Η ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ
ΠΕΤΡΟΥ ΜΑΡΚΑΡΗ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΓΙΑ ΑΛΛΗ
ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΟ ΡΗΘΕΝ ΤΟΥ ΤΖΕΪΜΣ ΕΛΡΟΪ:
«ΩΡΑΙΑ ΤΑΙΝΙΑ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
ΜΟΥ!..». ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ
ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΩΣΤΕ;
Έμπειρος τεχνίτης του λόγου, αριστοτέχνης της πλοκής και δεξιοτέχνης της πολύπλοκης αλλά όχι φλύαρης διήγησης, ο Πέτρος Μάρκαρης υπήρξε από τους πρώτους που αφουγκράσθηκαν τις νέες (ελληνικές αλλά κυρίως διεθνείς) τάσεις και διαστολές τού αστυνομικού μυθιστορήματος, το οποίο δίχως να εγκαταλείψει τον πυρήνα του γρίφου και της (περισσότερο ή λιγότερο) συναρπαστικής περιπέτειας ενσωμάτωσε θέματα και προσανατολισμούς από το ευρύτερο κοινωνικό, ιδεολογικό και πολιτικό πεδίο. Η γραφή του παρακολούθησε τη νέα διαπλοκή όχι μόνον της οικονομίας με την πολιτική ή άλλων πεδίων της πραγματικότητας, αλλά και της συνεπακόλουθης ορολογίας, καθώς και τον επαναπροσδιορισμό των σχετικών εννοιών- για παράδειγμα, τι είναι νόμιμο και κυρίως τι ορίζεται ως παράνομο στη νέα τάξη κι αντίληψη πραγμάτων; Σ΄ έναν κόσμο όπου τα όρια των γνωστών κατηγοριών τού χθες ρευστοποιούνται, η γραφή του Μάρκαρη μεταβάλλει κι αυτή τους αφηγηματικούς άξονες γύρω από τους οποίους συντάσσει κι αναπτύσσει την ιστορία της, δίχως όμως να ξεχνά τα θεματολογικά και δομικά στοιχεία του είδους. Στόχος που επιτυγχάνεται με αφηγήσεις δυναμικές και στέρεα οργανωμένες, ύφος σφιχτοδεμένο και γλώσσα καίρια, ειρωνική και ενίοτε σαρκαστική. Δαίδαλος
Η Άμυνα Ζώνης (Εκδόσεις Γαβριηλίδη), το δεύτερο από τα τέσσερα μυθιστορήματά του, είναι μια πολύπλοκη, «δαίδαλος!», ευρηματική, πολυπρόσωπη ιστορία. Στην πραγματικότητα οι ιστορίες είναι δύο, δύο ανεξιχνίαστες δολοφονίες φαινομενικά και κατ΄ αρχήν άσχετες κι ανεξάρτητες η μία από την άλλη, που ανακαλύπτονται και σε διαφορετικούς τόπους: ενός διαιτητή της Γ΄ Εθνικής, του οποίου το πτώμα αποκαλύπτει ένας σεισμός σε νησί του Αιγαίου, στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών τού αστυνόμου Χαρίτου, και μίας γνωστής «φυσιογνωμίας της νυχτερινής Αθήνας», ιδιοκτήτη δύο νυχτερινών κέντρων (ενός «κυριλάτου» κι ενός «φτηνιάρικου»)

κι ενός πανάκριβου γαλλικού εστιατορίου στην Κηφισιά, ένας φάκελος που- παραπλανητικά;- έρχεται από την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία.

Η συνάρτησή τους, η ανακάλυψη, ο εντοπισμός και ο προσδιορισμός των αρχικά διαφαινόμενων συναφειών αναδεικνύονται στο ζητούμενο του πρώτου περίπου μισού τμήματος του μυθιστορήματος: η διάταξη «σε σχήμα ζώνης, που δυσκολεύει τους επιθετικούς της αντίπαλης ομάδας να φτάσουν στο τέρμα» αποδεικνύεται η ανθεκτική άμυνα ζώνης του συγγραφέα που κρύβει δυσανάγνωστα μυστικά και ψέματα για τον αστυνόμο Χαρίτο, στα θολά νερά εταιρειών δημοσκοπήσεων, του ποδοσφαίρου, χρηματισμών και στα δύσβατα χωράφια διαταραγμένων προσωπικών και συγγενικών σχέσεων. Η διάσπασή της μοιάζει με γρίφο, ανάλογο με τις δύο αντιφατικές ή έστω παράδοξες όψεις και σημασίες που μπορεί να κρύβουν λέξεις κοινές όπως το παραθερίζω: εκτός από τη σημερινή, η αρχική έννοια- όπως μας πληροφορεί το λεξικό του Δημητράκου, αυτή η προσφιλής, αν και ασυνήθιστη, καταφυγή του αστυνόμου Χαρίτου- ήταν «αποκόπτω την άκραν πράγματος τινός».

Άρα; Ή ο ήρωάς μας θα στείλει την πιο επικίνδυνη από τις υποθέσεις, όπως άλλωστε του συστήνει και ο διοικητής του, στα ανεξιχνίαστα και θα συνεχίσει τις διακοπές του, ή θα αρχίσει να ξαναδιαβάζει τα δεδομένα του, κόβοντας και ράβοντάς τα σε αυτήν τη νέα, ζέχνουσα σύνθεση, που έχει επιφέρει το μπλέξιμο των εννοιών της κοινωνίας και οι «χαλαρές ερμηνείες». Οι αντιθέσεις άλλωστε, εκτός από τους «ευτυχισμένους γάμους» όπως του Χαρίτου με τη μονίμως παραπονούμενη Αδριανή, τρέφουν και τις ενδιαφέρουσες ιστορίες. Πόσω μάλλον όταν συνοψίζουν, «πατούν» και συχνά απαντούν στα ζεύγη ερωτημάτων, με τα οποία ο Πέτρος Μάρκαρης κουρδίζει την ευρηματική πλοκή του.

Πέτρος Μάρκαρης

ΑΜΥΝΑ ΖΩΝΗΣ

ΕΚΔ. ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ, 1998, ΣΕΛ. 460,
ΤΙΜΗ: 17,76 ΕΥΡΩ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από