Το 2020 θα μείνει σίγουρα στην Ιστορία ως χρονιά των πιο παρατεταμένων και πολυποίκιλων τουρκικών προκλήσεων από το 1974 και μετά.

Ποιος μπορεί να το αμφισβητήσει αυτό; Σχεδόν 100 μέρες κράτησε η κρίση στο Αιγαίο με το «Oruc Reis», άλλες 30 η «υβριδική απειλή» στον Εβρο, η υποκίνηση δηλαδή από την Τουρκία χιλιάδων μεταναστών με στόχο να περάσουν σε ελληνικό έδαφος. Και στις δύο περιπτώσεις η απάντηση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων ήταν δυναμική και ακαριαία, ενώ σημαντική και πολύμηνη ήταν και η συμβολή τους στη γιγαντιαία κινητοποίηση για το Μεταναστευτικό από την αρχή της χρονιάς.

Το μήνυμα της αποτροπής εστάλη στην Αγκυρα χωρίς να χρειαστεί να πέσει «ούτε τουφεκιά» – όπως επισημαίνουν στρατιωτικές πηγές -, όμως το κόστος αυτού του «ακήρυχτου πολέμου» ήταν ιδιαίτερα υψηλό. Η φθορά υλικών και μέσων μεγάλη, η καταπόνηση του προσωπικού σημαντική, ενώ εκτιμάται ότι τα 100 εκατομμύρια ευρώ ξεπερνάει το οικονομικό κόστος της φετινής τουρκικής προκλητικότητας. Δηλαδή σ’ αυτό το αστρονομικό ποσό – περίπου όσο κοστίζει ένα μαχητικό Rafale – υπολογίζεται η μέγιστη ή μερική επιφυλακή των Ενόπλων Δυνάμεων για περίπου ένα οκτάμηνο που η τουρκική επιθετικότητα χτυπούσε «κόκκινο». Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι ο ημερήσιος πλους μιας φρεγάτας φτάνει περίπου τα 30.000 ευρώ, ενώ το κόστος μιας ωριαίας πτήσης ενός F-16 (όσο περίπου διαρκεί η αναχαίτιση ενός τουρκικού μαχητικού) υπολογίζεται σε 10.000 ευρώ.

Σχεδόν όλος ο Ελληνικός Στόλος ήταν αναπτυγμένος από τα τέλη Ιουλίου όταν η Αγκυρα ανακοίνωσε (21/7) πως θα στείλει το «Oruc Reis» για έρευνες στα νότια του Καστελλόριζου, και μάλιστα εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Το «Πεντάγωνο» είχε έτοιμα σχέδια αντίδρασης, αλλά βέβαια ουδείς ανέμενε ότι για τρεις μήνες οι Ενοπλες Δυνάμεις θα έπρεπε να παραμένουν σε υψηλή επαγρύπνηση, ειδικά το Πολεμικό Ναυτικό, με αυξημένους πλόες, πτήσεις, ασκήσεις εν μέσω καλοκαιριού και πανδημίας.

Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος σε σύσκεψη στο ΓΕΕΘΑ με τους αρχηγούς όλων των κλάδων στα τέλη Νοεμβρίου, όταν δηλαδή είχε αποχωρήσει το «Oruc Reis», είχε κάνει ιδιαίτερη μνεία στην υπερπροσπάθεια του προσωπικού και στην αξιοπιστία των μέσων. Είχε χτυπήσει όμως καμπανάκι για τη φθορά και την καταπόνηση. Είχε τονίσει την απαίτηση άμεσης αποκατάστασης τυχόν προβλημάτων και επαναφοράς σε πλήρη επιχειρησιακή κατάσταση όλων των μέσων και οπλικών συστημάτων.

Αλλά βέβαια η ακραία τουρκική προκλητικότητα δεν αποτυπώνεται μόνο με την απειλή ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων από την Τουρκία με την αποστολή του Oruc Reis στα νότια του Καστελλόριζου ή με την κρίση στον Έβρο τον περασμένο Φεβρουάριο. Αυτή τη φορά οι αριθμοί, τα στατιστικά στοιχεία του ΓΕΕΘΑ όπου καταγράφεται η τουρκική παραβατικότητα λένε και παραλένε την αλήθεια. Και οι απόλυτοι αριθμοί και τα ποιοτικά στοιχεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι φέτος οι υπερπτήσεις εθνικού εδάφους, δηλαδή οι πτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από ελληνικά νησιά ή και ηπειρωτικά σημεία ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο φτάνοντας (έως 21/12) τις 375 έναντι μόλις 124 την περασμένη χρονιά δηλαδή αυξήθηκαν κατά 462%. Mάλιστα, οι πιο πρόσφατες σημειώθηκαν χθες σε Παναγιά και Οινούσσες και ήταν δε νυχτερινές (στις 19.02), πρωτοφανές κι αυτό.

Σημειώνεται δε ότι από τις 375 υπερπτήσεις – που πλησίασαν τον αριθμό των 538 που είχαν καταγραφεί τη χρονιά των Ιμίων – οι 74 καταγράφηκαν σε μεγάλα νησιά, όπως η Ρόδος, η Σάμος, η Χίος, η Λέσβος, η Σάμος. Είναι κάτι που τα τουρκικά μαχητικά το κάνουν για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση φανερώνοντας την ακραία επιθετικότητα της Αγκυρας.

Την πρωτοφανή προκλητικότητα της Τουρκίας μέσα στο 2020 δείχνει ακόμη ένα στοιχείο. Εννιά από τις υπερπτήσεις των τουρκικών μαχητικών έγιναν πάνω από την περιοχή του Εβρου. Κάτι τέτοιο είχε να συμβεί από το 1993.

Διεθνές Αεροπορικό Κέντρο στην Καλαμάτα

Στο μεταξύ, στα σημαντικά οφέλη που θα αποκομίσει η Ελλάδα με τη δημιουργία του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα αναφέρθηκε προχθές ο υπουργός Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος στην ενημέρωση της Επιτροπής Εξοπλισμών της Βουλής.

Το έργο της εκπαίδευσης ανατίθεται με διακρατική συμφωνία στο Ισραήλ, και συγκεκριμένα στην εταιρεία ELBIT. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα πτητικής εκπαίδευσης μέσω χρονομίσθωσης αεροσκαφών προς αντικατάσταση των Τ-2, το οποίο θα συνοδεύεται από τα αναγκαία μέσα και την απαιτούμενη υποστήριξη τόσο για τα νέα αεροσκάφη όσο και για τα Τ-6 για 22 χρόνια. Η Καλαμάτα μετατρέπεται σε Κέντρο Εκπαίδευσης των πιλότων της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και πιλότων της ευρύτερης περιοχής που επιδιώκει να προσελκύσει. Η επιλογή του Ισραήλ εκτιμάται ότι θα επιτρέψει την προσέλκυση εκπαιδευομένων και από χώρες εκτός του ΝΑΤΟ. Φέρει όμως και ισχυρό στρατηγικό αποτύπωμα. Ενισχύεται η στρατηγική σχέση με το Ισραήλ και οι ήδη στενές σχέσεις της Πολεμικής Αεροπορίας με την ισραηλινή.

Η πρόταση της ισραηλινής πλευράς κρίθηκε συμφέρουσα σε σύγκριση με αυτήν της καναδικής (CAE) τόσο σε σχέση με τις ώρες πτήσης, όσο και αναφορικά με τις ώρες πτήσης στους εξομοιωτές πτήσης. Το κόστος της ισραηλινής πρότασης ανέρχεται σε 1,365 εκατ. ευρώ για διάστημα 22 ετών (μέσο ετήσιο κόστος 62,5 εκατ. ευρώ έναντι). Το κόστος της καναδικής προσφοράς είναι 1,254 εκατ. ευρώ για διάστημα 20 ετών (με μέσο ετήσιο κόστος 62,7 εκατ. ευρώ).

*Την ίδια ώρα, στην αναβάθμιση άλλων 38 μαχητικών F-16 (των Block 50) προσανατολίζεται το υπουργείο Αμυνας, όπως ανέφερε χθες σε ενημέρωση των στρατιωτικών συντακτών ο εκπρόσωπος της Lockheed Martin στην Ελλάδα Ντένης Πλέσσας.