Νέες επεκτάσεις της Γραμμής 2 του Μετρό προς τα δυτικά και τα νότια προάστια του Λεκανοπεδίου σχεδιάζουν στην Αττικό Μετρό. Οι νέες χαράξειςπου αυτή τη στιγμή είναι υπό μελέτη- θα ανακοινωθούν μέσα στο επόμενο διάστημα από το ΥΠΕΧΩΔΕ και αφορούν το Ίλιον και την Πετρούπολη (στα δυτικά), αλλά και τη Γλυφάδα (στα νότια).


Ταυτόχρονα, με την ολοκλήρωση όλων των Γραμμών (2, 3 και 4)- μαζί με τη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ θα δημιουργηθεί ένα δίκτυο άνω των 100 χιλιομέτρωνκρίνεται ως απολύτως αναγκαία και η δημιουργία μίας τελείως νέας κυκλικής γραμμής (της Γραμμής 5), η οποία θα συνδέει όλες τις άλλες γραμμές μεταξύ τους.

Ήδη, στην Αττικό Μετρό βρίσκονται στο στάδιο της προμελέτης σε ό,τι αφορά αυτήν τη γραμμή και ως ενδεικτικοί σταθμοί από τους οποίους θα παίρνουν οι συρμοί του Μετρό εξετάζονται ο Φάρος (στο Ψυχικό), τα Σεπόλια, ο Ελαιώνας και η Δάφνη. Η γραμμή θα σχηματίζει έναν κύκλο γύρω από το κέντρο της Αθήνας. Ο χρονικός ορίζοντας για την κατασκευή αυτής της γραμμής είναι το 2030.

Επίσης, από το ΥΠΕΧΩΔΕ σχεδιάζουν η Γραμμή 4, που θα ξεκινάει από το Γαλάτσι και θα καταλήγει στο Μαρούσι, να δημοπρατηθεί στο τέλος του 2009. Η γραμμή αυτή θα έχει μήκος 21 χιλιόμετρα και κατά μήκος της θα κατασκευαστούν 20 σταθμοί σε κομβικά σημεία της πρωτεύουσας: Κυψέλη, Ευελπίδων, Γουδή, Φιλοθέη, Φάρος και Ολυμπιακό Στάδιο.

Θα δημιουργηθούν 20 σταθμοί σε κομβικά σημεία της πρωτεύουσας

Οι υπεραξίες. Όπου υπάρχει σταθμός Μετρό οι τιμές των ακινήτων παίρνουν την ανηφόρα. Όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε η Αττικό Μετρό με επικεφαλής τον προϊστάμενο των Νέων Πηγών Χρηματοδότησης της Εταιρείας συγκοινωνιολόγο κ. Αλέξανδρο Δελούκα- και παρουσιάστηκε στο Δ΄ Διεθνές Συνέδριο για τις Μεταφορές- σε δύο τερματικούς σταθμούς του Μετρό, στον Άγιο Δημήτριο και τον Άγιο Αντώνιο, οι αξίες των διαμερισμάτων που βρίσκονται σε ακτίνα 500 μέτρων από τους σταθμούς- απόσταση που διανύει κανείς με τα πόδια- αυξήθηκαν κατά 28%. Επίσης, η αξία των οικοπέδων αυξήθηκε κατά 76%. Κατά μέσο όρο οι τιμές για ένα διαμέρισμα 83 τετραγωνικών μέτρων από 123.000 ευρώ ανέβηκαν στα 157.000 ευρώ. «Έχει αποδειχθεί ότι όπου περνάει το Μετρό οι αξίες των ακινήτων ανεβαίνουν έως και 40%», επισημαίνει ο αρχιτέκτονας δρ πολεοδόμος κ. Σπύρος Τσαγκαράτος. «Διεθνώς το ποσοστό αύξησης είναι ακόμη μεγαλύτερο και φθάνει το 50%. Θεωρώ ότι όλος ο νέος ανασχεδιασμός των λειτουργιών της πόλης πρέπει να γίνεται με βάση τους σταθμούς του Μετρό, προκειμένου η μετακίνηση να γίνεται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς περιορίζοντας έτσι τη χρήση των Ι.Χ. Πλέον ο βασικός σχεδιασμός του Μετρό είναι γνωστός και μπορεί άνετα να γίνει ο νέος σχεδιασμός».

Οι νέοι σταθμοί εκτοξεύουν τις τιμές των γύρω ακινήτων


«Το Μετρό και η κατασκευή νέων σταθμών δημιουργεί υπεραξίες στην αγορά των ακινήτων. Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον κυρίως για την αγορά καταστημάτων και γραφείων, αφού εκεί δημιουργούνται νέα εμπορικά κέντρα», δηλώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Αθήνας κ. Γιάννης Ρεβύθης.

Σύμφωνα επίσης με τον συγκοινωνιολόγο Αλέξανδρο Δελούκα, η έρευνα πραγματοποιήθηκε ενάμιση χρόνο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες και ενάμιση χρόνο μετά σε ένα δείγμα 385 διαμερισμάτων, από τον 1ο όροφο και πάνω.

«Τη μεγαλύτερη αύξηση της αξίας γης είχε ο Άγιος Αντώνιος (31%) σε σχέση με τον Άγιο Δημήτριο (25%)» λέει ο κ. Δελούκας. «Αυτό συμβαίνει επειδή η απόσταση με το αυτοκίνητο προς το κέντρο της πόλης είναι μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερο και το όφελος για όσους μένουν στον Άγιο Αντώνιο και χρησιμοποιούν το Μετρό». Όπως επισημαίνει ο αντιπρύτανης του ΕΜΠ, διευθυντής του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος, πολεοδόμος Γιάννης Πολύζος: «Όσο περισσότερο υποβαθμισμένη είναι μια περιοχή, τόσο εμφανείς είναι οι αυξήσεις στις εμπορικές αξίες των ακινήτων. Ενδεικτική περίπτωση αποτελεί ο Νέος Κόσμος, όπου πολλά από τα συνεργεία των αυτοκινήτων απομακρύνθηκαν από την περιοχή μόλις έφτασε το Μετρό και το Τραμ και στη θέση τους υπάρχουν σήμερα καφετέριες και άλλα καταστήματα».

Εμπορικοί πόλοι. Συμπληρώνει δε πως «οι σταθμοί τού Μετρό δημιουργούν νέους εμπορικούς πόλους και αλλάζουν τον τρόπο συγκρότησης των περιοχών. Ανάλογη περίπτωση σε ό,τι αφορά την αλλαγή του εμπορικού τοπίου- με τη διέλευση τού Μετρό- είναι το Περιστέρι και η Δάφνη». Όπως έλεγαν χθες στελέχη της Αττικό Μετρό «έχει αποδειχθεί πως στην πράξη οι αυξήσεις στις τιμές των ακινήτων αρχίζουν 3-4 χρόνια νωρίτερα από την κατασκευή των σταθμών του Μετρό.

Σε χρονικό ορίζοντα δεκαετίας


Τα έργα για τις νέες χαράξεις- επεκτάσεις – δεν πρόκειται να αρχίσουν… αύριο. Υπάρχει χρονικός ορίζοντας πάνω από μία δεκαετία. Κι αυτό επειδή αυτή τη στιγμή, εκτός από την εξασφάλιση των χρημάτων στο ΥΠΕΧΩΔΕ, υπάρχει και ο… πονοκέφαλος των καθυστερήσεων. Επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός για τον Πειραιά (ο αρχικός διαγωνισμός έγινε το 2006), ενώ υπάρχουν καθυστερήσεις 3 χρόνων για τους σταθμούς Νομισματοκοπείου, Χολαργού, Αγίας Παρασκευής και 1 χρόνου για τις γραμμές Περιστέρι – Ανθουπολη.

Όπως υποστηρίζει ο συγκοινωνιολόγος Αλέξανδρος Δελούκας: «Δύο είναι οι μεταβλητές που καθορίζουν την αξία ενός ακινήτου. Η μεταβλητή που έχει να κάνει κυρίως με την προσφορά και τη ζήτηση και αυτή που έχει να κάνει με την προσβασιμότητα στο οικόπεδο, που παίζει και τον σπουδαιότερο ρόλο. Η προσβασιμότητα επηρεάζει την αξία του γεωτεμαχίου σε μεγαλύτερο βαθμό απ΄ όσο το κτίριο που έχει ανεγερθεί».

Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, σήμερα οι ζώνες επηρεασμού του Μετρό- σε ό,τι αφορά την αύξηση των τιμών των ακινήτων – καταλαμβάνουν στο Λεκανοπέδιο περίπου 25.000 στρέμματα.

Όπως έλεγαν, πριν να αρχίσουν οι μελέτες για τις νέες, μελλοντικές επεκτάσεις- από την Αττικό Μετρό προηγήθηκαν συνεντεύξεις σε 150.000 οδηγούς Ι.Χ. και μοτοσυκλετων σε όλο το Λεκανοπέδιο, ενώ έγινε και έρευνα σε 12 χώρους στάθμευσης που χρησιμοποιούνται για μεταβίβαση στο Μετρό. Επίσης έγινε καταγραφή των χρήσεων γης στο σύνολο των οικοδομικών τετραγώνων (περίπου 80.000) του Νομού Αττικής.