Γλύπτης ο Σαλβαδόρ Νταλί; Πέρα από ανατρεπτικός και ρηξικέλευθος, ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του σουρεαλισμού υπήρξε και γλύπτης και χαράκτης. Γεύση από τις «άγνωστες» αυτές πτυχές του παρουσιάζεται στην έκθεση 24 γλυπτών και 21 λιθογραφιών του (1960-1983) που φιλοξενείται στο Βυζαντινό Μουσείο ύστερα από πρωτοβουλία της εταιρείας Αrt & Culture και υπό την επιμέλεια των ιστορικών τέχνης Αθηνάς Σχινά και Πικ Κιομπάντιθ.

Κλειδί για να διαβάσει κάποιος την έκθεση και να ξεχωρίσει τα 12 πρωτότυπα από τα ισάριθμα πολλαπλά της έκθεσης είναι ότι τα βάθρα των πρωτοτύπων είναι πιο μπροστά από εκείνα των πολλαπλών.

Μυστικό μουστάκι: Σήμα κατατεθέν του Νταλί το περίεργο μουστάκι του, είχε ένα μυστικό. Μιμούνταν τα κέρατα ταύρου και τις μάσκες που φορούσε ο Πικάσο, διότι ήθελε να το αναδείξει σε έργο τέχνης. Παρατηρήστε το στο υπερφυσικό μπρούντζινο άγαλμα, που απεικονίζει τον καλλιτέχνη ντυμένο ως δανδή επί της υποδοχής. Είναι το μοναδικό έργο για το οποίο δέχθηκε να ποζάρει το 1974 για τον Τσέχο γλύπτη Ζοζέφ Ναλέπα.

Πέδιλο, όπως πινέλο: Στα σύννεφα «είδε» ο Νταλί το πρόσωπο του Μπετόβεν- τον οποίο θεωρούσε ως συνθέτη που έφερνε κακή τύχη- και αποφάσισε να το ζωγραφίσει στο χαρτί. Πώς; Βούτηξε ένα ζευγάρι εσπαντρίγιες- τα γνωστά σχοινένια παπούτσια- σε μελάνι από δυο καλαμάρια και τις χτύπησε πάνω σε ένα κομμάτι χαρτί. Αργότερα αντέγραψε το σχέδιο σε γλυπτό από μπρούντζο.

Τρία σε ένα: Μυστικισμός, θρησκεία και επιστήμη παντρεύονται στον «Συστρεφόμενο Χριστό».

Η ιστορία λέει πως ο Νταλί γοητεύθηκε από την ανακάλυψη ενός Γάλλου επιπλοποιού που κατάφερε να αποσταθεροποιεί τη μοριακή δομή του ξύλου για να λυγίζει όπως θέλει.

Έναν από αυτούς τους σταυρούς ο Νταλί τον μετέτρεψε σε χάλκινο γλυπτό. Στη συνέχεια τον «έντυσε»

ΙΝFΟ

Έκθεση έργων του Σαλβαδόρ Νταλί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Βασ. Σοφίας 22, τηλ. 21 0-7294.926) έως τις 24 Μαρτίου.

με δαντέλα χάρη στην τεχνική της ηλεκτρόλυσης, με την οποία πειραματιζόταν. Προσέξτε τον πόνο στο πρόσωπο του Χριστού.

Ό,τι ανεβαίνει, κατεβαίνει:

Και, μπορεί μια ανδρική φιγούρα να κατέβαινε αποδομώντας τον χώρο πίσω της στο έργο-σήμα κατατεθέν του αγαπημένου φίλου του Νταλί, Μαρσέλ Ντισάμπ, αλλά ο μεγάλος σουρεαλιστής δεν έχασε την ευκαιρία να ειρωνευτεί το αμφιλεγόμενο έργο του φίλου του. Γι΄ αυτό και απεικόνισε τη μούσα του Γκαλά να ανεβαίνει γυμνή σε ένα κοχύλι-σύμβολο της μήτρας. Απ΄ όλα έχει ο μπαξές: Ο λόγος για τις 21 λιθογραφίες που πλαισιώνουν την έκθεση. Με την πρώτη ματιά μοιάζουν να συνθέτουν έναν κήπο με γαρίφαλα, γλαδιόλες, ντάλιες , κρίνους και τουλίπες .

Μια δεύτερη, όμως, θα αφήσει να αποκαλυφθούν ανάμεσά τους όλα σχεδόν τα σύμβολα της ζωγραφικής του Νταλί: από κλειδιά μέχρι δάχτυλα και από ελέφαντες και ρινόκερους μέχρι τηλέφωνα και ρολόγια.

Κατάλογος με ενδιαφέροντα για το ευρύ κοινό κείμενα προς 15 ευρώ, αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα για τον μεγάλο σουρεαλιστή για σχολικές ομάδες. Πληροφορίες στο τηλ. 21 0-7231 .985.

«Ποιητές, μακριά απ΄ τους αγγέλους»


Με φτερά κύκνου και κεφάλι σε σχήμα «Δ» ο «Σουρεαλιστής Άγγελος» έχει τις απαρχές του στη «Νίκη της Σαμοθράκης».

Μυστηριώδης και γεμάτος δυναμισμό, εκφράζει την άποψη του Νταλί ότι μόνο οι εικαστικοί καλλιτέχνες, σε αντίθεση με τους ποιητές, έχουν την ικανότητα να παρουσιάζουν αγγέλους και τον αληθινό Θεό.

Ακούει η… μύτη;


Δεν έχουμε παρά να ρωτήσουμε την «Ωτορινολογική κεφαλή της Αφροδίτης». Πρότυπο ομορφιάς και σύμβολο της κοσμικής αρμονίας η Αφροδίτη, όταν πέφτει στα χέρια του Νταλί βλέπει το αυτί της να μετατίθεται στη θέση της μύτης και τη μύτη στη θέση του αυτιού, κίνηση που θέτει υπό αμφισβήτηση το ιδεώδες της ομορφιάς. Πού φαίνεται η μεγαλοφυΐα του καλλιτέχνη; Μα, στο ότι η Αφροδίτη δεν χάνει τη γοητεία της!