Μαύρισαν οι ακτές της Αττικής το Σαββατοκύριακο, από τη Βουλιαγμένη έως την

Παλαιά Φώκαια. Σε ακτίνα περίπου 30 χιλιομέτρων η θάλασσα «ξέβραζε» πίσσα και

πετρελαιοειδή κατάλοιπα, με αποτέλεσμα χιλιάδες λουόμενοι να βγαίνουν από το

νερό μαύροι και να ψάχνουν εναγωνίως τρόπο για να ξεκολλήσουν τις πίσσες από

πάνω τους…

Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όμως, με επίσημη ανακοίνωσή του το Σάββατο

επιχείρησε να αποκρύψει την πραγματική διάσταση του προβλήματος υποστηρίζοντας

ότι «ρύπανση από πετρελαιοειδή εντοπίστηκε στην περιοχή του όρμου

Βουλιαγμένης, σε μήκος ακτογραμμής 30 μέτρων, καθώς και στον αλιευτικό

λιμενίσκο Βάρκιζας, σε μήκος ακτογραμμών 20 μέτρων…». Όλα μάλιστα – κατά το

YEN – πήγαν πολύ καλά, με αποτέλεσμα χθες να ολοκληρωθούν οι εργασίες

απορρύπανσης!

H αλήθεια ωστόσο είναι τελείως διαφορετική. Οι παραλίες της Βουλιαγμένης, τα

γνωστά λιμανάκια των δυτών, η Βάρκιζα, το Λαγονήσι, όπως και παραλίες του

ξενοδοχείου Grand Resort και η Παλαιά Φώκαια γέμισαν μαύρα στίγματα και πίσσα.

Έτσι, η αναζήτηση λίγης δροσιάς από τον καύσωνα μετετράπη σε μαρτύριο για τους

λουόμενους που έψαχναν λίγη καθαρή βενζίνη για να καθαρίσουν τις πίσσες.

Μάλιστα, όσοι επέλεξαν τις οργανωμένες πλαζ, είχαν αναγκαστεί προηγουμένως να

πληρώσουν και… αλμυρό εισιτήριο. Όπως κατήγγειλαν πολλοί λουόμενοι, στις

οργανωμένες παραλίες δεν τους επεστράφησαν τα χρήματα. Μόνο χθες, όταν το θέμα

πήρε διαστάσεις, σε ορισμένες από τις οργανωμένες παραλίες γινόταν αναγγελία

από τα μεγάφωνα για την πετρελαιοκηλίδα. Μάλιστα, οι υπεύθυνοι ασφαλείας

ενημέρωναν όσους περνούσαν από τα ταμεία για να κόψουν εισιτήριο ότι θα

κολυμπούσαν… με προσωπική τους ευθύνη!

Τα πλωτά φράγματα

Ωστόσο, όπως έλεγαν χθες υπεύθυνοι συνεργείων καθαρισμού, «οι οργανωμένες

παραλίες, αλλά και τα ξενοδοχεία που διαχειρίζονται παραλίες οφείλουν από τον

νόμο να έχουν σχέδιο καταπολέμησης πετρελαιοκηλίδων και το μίνιμουμ του

εξοπλισμού, όπως είναι πλωτά φράγματα και απορροφητικοί τάπητες». Σύμφωνα με

τις ίδιες πηγές, «κάτι τέτοιο δεν φάνηκε το Σαββατοκύριακο και οι υπεύθυνοι

των παραλιών απλώς περιορίστηκαν να πουν ότι το πρόβλημα λύνεται, δείχνοντας

εκ των υστέρων υπαλλήλους να γεμίζουν μαύρες σακούλες…».

Τυπικά η επιχείρηση καθαρισμού, σύμφωνα με ανακοίνωση του YEN, ολοκληρώθηκε

χθες. Ωστόσο οι δυτικοί άνεμοι που αναμένεται να πνέουν και σήμερα ανησυχούν

τους υπεύθυνους καθαρισμού, αφού όπως εκτιμούν «αν κάποια πετρελαιοειδή έχουν

ξεμείνει στη θάλασσα, είναι βέβαιο ότι θα ξεβραστούν στη στεριά με συνέπεια

σημεία που έχουν καθαριστεί να κινδυνεύουν να μαυρίσουν και πάλι…».

Μαύροι δύτες

Μαύροι αναδύθηκαν στην επιφάνεια της θάλασσας και δεκάδες αυτοδύτες.

«Βουτήξαμε στις 12 το μεσημέρι του Σαββάτου στο πρώτο λιμανάκι της

Βουλιαγμένης. Ύστερα από μία ώρα αναδυθήκαμε από μια πετρελαιοκηλίδα…

Βγήκαμε στην ακτή μαύροι, ενώ έχει υποστεί ζημιά και ο εξοπλισμός μας. Όλος ο

κόλπος είχε μαυρίσει και στον βυθό αιωρούνταν μαύρα σωματίδια που κάποια

στιγμή θα κατακαθίσουν», λέει ο κ. Γιώργος Δελβερούδης, εκπαιδευτής

καταδύσεων. «Όλη η προσπάθεια για τον καθαρισμό έγινε μόνο σε οργανωμένες

παραλίες και όχι σε όλο το μήκος της ακτογραμμής».

Ίδια εικόνα και σε απόσταση 13 χιλιομέτρων. «Το Σάββατο πήγαμε για κατάδυση

στον Αρζετά, βραχονησίδα απέναντι από το Λαγονήσι. H επιφάνεια της θάλασσας

ήταν γεμάτη από μαύρα στίγματα που κολλούσαν πάνω μας και στο σκάφος. Όταν

αναδυθήκαμε ήμασταν γεμάτοι πίσσες», λέει ο κ. Δημήτρης Ρούμπος, εκπαιδευτής

καταδύσεων.

Το πρόβλημα δεν είναι επιφανειακό, όπως θέλουν να το παρουσιάσουν από το YEN.

«Πρέπει να δοθεί έμφαση στη θάλασσα και να μην αναλώνονται οι προσπάθειες μόνο

στον καλλωπισμό των οργανωμένων παραλιών. Ο Σαρωνικός είναι ιδιαίτερα

επιβαρημένος και δεν μπορεί να αντέξει νέα ρύπανση», λέει ο κ. Χρήστος

Ποζίδης, ιδιοκτήτης καταδυτικού κέντρου.

ΤΟ ΠΑΣΟΚ

Το υπουργείο πνίγηκε σε κηλίδες αδιαφορίας

ΣΚΛΗΡΗ επίθεση στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη,

τον οποίο αποκαλεί «ο ακόμη εκτελών χρέη υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας», για

τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε το πρόβλημα της πετρελαιοκηλίδας που μαύρισε

τις ακτές της Αττικής το Σαββατοκύριακο, έκανε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Ελπίδα

Τσουρή, επικεφαλής της Επιτροπής Ναυτιλίας. «Τα θολά νερά της πολιτικής του

υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας έγιναν κατάμαυρα, με την πετρελαιοκηλίδα να

πνίγει την Αττική και την κηλίδα της αδιαφορίας να πνίγει τους πολίτες»,

ανέφερε χθες η κ. Τσουρή. H ίδια θέτει τα εξής ερωτήματα: Γιατί επί δύο ημέρες

το YEN παρακολουθεί αδιάφορα το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί; Ποια είναι η

θέση του για το θέμα; Γιατί δεν παρενέβη αμέσως προκειμένου η πετρελαιοκηλίδα

να μην επεκταθεί, με ορατό τον κίνδυνο η θάλασσα, το περιβάλλον και η περιοχή

να υποστούν ανυπολόγιστες ζημιές;

H κ. Τσουρή αναρωτιέται: «Πετώντας το μπαλάκι της ευθύνης στην Τοπική

Αυτοδιοίκηση, χωρίς μέσα, εξοπλισμό και προσωπικό θεωρεί ότι έλυσε το

πρόβλημα; Τι έχει πράξει προκειμένου να διερευνηθεί το θέμα και να αποδοθούν

ευθύνες;».

Το Λιμεναρχείο αναζητά πλοίο – φάντασμα

ΠΛΗΡΗ άγνοια είχαν στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για την αιτία της

μεγάλης ρύπανσης στον Σαρωνικό: Όλες οι ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η

ρύπανση προήλθε από πλοίο, το οποίο ωστόσο δεν έχει ακόμη εντοπιστεί παρά τις

περιπολίες από σκάφη τού Λιμενικού μεταξύ Λαυρίου – Π. Φώκαιας και Γλυφάδας –

Βουλιαγμένης.

Αξιωματικοί τού Λιμενικού έλεγαν χθες ότι «κατά πάσα πιθανότητα πρέπει να

έπεσε πετρέλαιο στη θάλασσα πριν από μέρες κατά τη διάρκεια μετάγγισης από ένα

τάνκερ σε άλλο και εξαιτίας των ισχυρών νοτιάδων και των δυτικών ανέμων που

έπνεαν, να βγήκαν τα πετρελαιοειδή στη στεριά». Μάλιστα, σε μία προσπάθεια να

υποβαθμίσουν το θέμα, έλεγαν ότι «πρόκειται για καθαρό πετρέλαιο και όχι για

σεντινόνερα».

Δεν πλήρωνε…

Αντίθετη άποψη έχουν πηγές από το συνεργεία καθαρισμού. Όπως έλεγαν χθες, «η

ρύπανση κατά πάσα πιθανότητα πρέπει να έγινε την Παρασκευή από πλοίο που έπλεε

από τις Φλέβες με κατεύθυνση την Ανάβυσσο». Όπως ανέφεραν, «πρόκειται για

κηλίδες από βαρύ πετρέλαιο. Κάποιοι, αντί να πληρώσουν για να δώσουν τα

πετρελαιοειδή κατάλοιπα σε ειδικά πλοία που διαθέτουν ειδικές δεξαμενές,

προτίμησαν να τα ξεφορτωθούν, αδιαφορώντας για την οικολογική ζημιά…».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, «αν η ρύπανση είχε γίνει πριν από μέρες, κάποιο

από τα αεροπλάνα ή διερχόμενα πλοία θα την είχαν δει και θα είχε ενημερωθεί ο

Θάλαμος Επιχειρήσεων του YEN, προκειμένου να ενεργοποιηθεί έγκαιρα όλος ο

μηχανισμός. Όλα έγιναν τόσο γρήγορα που ούτε πλωτά φράγματα δεν πρόλαβαν να

στήσουν, ούτε να πέσουν απορροφητικοί τάπητες και όλη η προσπάθεια έγινε στη

στεριά, όπου μάζευαν με τσουγκράνες και χέρια τα βότσαλα με τις πίσσες, και τα

έβαζαν σε μαύρες πλαστικές σακούλες».