Η γυναίκα με τις καμπύλες της (αριστερά) πρωταγωνιστεί στις έγχρωμες

λιθογραφίες του Τάκη Κατσουλίδη (κάτω) που εικονογραφούν τα ποιήματα του Τίτου Πατρίκιου

Την εποχή της υποκατάστασης της γνήσιας χαρακτικής από τις ποικιλώνυμες

φωτο-μηχανικές μεθόδους φωτογραφικής αναπαραγωγής, ελάχιστοι καλλιτέχνες

παλεύουν ακόμα στα μαρμαρένια αλώνια του χειροποίητου χαρακτικού έργου τέχνης.

Ο Τάκης Κατσουλίδης είναι ένας από αυτούς.

Η απόδειξη βρίσκεται στην έκθεση που ανοίγει απόψε στο Μουσείο Κυκλαδικής

Τέχνης, με αφορμή την έκδοση ενός σπάνιου βιβλίου τέχνης, όπου ο ποιητής Τίτος

Πατρίκιος έβαλε επτά σπάνια ερωτικά ποιήματα της ωριμότητάς του με τίτλο

«Θάλασσα Επαγγελίας» και ο ζωγράφος και χαράκτης Τάκης Κατσουλίδης τα επτά

πρωτότυπα σχέδια και τις έγχρωμες λιθογραφίες που το κοσμούν. Το ερωτικό θέμα

των ποιημάτων βρήκε το «στοιχείο» του ζωγράφου, που είναι οι γυναίκες. Ο

Κατσουλίδης ομολογεί σεμνά ότι αγαπά το γυναικείο σώμα γιατί είναι γεμάτο

καμπύλες. Έβαλε όμως και κάτι άλλο που έχει πολλές καμπύλες. Κι αυτό είναι τα

γράμματα.

Ο Κατσουλίδης είναι άνθρωπος των έργων, ένας δρομέας των μακρών αποστάσεων

στον στίβο της τέχνης, μαθητής του Κεφαλληνού. Έχει κάνει αυτό που δεν τόλμησε

να κάνει κανείς άλλος χαράκτης. Σχεδίασε τέσσερα αλφάβητα – γραμματοσειρές.

Χρειάστηκαν τέσσερα ολόκληρα χρόνια δουλειάς να ολοκληρώσει τον σχεδιασμό των

είκοσι τεσσάρων γραμμάτων του πρώτου ελληνικού αλφαβήτου, με τα ζ, τα ξ και τα

γ. Σχεδίασε μέχρι τώρα έξι διαφορετικά βιβλία – έργα τέχνης, ξεκινώντας το

1989 με τα ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου. Κάθε τέτοιο βιβλίο, εκτός από την

έμπνευση, αντιπροσωπεύει και αρκετές χιλιάδες ώρες δουλειάς.

Γιατί αυτό; Γιατί χρειάζεται τέσσερις διαφορετικούς ανθρώπους. Ένα ζωγράφο,

ένα χρηματοδότη, έναν τυπογράφο, ένα γραφίστα. Ο Κατσουλίδης συνδυάζει όλες

αυτές τις ιδιότητες. Για τις επτά λιθογραφίες των ποιημάτων του Πατρίκιου,

χρειάσθηκε να χαράξει εκατό και πλέον πλάκες – σε τσίγκο – αφού κάθε χρώμα

στην επιφάνεια μιας αληθινής λιθογραφίας τυπώνεται χωριστά στο χέρι. Η ανάλυση

χρωμάτων γίνεται με το μάτι και ο χαράκτης έχει κάθε περιθώριο να επέμβει στην

ένταση και συμπύκνωση του χρώματος. Και ο Κατσουλίδης αγαπά την πολυχρωμία, η

οποία γράφεται και τυπώνεται πάνω σε μια διαφορετική πλάκα.

Έτσι ο χαράκτης έχει κάθε δυνατότητα να επέμβει στην ένταση και συμπύκνωση του

χρώματος, της φόρμας, σε κάθε τύπωμα, να προσθέσει και ν’ αφαιρέσει. Και καθώς

ο Κατσουλίδης αγαπά την πολυχρωμία, δεν υπάρχει χαρακτικό του που να έχει

λιγότερα από 8-12 χρώματα και να μην απαιτεί λιγότερο από ένα μήνα δουλειάς

για να ολοκληρωθεί.

«Το αποτέλεσμα απ’ αυτή τη χρονοβόρα δουλειά, είναι μια ποιότητα μοναδικού κι

ανεπανάληπτου έργου, μια αμεσότητα στην αίσθηση και την έκφραση, κάτι που δεν

δίνει η φωτολιθογραφία που μπορεί να επαναλαμβάνει απαράλλακτα το κλισέ που θα

της δοθεί, και μάλιστα εις το διηνεκές. Ο τσίγκος της χαρακτικής με την πρέσα

όμως, «μπουκώνει» κάποτε. Και ο αριθμός των αντιτύπων που μπορεί να δώσει

είναι περιορισμένος. Είναι δουλειά για μερακλήδες», καταλήγει.

INFO

Έκδοση: Τίτος Πατρίκιος, Ποιήματα, Τάκης Κατσουλίδης, Λιθογραφίες.

Τιμή: 450 ευρώ

Έκθεση: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφ. Δούκα 4, τηλ. 210-7228.321-3),

από απόψε έως 2 Δεκεμβρίου.