H εγκατάσταση του Κωνσταντίνου Ξενάκη με τίτλο «Το βιβλίο της ζωής» στον

ρωμαϊκό τάφο που ενσωματώθηκε στους χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

H μεγάλη έκθεση έργων του Κωνσταντίνου Ξενάκη στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης

Τέχνης και παράλληλα τα εγκαίνια της εγκατάστασης του ιδίου καλλιτέχνη στο

εσωτερικό ρωμαϊκού τάφου που συνυπάρχει στις εγκαταστάσεις του Μακεδονικού

Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ήταν η αφορμή, το έναυσμα και τελικά το…

εναρκτήριο λάκτισμα για την πολυπόθητη αλλά και αναγκαία συνεργασία.

«Ήταν αίτημα της ίδιας της πόλης. Πρόκειται ουσιαστικά για τα εγκαίνια της

συνένωσης των δυνάμεών μας με στόχο την οργάνωση αρτιότερων, μεγαλύτερων και

με διεθνές ενδιαφέρον εκθέσεων. Αποφασίσαμε αρχικά να συνδιοργανώνουμε μία

μεγάλη έκθεση ετησίως», σημείωνε χθες στη διάρκεια της πρώτης κοινής τους

παρουσίας και παρουσίασης της έκθεσης του Κωνσταντίνου Ξενάκη ο διευθυντής του

Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης καθηγητής Μιλτιάδης Παπανικολάου.

«Χρειάστηκε χρόνος τελικά για να οργανώσουμε τα του οίκου μας. H συνένωση των

δυνάμεών μας σχεδόν επιβαλλόταν. Ο κατακερματισμός των δυνάμεων και βεβαίως

των προϋπολογισμών κάθε άλλο παρά βοηθά» τόνιζε και η πρόεδρος του Δ.Σ. του

Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Το ΚΜΣΤ επιχορηγείται με 400 εκατομμύρια δρχ. κατ’ έτος, από τα οποία τα 100

πηγαίνουν στην αποπληρωμή του υπέρογκου δεκαετούς δανείου των 14 δισ. δρχ.

(για την αγορά της Συλλογής Κωστάκη). Το ΜΜΣΤ έχει επιχορήγηση 170

εκατομμυρίων δρχ. κατ’ έτος. Δύο μουσεία με το ίδιο αντικείμενο στην ίδια πόλη

– και μάλιστα όχι στην υδροκέφαλη Αθήνα – αλλά στη Θεσσαλονίκη του 2003,

μπορεί και να αποδείχτηκε πως δεν ήταν πολλά, ο υψηλός ανταγωνισμός όμως και η

εποχή των ισχνών αγελάδων που επέρχεται ειδικά στον τομέα της τέχνης επέβαλε

σχεδόν το «η ισχύς εν τη ενώσει».

Το ΜΜΣΤ ιδρύθηκε πριν από 25 χρόνια και χαρακτηρίστηκε ως «γοητευτική και

αποτελεσματική πρωτοβουλία της κοινωνίας των πολιτών». Διαθέτει υπεράριθμη

πλέον συλλογή έργων τέχνης και έναν τεράστιο χώρο ανάπτυξής τους στις

εγκαταστάσεις της ΔΕΘ.

Το δεύτερο ιδρύθηκε με το πολυνομοσχέδιο 2557/97, διαθέτει ως βασικό εκθεσιακό

υλικό τα 1.270 έργα της περίφημης Συλλογής Κωστάκη και προσωρινή στέγη στη

Μονή Λαζαριστών και μια αποθήκη στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. H υπόθεση του

πρώην βιομηχανικού συγκροτήματος της ΥΦΑΝΕΤ που προορίζεται για την

εγκατάστασή του εκκρεμεί από το 1996 και μόλις χθες ο διευθυντής του ΚΜΣΤ

ανακοίνωνε ευτυχής πως ώς το τέλος του χρόνου θα αρχίσουν οι εργασίες ανάπλασης.

Το… DNA της τέχνης

H έκθεση του Κωνσταντίνου Ξενάκη είναι μόνο η αρχή. Ήδη προετοιμάζεται για την

άνοιξη του 2005 η μεγαλύτερη ίσως στην Ευρώπη έκθεση με θέμα «DNA και σύγχρονη

τέχνη» με έργα καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο, που είτε φιλοτεχνούνται σήμερα

και θα πρωτοεκτεθούν στο μουσείο είτε ήδη φιλοτεχνημένα συγκεντρώνονται από

συλλογές και μουσεία όλης της Ευρώπης. Παράλληλα οργανώνονται από κοινού

εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και η κοινή, διττή, μεγάλη έκθεση για την

ερχόμενη άνοιξη.