Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΩΣ ΧΡΟΝΙΚΟΓΡΑΦΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ. Ο ΧΑΡΟΥΚΙ ΜΟΥΡΑΚΑΜΙ,
ΣΕ ΜΙΑ ΑΝΑΠΑΥΛΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ
ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ, ΑΣΚΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ
ΑΠΛΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΜΕΣΟΤΗΤΑ. ΕΓΡΑΨΕ ΕΝΑ
ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΟΝΙΜΩΣ ΣΥΓΧΥΣΜΕΝΟΥΣ
ΝΕΑΡΟΥΣ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΑΜΕΙΦΘΗΚΕ
ΜΕ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ
ΑΝΤΙΤΥΠΩΝ.
Μέσα από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και την αποσπασματικότητα των ΜΜΕ η Ιαπωνία παρουσιάζεται ως παλαιά χώρα που βρίσκεται σε αέναο αναβρασμό και μαστίζεται από εσωτερικές αντιφάσεις. Ως κράτος μπορεί να θεωρηθεί κατεχόμενο, αλλά ταυτόχρονα πρωταγωνιστεί εδώ και δεκαετίες στην παγίωση της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης. Ως έθνος δείχνει να υπακούει σε παραδοσιακούς θεσμούς, αλλά παράλληλα φιλοξενεί στους κόλπους του κραυγαλέες μεταμοντέρνες εκφάνσεις. Αν και οι πολίτες του φαίνονται δεσμευμένοι από καθήκοντα και πασχίζουν να σταθούν στο ύψος που επιβάλλει η αίσθηση τιμής, μάλλον νιώθουν να πνίγονται από την κομφορμιστική υπερπροσπάθεια και έτσι εκδηλώνουν βίαια υστερικά συμπτώματα και ροπή στη διαστροφή. Σε ένα τέτοιο

Χαρούκι Μουρακάμι

ΝΟΡΒΗΓΙΚΟ ΔΑΣΟΣ

ΜΤΦ. ΜΑΡΙΑ ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΕΚΔ. ΩΚΕΑΝΙΔΑ, 2007 ΣΕΛ. 512, ΤΙΜΗ: 18 #

πλαίσιο οι αντιπαραθέσεις χρωματίζονται έντονα από φανατισμό: οι συγκρούσεις ανάμεσα στην Αριστερά και τη Δεξιά μπορούν να γίνουν αιματηρές, οι καλλιτεχνικές διαφορές εύκολα οδηγούν σε αγεφύρωτα μίση. Όλα δε αυτά τα σύγχρονα χαρακτηριστικά γίνονται ακόμη πιο εύφλεκτα αν συνδυαστούν με τη μανία για συνεχή αυτοέλεγχο και την πατροπαράδοτη πεισιθάνατη στάση.

Η κληρονομιά

Ένας από τους πρώτους συγγραφείς που ξέφυγαν από την παραδοσιακή λογική του λεπτουργήματος και της άκαμπτης καλλιέπειας και ειδικεύτηκαν στο ξεγύμνωμα αυτής της κοινωνικής πραγματικότητας είναι ο νομπελίστας Κενζαμπούρο Όε. Ήδη από τη δεκαετία του 1960 έδωσε φωνή σε νεαρούς ήρωες που ενηλικιώνονταν σε ένα περιβάλλον γεμάτο αντιφατικά μηνύματα. Στα πεζογραφήματά του καταγράφονται με τρόπο ανάγλυφο όλα τα ζητήματα που δεν έπαψαν έκτοτε να σκιάζουν την ιαπωνική ζωή. Στα γραπτά του το κυνήγι του κέρδους είναι πολιτιστικός οδοστρωτήρας, η μιλιταριστική Ακροδεξιά ελλοχεύει, η δυτική κουλτούρα προξενεί αποπροσανατολισμό στους αμαθείς, η πορνογραφία και η επιδεικτική σεξουαλική διαστροφή μετατρέπονται αδικαιολόγητα σε ύψιστες προοδευτικές ιδέες.

Ο πολύ νεότερος Χαρούκι Μουρακάμι θα μπορούσε να είναι ήρωας σε βιβλίο του Όε. Γεννήθηκε το 1949 και από νωρίς αγάπησε τα αμερικανικά μυθιστορήματα. Δηλώνει θαυμαστής του Φιτζέραλντ, του Καπότε, του Σάλιντζερ και του Κάρβερ. Σπούδασε θεωρία κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο. Από το 1974 μέχρι το 1982 διετέλεσε ιδιοκτήτης του μπαρ «Πίτερ Κατ» στην ίδια πόλη. Υποστηρίζει ότι η αλήθεια δεν μπορεί να ανιχνευθεί με γλωσσικά μέσα και στα μυθιστορήματά του τονίζει ότι η μουσική είναι αντίδοτο στη ρηχότητα των λεκτικών διατυπώσεων. Στην Ιαπωνία επικρίνεται συχνά ως δυτικότροπος και επιφανειακός συγγραφέας, αλλά στο εξωτερικό αντιμετωπίζεται ως λογοτεχνική κορυφή. Ο ίδιος δεν νιώθει άνετα στη χώρα του και γι΄ αυτό την εγκατέλειψε από το 1986 μέχρι το 1995.