|
|
Πριν από τρεις δεκαετίες τα έπιπλα «made in Greece» φιλοξενούνταν στα σαλόνια
σχεδόν όλων των ελληνικών σπιτιών. Η συνέχεια είναι γνωστή: υπό την ισχυρή
πίεση των φθηνότερων προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες, υποχρεώθηκαν
να περιορίσουν την παρουσία τους τόσο στην ελληνική όσο και στις ξένες αγορές
στις οποίες εξάγονταν. Βέβαια, η φθορά της ελληνικής βιομηχανίας επίπλου δεν
ήταν τυχαία και δεν μπορεί να ερμηνευθεί μόνο από τις αθρόες εισαγωγές
προϊόντων χαμηλού εργατικού κόστους. Τα εξίσου ή και πιο ακριβά ιταλικά
προϊόντα κατάφεραν να κατακτήσουν τις διεθνείς αγορές χάρη κυρίως στο ντιζάιν
τους. Σε αυτούς ακριβώς τους τομείς, δηλαδή στον σχεδιασμό και στο χαμηλό
κόστος παραγωγής, δίνουν σήμερα τη μάχη οι ελληνικές εταιρείες επίπλου, όπως η
SATO.
Νέο μοντέλο
Στα χέρια γνωστών σχεδιαστών επίπλων, κυρίως Γερμανών, Ιταλών αλλά και
Ελλήνων, εμπιστεύεται το ντιζάιν των προϊόντων της η ελληνική εταιρεία, η
οποία από φέτος αποφάσισε να επεκτείνει περαιτέρω την παρουσία της στον χώρο
του επίπλου κατοικίας, μπαίνοντας σε έναν εντελώς νέο – αλλά με μεγάλες
προοπτικές – τομέα δραστηριότητας: φέρνει στην Ελλάδα, σε συνεργασία με μεγάλη
γαλλική αλυσίδα, τη σειρά επίπλων «La Maison Colonial», ένα νέο μοντέλο
καταστημάτων στον τομέα του έθνικ επίπλου, με καναπέδες, τραπεζαρίες και άλλα
αξεσουάρ που κατασκευάζονται στην Ινδία, την Κίνα, την Ιαπωνία και την
Ινδονησία.
«Τη στιγμή που οι λιανικές πωλήσεις στον κλάδο του επίπλου κατοικίας
παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια οριακές αυξήσεις ή και στασιμότητα, οι ρυθμοί
αύξησης στις αγορές επίπλων έθνικ είναι εντυπωσιακοί», αναφέρουν στελέχη της
εταιρείας, εξηγώντας τους λόγους που έκαναν τη SATO να επενδύσει στον νέο αυτό
τομέα δράσης. Λόγω, βεβαίως, και του φθηνού εργατικού κόστους που προσφέρουν
οι χώρες αυτές, οι τιμές των επίπλων που θα κάνουν ντεμπούτο στην Αθήνα τον
Νοέμβριο, με δύο καταστήματα, θα κινούνται σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Ας
σημειωθεί ότι η γαλλική αλυσίδα διαθέτει 80 καταστήματα στη Γαλλία, 14 στην
Ιταλία, ενώ δραστηριοποιείται επίσης σε Ισπανία, Ελβετία, Βέλγιο, Ρωσία κ.λπ.
Ρίχνει τις τιμές
Το ντιζάιν είναι, βεβαίως, ένα μόνο από τα όπλα του ανταγωνισμού στην
απαιτητική αγορά των επίπλων. Το άλλο είναι οι καλές τιμές. H αλυσίδα των
δανέζικων καταστημάτων «Bo Concept», τα οποία αναπτύσσει στην Ελλάδα η SATO,
ανακοίνωσε πρόσφατα έκπτωση 25% σε όλους τους καναπέδες της, μέχρι και τα τέλη
Νοεμβρίου. Με την επιθετική αυτή κίνηση, η θυγατρική εταιρεία της SATO
αποσκοπεί στη διατήρηση ή και αύξηση των μεριδίων της στην άκρως ανταγωνιστική
αγορά του οικιακού επίπλου – και μάλιστα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία.
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι αλυσίδες επίπλων προχωρούν σε δελεαστικές
εκπτώσεις προκειμένου να συγκρατήσουν τα μερίδιά τους. Κύκλοι της αγοράς
επισημαίνουν ότι ο ανταγωνισμός στην αγορά – ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η
ζήτηση για αγορά στέγης παρουσιάζει συγκρατημένους ρυθμούς αύξησης – είναι πιο
σκληρός παρά ποτέ, μετά και την άφιξη στην Ελλάδα ξένων αλυσίδων που είναι σε
θέση να διαθέτουν στον καταναλωτή φθηνό αλλά καλό έπιπλο.
Και στα γραφεία
Όσο για την κατηγορία των επίπλων γραφείου, με την αποπεράτωση των μεγάλων
αθλητικών συγκροτημάτων για τους Αγώνες – στην επίπλωση των οποίων συμμετείχε
και η SATO – έλειψαν τα έργα που τα τελευταία χρόνια βοήθησαν τις εταιρείες
του κλάδου να ενισχύσουν τον τζίρο τους. Από την άλλη, η εποχή δεν μοιάζει σε
τίποτα με τη διετία 1999-2000, όταν οι αλλεπάλληλες εξαγορές και συγχωνεύσεις
επιχειρήσεων είχαν δημιουργήσει αυξημένες ανάγκες στην αγορά εξοπλισμού
γραφείου.
Στο πλαίσιο αυτό, η SATO δίνει τη μάχη του ανταγωνισμού με επιθετική
τιμολογιακή πολιτική και εμπλουτισμό της γκάμας της με νέες σειρές επίπλων που
δεν απευθύνονται μόνο στους επαγγελματίες αλλά επιχειρούν να «πιάσουν» και πιο
νεαρές ηλικίες. Πρόσφατα, μάλιστα, με αφορμή τη συμπλήρωση 40 ετών από την
ίδρυσή της (συστάθηκε το 1964), προχώρησε στο λανσάρισμα νέων μοντέλων, με
πέντε νέες σειρές καθισμάτων, δύο σειρές γραφείων, καθώς και διαχωριστικά
χώρων. Και σε αυτή την περίπτωση, τα έπιπλα γραφείου φέρουν τη σφραγίδα
γνωστών ξένων σχεδιαστών επίπλων (Fabio Gill, Joachim Krietsch, Rainer Grabe)
αλλά και Ελλήνων, όπως ο κ. Ανδρέας Βαρώτσος, σχεδιαστής της Ολυμπιακής Δάδας.
Ο προσανατολισμός αυτός ήταν απαραίτητος για τη διεύρυνση της πελατείας της,
τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, της Γαλλίας και
της Ισπανίας.
Καλύτερα από πέρυσι
Παρά τα προβλήματα από τη μειωμένη ζήτηση για έπιπλα γραφείου και τον έντονο
ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει στο οικιακό έπιπλο, ο τζίρος της μητρικής
εταιρείας SATO αυξήθηκε στο πρώτο εξάμηνο του 2004 κατά 25% και τα κέρδη (προ
φόρων) κατά 324%. Καλύτερη εικόνα από πέρυσι παρουσιάζουν και τα οικονομικά σε
επίπεδο ομίλου, παρ’ ότι η κρίση που πλήττει εδώ και μία τριετία την αγορά
επίπλων γραφείου διεθνώς είναι εμφανής σε αρκετές από τις ευρωπαϊκές αγορές
στις οποίες έχει παρουσία. Έτσι, οι ζημιές 2,56 εκατ. ευρώ που αποτυπώθηκαν
στα αποτελέσματα του περυσινού πρώτου εξαμήνου μειώθηκαν αισθητά φέτος σε 0,53
εκατ. ευρώ. Κύρια αιτία, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δύο θυγατρικές του
ομίλου, η δανέζικη Denka και η γερμανική Grammer, από το κλίμα ύφεσης που
επικρατεί στις αγορές της Βόρειας Ευρώπης.
Το κλειδί που άνοιξε τα σύνορα
Ο όμιλος της SATO είναι ένας από τους λίγους στο έπιπλο με πλούσια παρουσία
και εκτός Ελλάδος. Διαθέτει δύο θυγατρικές σε Βουλγαρία και Ρουμανία, μία στη
Γερμανία (SID Seating – πρώην Grammer), μία στη Δανία (Denka), ενώ διατηρεί
μικρή συμμετοχή στη Bo Concept Poland.
Κίνηση-κλειδί για την έξοδό του εκτός συνόρων αποτέλεσε η – πρώτη για τα
ελληνικά δεδομένα στον χώρο του επίπλου – εξαγορά ξένης εταιρείας (το 2000),
όταν έθεσε υπό τον έλεγχό του τη γερμανική Grammer που δραστηριοποιείται στα
καθίσματα γραφείου. Ακολούθησε, το 2001, η απόκτηση του 31% της δανέζικης
εταιρείας οικιακού εξοπλισμού Denka Holdings, οπότε και η SATO ανέλαβε να
αναπτύξει στην Ελλάδα με τη μέθοδο του φραντσάιζ την αλυσίδα ειδών επίπλου Bo
Concept. Σήμερα λειτουργούν στην Ελλάδα 16 καταστήματα της συγκεκριμένης αλυσίδας.








