Μετά από δεκαετίες καθυστερήσεων, πολιτικών παλινδρομήσεων και αντιπαραθέσεων, η ιταλική κυβέρνηση έδωσε την τελική έγκριση για την κατασκευή μιας από τις πιο φιλόδοξες γέφυρες παγκοσμίως. Πρόκειται για τη γέφυρα του Στενού της Μεσσήνης, η οποία θα συνδέσει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία μέσω μιας κατασκευής μήκους 3,7 χιλιομέτρων, με την ολοκλήρωσή της να αναμένεται το 2032. Το έργο, που σχεδιάζεται ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, αναβίωσε από την κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι, η οποία το ενέταξε στις στρατηγικές της προτεραιότητες. Το ποσό των 13,5 δισεκατομμυρίων ευρώ έχει ήδη δεσμευτεί για την επόμενη δεκαετία, τόσο για την κατασκευή της γέφυρας όσο και για τα συνοδευτικά έργα υποδομής.
Ο φορέας MSC, που έχει αναλάβει τη διαχείριση του έργου, ανακοίνωσε ότι η έγκριση σηματοδοτεί την έναρξη των πρώτων προπαρασκευαστικών εργασιών, όπως γεωλογικές και αρχαιολογικές έρευνες, καθώς και τις διαδικασίες απαλλοτρίωσης γης. Η γέφυρα θα αποτελέσει την μακρύτερη γέφυρα μονότοξου στον κόσμο, αλλά και μία από τις πλέον αμφιλεγόμενες. Επιστημονικοί και περιβαλλοντικοί φορείς έχουν εκφράσει έντονες ανησυχίες, καθώς η περιοχή του στενού της Μεσσήνης αποτελεί σεισμογενή ζώνη υψηλού κινδύνου. Ταυτόχρονα, φοβούνται για περιβαλλοντική καταστροφή, εκτροχιασμό κόστους και διείσδυση της μαφίας στα έργα μέσω αδιαφανών συμβάσεων. Περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν ήδη υποβάλει επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καταγγέλλοντας σοβαρούς κινδύνους για την τοπική χλωρίδα, πανίδα και θαλάσσιο οικοσύστημα.
Από την άλλη πλευρά, οι υποστηρικτές του έργου το χαρακτηρίζουν καταλύτη για την οικονομική ανάπτυξη της φτωχής Νότιας Ιταλίας. Πιστεύουν ότι η άμεση οδική και σιδηροδρομική σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα, σε αντικατάσταση της σημερινής ακτοπλοϊκής γραμμής, θα δώσει ώθηση στην οικονομία της Σικελίας και άλλων νότιων περιοχών. Εκτιμάται ότι από την κατασκευή της γέφυρας θα δημιουργηθούν πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες, σε βάθος δεκαετίας. Παρά τις αντιδράσεις και τις αβεβαιότητες, το έργο δείχνει να προχωρά και υπόσχεται να αλλάξει για πάντα τον χάρτη των μετακινήσεων στη νότια Ευρώπη.
Η ιδέα μιας γέφυρας που θα ενώνει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία είναι ένα διαχρονικό όραμα που φέρει έντονα συμβολικά, πολιτικά και γεωστρατηγικά φορτία. Από την αρχαιότητα ακόμη, όταν η μετάβαση από την Ιταλία στη Σικελία γινόταν με σχεδίες ή πλοιάρια και οι ρωμαίοι μηχανικοί ονειρεύονταν τρόπους να γεφυρώσουν το στενό της Μεσσήνης, η σύνδεση αυτή φάνταζε σαν ένα έργο που θα άλλαζε την Ιστορία. Κατά καιρούς, το σχέδιο της γέφυρας επανερχόταν, άλλοτε ως σύμβολο της τεχνολογικής προόδου, άλλοτε ως πολιτική υπόσχεση ή ακόμη και ως προεκλογικό πυροτέχνημα. Παρέμενε μια ιδέα που ξεπερνούσε τα τεχνικά δεδομένα της εποχής, που προκαλούσε και ενέπνεε ταυτόχρονα. Σε επτά χρόνια θα είναι πραγματικότητα…