρηση και των ολοκληρωμένων τμημάτων των εθνικών

οδών, από τα οποία μάλιστα θα αρχίσουν να εισπράττουν αμέσως τα διόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανατιμήσεις και οι αλλαγές στα διόδια αναμένονται

από την υπογραφή της σύμβασης και την έναρξη των εργασιών βελτίωσης-συντήρησης

των έτοιμων κομματιών και όχι μετά το τέλος των έργων. Οι ίδιες πληροφορίες

επιμένουν ότι «αν δεν υπάρξουν σοβαρές αλλαγές, ο προγραμματισμός είναι να

αυξηθούν τα διόδια κατά 40% την επόμενη πενταετία».

Για την περίπτωση του έργου Μαλιακός – Κλειδί για το οποίο προχθές

ανακηρύχθηκε ο προσωρινός ανάδοχος, αν δεν προκύψουν ενστάσεις, τα έργα

αναμένεται να αρχίσουν – στην καλύτερη περίπτωση – έπειτα από οκτώ μήνες.

Δηλαδή, την άνοιξη του 2006 αναμένονται οι πρώτες αυξήσεις με το νέο σύστημα

στη μεγαλύτερη εθνική οδό της χώρας!

H πρώτη μεγάλη αλλαγή κατά την εφαρμογή του χιλιομετρικού συστήματος θα αφορά

κυρίως τους χρήστες των ενδιάμεσων κομματιών κατά μήκος του δρόμου και όχι

αυτούς που χρησιμοποιούν το μεγαλύτερο κομμάτι του. Με την επιβολή διοδίων ανά

χιλιόμετρο θα πληρώνουν ακόμα και αυτοί που σήμερα μπορούν να μπαίνουν μετά

τους σταθμούς διοδίων και να εξέρχονται πριν από τους επόμενους, καθώς

υπάρχουν παράπλευρες είσοδοι (ακόμα και χωματόδρομοι) που επιτρέπουν είσοδο –

έξοδο. Με το νέο σύστημα οι εθνικές οδοί θα γίνουν κλειστοί αυτοκινητόδρομοι

σε όλο το μήκος τους, με απολύτως ελεγχόμενες εισόδους. Δηλαδή, κάποιος θα

επιλέγει αν θέλει να πληρώσει για να κινηθεί γρήγορα στον κλειστό

αυτοκινητόδρομο, ή να χρησιμοποιήσει ενδεχομένως το παράπλευρο οδικό δίκτυο

δωρεάν.

Ανάδοχος για το έργο Μαλιακός – Κλειδί

H ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ Aegean Motorway Group (Bilfinger Berger, Hochtief

Projectentwicklung GMBH, Lamda Development Α.Ε., ΑΕΓΕΚ A.E., Αθηνα ATE και

Ευκλείδης A.E.) βγήκε νικήτρια στη «μάχη γιγάντων» της αφρόκρεμας των

κατασκευαστικών εταιρειών της χώρας, σε ό,τι αφορά το έργο Μαλιακός – Κλειδί.

H προκήρυξη του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί με τη μέθοδο της σύμβασης

παραχώρησης έγινε τον Ιανουάριο του 2001. H σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια

30 χρόνια, ενώ το έργο θα ολοκληρωθεί σε 4,5 από την έναρξη εργασιών. H

βελτίωση του υφιστάμενου κομματιού της εθνικής οδού προβλέπεται να τελειώσει

σε 12-15 μήνες.