Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) με εντολή του υπουργού

Μεταφορών Αν. Μαντέλη έχει προχωρήσει στην κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου

σχεδίου για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, στο οποίο

έχει ενταχθεί και το δίκτυο του Μετρό.

Η πρώτη φάση του σχεδίου αυτού, που παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», θα αρχίσει

να εφαρμόζεται σταδιακά από τον ερχόμενο μήνα έως τα τέλη του χρόνου, οπότε

και αναμένεται να λειτουργήσει η γραμμή 3 του Μετρό, από το Πεντάγωνο έως το Σύνταγμα.

Στόχος του ΟΑΣΑ είναι ολόκληρο το σχέδιο να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή αμέσως

μόλις λειτουργήσει και το υπόλοιπο δίκτυο του Μετρό.

Αχρήστευση παλαιών, δημιουργία νέων

Μετρό, γραμμή Σύνταγμα – Πεντάγωνο: Αναμένεται να λειτουργήσει έως το τέλος

του 1999 και θα συνδυαστεί με την πρώτη φάση των αλλαγών στις αστικές συγκοινωνίες

Όπως επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι του ΟΑΣΑ, με τη λειτουργία του Μετρό

πολλές από τις σημερινές λεωφορειακές γραμμές θα αχρηστευτούν, ενώ θα

δημιουργηθούν νέες ανάγκες στο επιβατικό κοινό, οι οποίες θα πρέπει εγκαίρως

να καλυφθούν.

Εμπειρογνώμονες του Οργανισμού εκτιμούν ότι η λειτουργία του Μετρό θα αυξήσει

την επιβατική κίνηση στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά περίπου 15% έως 20%.

Ωστόσο, όπως οι ίδιοι επισημαίνουν, το ποσοστό της αύξησης θα επηρεαστεί κατά

μεγάλο βαθμό και από την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί στα μέσα

μαζικής μεταφοράς.

Οι τρεις νέοι κόμβοι

1 Βάσει του σχεδίου του ΟΑΣΑ που πρόκειται να τεθεί σύντομα σε

εφαρμογή, στα βορειοανατολικά προάστια θα δημιουργηθεί νέος λεωφορειακός

κόμβος στην περιοχή του Πενταγώνου και της Λεωφόρου Κατεχάκη, όπου βρίσκονται

οι δύο σταθμοί του Μετρό. Στον χώρο αυτό θα μεταφερθούν αρκετές αφετηρίες

λεωφορείων που σήμερα βρίσκονται στην Αγία Παρασκευή και το κέντρο της Αθήνας

(περιοχή Ακαδημίας).

2 Για τις πυκνοκατοικημένες βορειοδυτικές συνοικίες σημείο αναφοράς θα

αποτελεί ο σταθμός της Αττικής, όπου συναντώνται το Μετρό και ο Ηλεκτρικός

Σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ). Εκεί θα καταλήγουν αρκετές τοπικές γραμμές της

Βορειοδυτικής Αθήνας και θα μεταφερθούν οι αφετηρίες των λεωφορείων που σήμερα

βρίσκονται στην περιοχή της Πλατείας Βάθη.

3 Στα νοτιοανατολικά προάστια νέος λεωφορειακός κόμβος προβλέπεται να

δημιουργηθεί στην περιοχή της Βάρης, όπου θα καταλήγει μεγάλος όγκος γραμμών

μέσω της Λεωφόρου Βουλιαγμένης.

Σήμερα, επίκεντρο των αστικών συγκοινωνιών της περιοχής είναι η Γλυφάδα.

* Αλλαγές έχουν σχεδιαστεί και για το διαδημοτικό-περιφερειακό δίκτυο

συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.

* Επίσης, στο σχέδιο περιλαμβάνονται και ενοποιήσεις-συγχωνεύσεις κεντρικών

γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ.

Ακολουθούν αναλυτικά οι αλλαγές που θα γίνουν στις αστικές συγκοινωνίες της

πρωτεύουσας από τον ερχόμενο μήνα μέχρι την πλήρη λειτουργία του δικτύου του Μετρό.



Τι αλλάζει στις γραμμές των αστικών λεωφορείων της πρωτεύουσας

Βορειοανατολικά προάστια

Πολλές από τις σημερινές αφετηρίες των λεωφορείων της οδού Ακαδημίας θα

μεταφερθούν στο Πεντάγωνο

*Γραμμή Α5 Αθήνα – Αγία Παρασκευή. Αλλάζει ως προς τη διαδρομή της (στο

τμήμα της εντός του Δήμου της Αγίας Παρασκευής) και τα δρομολόγιά της θα

εκτελούνται πλέον ανά 10-15 λεπτά με κανονικού μήκους λεωφορεία και όχι με

αρθρωτά οχήματα όπως σήμερα.

*Τοπική γραμμή 406 Αγία Παρασκευή – Κοντόπευκο. Καταργείται και στη

θέση της δημιουργείται η νέα τοπική γραμμή 406 Πεντάγωνο – Τσακός, η

οποία θα συνδέει τις περιοχές Τσακός, Νέα Ζωή και Σταυρός με το κέντρο της

Αγίας Παρασκευής, τους κορμούς Α5 και Β5 και το δίκτυο του Μετρό.

Επιπλέον, δημιουργείται άλλη μια τοπική γραμμή με αριθμό 302 Πεντάγωνο –

Κοντόπευκο – Γέρακας, της οποίας τα λεωφορεία θα διέρχονται από τις

περιοχές που εξυπηρετούσε η παλαιά γραμμή 406.

*Όλες οι υπόλοιπες τοπικές γραμμές των γραμμών-κορμών της Αγίας Παρασκευής

(301, 302, 304, 305, 315, 316, 319, 321 και 324) θα έχουν ως νέα αφετηρία

τους το σταθμό του Μετρό στο Πεντάγωνο. Οι αφετηρίες θα δημιουργηθούν σε

παράδρομο της λεωφόρου Μεσογείων και στην αρχή της οδού Κύπρου.

*Γραμμή 404 Μεταμόρφωση – Χαλάνδρι – Κατεχάκη. Θα τερματίζει στο

Πεντάγωνο, συνδέοντας έτσι το Χαλάνδρι με το δίκτυο του Μετρό.

Επίσης, ως το Πεντάγωνο θα επεκταθεί και η γραμμή 447 Χαλάνδρι – Βριλήσσια

– Πάτημα, της οποίας η νέα ονομασία θα είναι Βριλήσσια – Πάτημα – Πεντάγωνο.

* Γραμμή 419 Αθήνα – Σχολεία Χολαργού. Μετατρέπεται σε

τοπική-τροφοδοτική του Μετρό, με αφετηρία το Πεντάγωνο και νέα ονομασία

Πεντάγωνο – Σχολεία Χολαργού.

Η απευθείας συγκοινωνιακή σύνδεση του Δήμου Χολαργού με την Αθήνα θα

διατηρηθεί μέσω της γραμμής Γ5 Αθήνα – Χολαργός.

* Γραμμή 408 Αθήνα – Παπάγου. Μετατρέπεται σε τοπική με αφετηρία το

Πεντάγωνο και η νέα ονομασία της θα είναι Πεντάγωνο – Παπάγου. Μετά τη

λειτουργία του Μετρό δεν προβλέπεται απευθείας λεωφορειακή σύνδεση του Παπάγου

με την Αθήνα.

* Η γραμμή 046 Αθήνα – Αμπελόκηποι – Ελληνορώσων θα τερματίζει στο

σταθμό Πανόρμου της γραμμής 3 του Μετρό. Καταργείται δηλαδή το τμήμα της

διαδρομής της προς την περιοχή Ελληνορώσων, που θα εξυπηρετείται από άλλη γραμμή.

* Ακόμα, η γραμμή 601 Αθήνα – Νέα Φιλοθέη – Παλαιό Ψυχικό θα ενισχυθεί

με περισσότερα λεωφορεία και θα διέρχεται και από το σταθμό Πανόρμου του

Μετρό.

Από τον ίδιο σταθμό θα διέρχεται και η γραμμή 610 Φιλοθέη – Αμπελόκηποι,

η οποία θα επεκταθεί μέχρι το Γουδί για να εξυπηρετεί τα νοσοκομεία που

υπάρχουν εκεί, συνδέοντάς τα με τους Αμπελοκήπους και το Μετρό.

* Δημιουργείται νέα γραμμή express με κωδικό 091, η οποία θα

συνδέει την Ομόνοια και την Ακαδημίας με το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων. Η

συγκεκριμένη γραμμή θα ενεργοποιηθεί μόλις ξεκινήσει η λειτουργία του νέου

αεροδρομίου ή και νωρίτερα, εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχει αυξημένη ζήτηση. Οι

σημερινές γραμμές express προς το αεροδρόμιο του Ελληνικού θα καταργηθούν

μόλις σταματήσει η λειτουργία του αεροδρομίου.

*Επίσης, δημιουργείται νέα τοπική γραμμή με κωδικό αριθμό 310, η

οποία θα συνδέει το Πεντάγωνο με το αεροδρόμιο των Σπάτων και θα διέρχεται από

την Παιανία, το Κορωπί και την Κάντζα.


Βορειοδυτικά προάστια

Οι αφετηρίες της Πλατείας Βάθης θα μετακομίσουν στον σταθμό του Μετρό στην Αττική

*Οι τοπικές γραμμές 701 Άγιος Τρύφωνας – Ίλιον – Άγιοι Ανάργυροι, 717

Πετρούπολη – Παλατιανή – Άγιοι Ανάργυροι, 720 Άγιοι Ανάργυροι – Σταθμός ΗΣΑΠ

Κάτω Πατησίων, 735 Ζεφύρι – Σταθμός ΗΣΑΠ Κάτω Πατησίων και 747 Πανόραμα –

Άγιοι Ανάργυροι θα έχουν ως νέα αφετηρία τους το σταθμό του Μετρό στην

Αττική. Η συχνότητα των δρομολογίων των γραμμών αυτών θα είναι κάθε 15 λεπτά.

Οι αφετηρίες των συγκεκριμένων γραμμών προβλέπεται να εγκατασταθούν σε χώρο

που ήδη διαμορφώνεται για το σκοπό αυτό δίπλα στις σημερινές γραμμές των ΗΣΑΠ

στο σταθμό της Αττικής.

* Ειδικότερα, όσον αφορά τη διαδρομή των λεωφορείων της τοπικής

γραμμής 717 Πετρούπολη – Παλατιανή – Άγιοι Ανάργυροι, προβλέπεται αυτά να

διέρχονται πλέον από την οδό Αλφειού, μέσω της οποίας θα καταλήγουν στο σταθμό

της Αττικής.

Με την έναρξη της πρώτης φάσης λειτουργίας του Μετρό, το 20% των δρομολογίων

των γραμμών-κορμών Α10, Β10, Α11, Β12 και Γ12 (προς Αχαρνές, Ίλιον,

Πετρούπολη, και Άνω Λιόσια), καθώς επίσης και των γραμμών 704 Αθήνα – Καματερό

και 719 Αθήνα – Παλατιανή, αντί του κέντρου της Αθήνας θα τερματίζει στο

σταθμό του Μετρό στην Αττική.

* Η γραμμή 057 Άγιος Γεώργιος – Λόφος Σκουζέ προβλέπεται να συνενωθεί με τη

γραμμή 137 Αθήνα – Άνω Νέα Σμύρνη. Η νέα γραμμή θα έχει αριθμό 137 και η

ονομασία της θα είναι Λόφος Σκουζέ – Άνω Νέα Σμύρνη.

* Επίσης, δημιουργείται νέα γραμμή με αριθμό 052 Κηφισός – Λαρίσης –

Λιοσίων. Η συγκεκριμένη γραμμή θα συνδέει όλους τους υπεραστικούς σταθμούς

των λεωφορείων και των τρένων με το σταθμό του Μετρό στην Αττική. Η διαδρομή

που θα ακολουθούν τα λεωφορεία της είναι: Σταθμός Κηφισού – Σταθμός Λαρίσης –

Σταθμός Αττικής – Σταθμός Λιοσίων – Κάτω Πατήσια (μέσω της οδού Στρατηγού Καλάρη).


Νοτιοανατολικά προάστια

Η γραμμή-κορμός Β3 Αθήνα – Γλυφάδα – Καραχάλιου, αντί της Γλυφάδας, θα

τερματίζει, μέσω της λεωφόρου Βουλιαγμένης, στην κεντρική πλατεία της Βάρης.

Τα δρομολόγια της συγκεκριμένης γραμμής θα αναχωρούν κάθε 20 λεπτά.

*Η τοπική γραμμή 170 Γλυφάδα – Βάρη καταργείται, ενώ η συχνότητα των

δρομολογίων της γραμμής-κορμού Α3 Αθήνα – Γλυφάδα – Ευρυάλη αυξάνεται (τα

λεωφορεία θα αναχωρούν πλέον κάθε 12 λεπτά).

* Η γραμμή – κορμός Γ4 Αθήνα – Αργυρούπολη – Νεκροταφείο Γλυφάδας

τροποποιείται και μέσω των οδών Γούναρη και Ρήγα Φεραίου θα τερματίζει

πλέον στην Πλατεία Γλυφάδας.

Η τοπική γραμμή 128 Γλυφάδα – Γούναρη – Τερψιθέα καταργείται.

* Η γραμμή express Ε2 Αθήνα – Γλυφάδα επεκτείνεται μέχρι το τέρμα της

γραμμής express Ε1 Πειραιάς – Βούλα στον Δήμο Βούλας.

*Ακόμα, δημιουργείται νέα γραμμή express, η Ε3 Αθήνα – Βάρη, της

οποίας τα λεωφορεία θα κινούνται μέσω της λεωφόρου Βουλιαγμένης.

* Η γραμμή 228 Αθήνα – Δάφνη πρόκειται να καταργηθεί μόλις λειτουργήσει

η γραμμή 2 του Μετρό (Σύνταγμα – Δάφνη). Μέρος της επιβατικής της κίνησης θα

εξυπηρετείται από τις υπόλοιπες, διερχόμενες μέσω της λεωφόρου Βουλιαγμένης,

λεωφορειακές γραμμές-κορμούς.

Με την έναρξη της δεύτερης φάσης λειτουργίας του Μετρό (Σύνταγμα – Δάφνη) θα

διερευνηθεί από τον ΟΑΣΑ η δυνατότητα αλλαγής της πορείας των λεωφορειακών

γραμμών που διέρχονται από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης (ιδιαίτερα των γραμμών που

περνούν πολύ κοντά από το σταθμό του Μετρό στη Δάφνη).

Διαδημοτικό – Περιφερειακό Δίκτυο

*Η αφετηρία της γραμμής 140 Πολύγωνο – Γλυφάδα μεταφέρεται κοντά στο

σταθμό του Μετρό στο Πεντάγωνο και καταργείται το τμήμα της σημερινής

διαδρομής της από τη λεωφόρο Κατεχάκη ως το Πολύγωνο.

Συμπληρωματικά της συγκεκριμένης γραμμής θα λειτουργεί η νέα γραμμή 141

Κατεχάκη – Αττική (θα διέρχεται από το Πολύγωνο και τα δικαστήρια της οδού Ευελπίδων).

* Ακόμα, δημιουργείται νέα γραμμή με αριθμό 142 Κατεχάκη –

Πανεπιστήμιο – Ταύρος. Τα λεωφορεία της θα ξεκινούν από το σταθμό του

Μετρό στην Κατεχάκη και περνώντας από τη λεωφόρο Υμηττού, το σταθμό του Αγίου

Ιωάννη και τις οδούς Ηλία Ηλιού και Αιγαίου θα τερματίζουν στο σταθμό των ΗΣΑΠ

στον Ταύρο.

* Μια καινούργια γραμμή, η 422, θα ξεκινάει από το σταθμό των ΗΣΑΠ στα

Άνω Πατήσια και μέσω των οδών Πατησίων – Γαλατσίου – Βεΐκου και Καποδιστρίου

θα καταλήγει στο Χαλάνδρι.

* Στο μεταξύ, οι διαδημοτικές γραμμές 217 και 229 Πειραιάς – Άγιος

Δημήτριος θα επεκταθούν ώστε να διέρχονται και από τους σταθμούς του

Μετρό στη Δάφνη και τον Άγιο Ιωάννη.

* Εξάλλου, από τον Πειραιά πρόκειται να λειτουργήσει άλλη μια

καινούργια γραμμή express, η 019, η οποία θα συνδέει το λιμάνι του

Πειραιά με το αεροδρόμιο του Ελληνικού και το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων. Η

παλιά γραμμή express από τον Πειραιά προς το αεροδρόμιο του Ελληνικού καταργείται.

Ενοποιήσεις κεντρικών γραμμών

Το νέο πρόγραμμα δρομολογίων του ΟΑΣΑ περιλαμβάνει και την ενοποίηση ορισμένων

κεντρικών ακτινικών γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ.

Ειδικότερα, σε πρώτη φάση:

*ενοποιούνται οι γραμμές 035 Ομόνοια – Κυψέλη και 850 Αθήνα – Κάτω

Πετράλωνα.

Στη νέα γραμμή με αριθμό 035 Κυψέλη – Κάτω Πετράλωνα, η οποία θα έχει

συνολικό μήκος 9,3 χιλιομέτρων, θα εκτελούνται καθημερινά 55 δρομολόγια.

* Ενοποιούνται οι γραμμές 057 Άγιος Γεώργιος – Λόφος Σκουζέ και 137 Αθήνα –

Άνω Νέα Σμύρνη. Η νέα γραμμή με αριθμό 057 Λόφος Σκουζέ – Άνω Νέα Σμύρνη

θα έχει συνολικό μήκος 12 χιλιομέτρων. Στη γραμμή αυτή θα εκτελούνται

καθημερινά 75 δρομολόγια.

* Συγχωνεύονται οι γραμμές 221 Ακαδημία – Πανεπιστημιούπολη και 605 Αθήνα

Περισσός. Στη νέα γραμμή (μήκους 12 χιλιομέτρων) με αριθμό 221 Περισσός

– Πανεπιστημιούπολη, θα εκτελούνται καθημερινά 52 δρομολόγια.

* Προς συγχώνευση οδεύουν και οι γραμμές 210 Σύνταγμα – Νέα Ελβετία

και 821 Αθήνα – Αγία Αναστασία. Η νέα γραμμή με αριθμό 821 Νέα Ελβετία – Αγία

Αναστασία

θα έχει μήκος 12 χιλιομέτρων.Αργότερα, και αφού ολοκληρωθούν οι απαραίτητες

μελέτες, προβλέπεται η ενοποίηση και άλλων γραμμών.

Συγκεκριμένα, τα ζεύγη των λεωφορειακών γραμμών που πρόκειται να συγχωνευτούν

είναι: 222 Αθήνα – Ζωγράφου και 608 Αθήνα – Γαλάτσι, 051 Αθήνα – Ακαδημία

Πλάτωνος και 214 Ακαδημία – Ζωοδόχος Πηγή, 235 Αθήνα – Ζωγράφου Β’ και 732

Αθήνα – Άγιος Φανούριος.

Προς συγχώνευση βρίσκονται και οι γραμμές των τρόλεϊ 012 Ζάππειο – Περιστέρι

και 01 Πλατεία Αττικής – Τζιτζιφιές – Μοσχάτο, καθώς επίσης και οι γραμμές 10

Αθήνα – Νέα Σμύρνη – Παλαιό Φάληρο και 06 Αθήνα – Κόκκινος Μύλος.